Kuivausrumpu/kuivauskaappi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Liian vähän säätövaraa, liian kuuma (kutistaa) tai sitte liian kylmä että vie ikuisuuden (ja sähköä hirveesti).
Onko kulutus mitattu vai onko siitä erikseen mainittu käyttöohjeessa? Vai oletko itse päätellyt että pidempi käyntiaika kuluttaa enemmän sähköä?

Itse veikkaisin että lyhyt/kuuma ohjelma kuluttaa jokseenkin saman verran sähköä kuin pitkä/viileä. Rumpua pyörittävän moottorin ja ilmapuhaltimen kuluttama sähkö on vain murto-osa sitä mitä kuluu ilman lämmittämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Liian vähän säätövaraa, liian kuuma (kutistaa) tai sitte liian kylmä että vie ikuisuuden (ja sähköä hirveesti).
Onko kulutus mitattu vai onko siitä erikseen mainittu käyttöohjeessa? Vai oletko itse päätellyt että pidempi käyntiaika kuluttaa enemmän sähköä?

Itse veikkaisin että lyhyt/kuuma ohjelma kuluttaa jokseenkin saman verran sähköä kuin pitkä/viileä. Rumpua pyörittävän moottorin ja ilmapuhaltimen kuluttama sähkö on vain murto-osa sitä mitä kuluu ilman lämmittämiseen.

Noin tarkkaan en ole ajatellu,,mutta kauan se vie. Tuossa vissiin sama juttu kun uuneissa että se vie sitä sähköä kun lämpiää ja sitten se kulutus laskee kun vaan pitää yllä. Loogistahan se on,,Koneessa ei ole säätöjä kun kuuma/kylä ja täysin kuiva/kaappi kuiva/ silitys kuiva. Joku hinee sensori systeemi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Sitten vaan suosituksia kuivausrummun merkistä ja mitkä ominaisuudet ois hyvä ottaa huomioon?

Meillä Bosch 6 kg rumpu. Olen tykännyt :)

Se sun pitää miettiä otatko kondensoivan vai onko sulla viemäriliitäntä kuivumisvedelle?

Ehdottomasti kannattaa ottaa kondensoiva, vaikkase viemäriliitäntä olisikin. Tosin eipä noita enää montaa mallia edes ole myynnissä jotka eivät olisi kondensoivia, ne kun ovat huomattavasti energiatehokkaampia. Ja se viemäriliitäntä on ihan kätevä kondensoivankin koneen kanssa, niin ei tarvi huolehtia säiliön tyhjennyksestä erikseen.

Meillä on LG:n malleista tämä: http://nordic.lge.com/fi/prodmodeldetail.do?actType=search&page=1&modelCategoryId=060402&categoryId=060402&parentId=0604&modelCodeDisplay=TD-C70210E&model=NOTHING

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja deziluu:
Tää on muuten jännä. Meillä on ollut nyt vuoden kuivausrumpu. Ollaan asuttu samassa suorasähkölämmitteisessä omakotitalossa 10 vuotta. Viimeisen vuoden sähkönkulutus ei ole mitenkään merkittävästi kasvanut, ei edes ollut suurinta näiden vuosien aikana. Enemmän meillä vaikuttaa sähkölaskuun talven kylmyys/leutous kuin rumpu. Ja mie pistän melkein kaiken rumpuun.

Pöly on asuintiloista vähentyny hurjasti ja entinen kostean kylmä kellari (jossa khh on) on nyt enää viileä.

Olen kyllä ihan suht "ekoihminen" muuten, mutta rakastan rumpuani.

Joku ei vain tajua että se kuivausrummun lämpö lämmittää sitä taloa samalla. Eli minkä se kuluttaa niin sähkölämmityksessä säästää.

Siis mie kyllä tajuan, mutta en kehdannu sanoa kun ihmiset ei kuitenkaan usko... (myöskään sitä, että myös sisänarulla kuivattaminen vie energiaa)

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Sitten vaan suosituksia kuivausrummun merkistä ja mitkä ominaisuudet ois hyvä ottaa huomioon?

Meillä Bosch 6 kg rumpu. Olen tykännyt :)

Se sun pitää miettiä otatko kondensoivan vai onko sulla viemäriliitäntä kuivumisvedelle?

Ehdottomasti kannattaa ottaa kondensoiva, vaikkase viemäriliitäntä olisikin. Tosin eipä noita enää montaa mallia edes ole myynnissä jotka eivät olisi kondensoivia, ne kun ovat huomattavasti energiatehokkaampia. Ja se viemäriliitäntä on ihan kätevä kondensoivankin koneen kanssa, niin ei tarvi huolehtia säiliön tyhjennyksestä erikseen.

Meillä on LG:n malleista tämä: http://nordic.lge.com/fi/prodmodeldetail.do?actType=search&page=1&modelCategoryId=060402&categoryId=060402&parentId=0604&modelCodeDisplay=TD-C70210E&model=NOTHING

Paljonko tämmönen suunnilleen maksaa? Meillä LG:n 7kg pesukone ja siihen olen ainakin tyytyväinen.

jos haluatte pölyongelman pois vaatteista ja kodistanne, niin kuivausrumpu on oikea vaihtoehto. Kuivauskaappi ei aja yhtään samaa asiaa, se on tarkoitettu ihan muunlaiseen kuivaukseen.
Ja sitäpaitsi, ei se kuivausrumpu nyt niiin paljoa sähköä vie. Säästäähän siinä jo vaatemäärässä kun ei tarvi olla niin paljon käyttövaatetta, kun ison kansan vaatteista saa pestyä ja kuivaksi n. 3 tunnissa.

Meillä on molemmat. Kuivausrumpu on näppärä, mut ainakin meidän rumpu kutistaa ja kuluttaa vaatteita. Tuottaa kyllä lämpöä tosi hyvin. Kaappiin taas laiska ihminen ei jaksais ripustella... mut ottamalla alemmat aisat pois voi vaatteita laittaa hengareissa kuivamaan. Kaapin plussana, että jos paleltaa ulkoa tullessa hirmuisesti niin kaappi päälle ja survoutuu osittain kaappiin ;-) Jos toi rumpu ois toisenlainen eli ei kuivais pelkästään sikakuumalla niin kallistuisin rummun puoleen, jos pitäis valita. Nyt siinä ja siinä.

Yhteistyössä