Kuivaksi oppimisen ajankohdasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
"Lapsen lihaksisto ja hermosysteemi alkaa kypsyä potalle oppimista varten vasta parin ikävuoden paikkeilla. Lapsi voi kyllä oppia asioimaan potalla aiemminkin, jos hänellä on aktiiviset vanhemmat.Lapsen oppiminen on silloin kuitenkin ehdollista oppimista. Potalle istuttamisen jälkeen hän tietää mitä hänen odotetaan tekevän, koska vanhemmat häntä aikaansaannoksista kovasti kiittelevät.

Ehdollisen oppimisen kautta siistiksi oppinut lapsi ei kuitenkaan ole päässyt kosketuksiin omien tarpeittensa, motivaationsa ja aloitteisuutensa kanssa. Häneltä on riistetty eräs arvokas kypsymisen alue."

Näin sanoo lastenpsykiatri Saara Kinnunen kirjassaan anna mun olla lapsi.

Ajatuksia??

olen samoilla linjoilla. Esikoisen aikaan hätäilin kuivaksi oppimista ja se kuivuus oli pitkään sitä, että mä vähän väliä hoputin sitä lasta potalle, kyselin, kiittelin ja palkitsin. Varsinainen itsestä lähtevä kuivuus tuli paljon myöhemmin.

Siis lapselta riistetään jotain, jos hänen ei tarvitse tehdä tarpeitaan vaippaan? Kuulostaa kummalliselta, luonnostanhan jo pieni vauva viestii vessahädästä eikä halua tehdä tarpeitaan esimerkiksi sylissä. Meillä koitettiin aluksi vähän sitä "vessahätäviestintää" mutta en aluksi jaksanut sitä tarpeeksi aktiivisesti kun olin niin huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen, ja isompana ei enää "toiminut".

Nyt olen alkanut istuttaa 10-kuista potalle, ihan hetken mielijohteesta yksi päivä koitin ja vauva nautti siinä olemisesta, heilutteli jalkojaan ja naureskeli, mutta pottaan ei tullut mitään. Aion jatkossakin laittaa vauvan potalle, saapahan tutustua siihen rauhassa ja siinä istuminen näyttää olevan hänestä niin hauskaa, että tuleepahan yksi mukava aktiviteetti päivään lisää. Mitään kiirettä mulla ei ole "opettaa" lasta kuivaksi, oppii sitten kun on siihen valmis.

Kyllä meillä ainakin lapsi oppi potalle puolitoistavuotiaana ihan ilman kommervenkkejä (vai lasketaanko se jo "parin ikävuoden paikkeille"?)... Aikaisemmin ei olisi tullut yhtään mitään, mutta ennen 2-vuotissynttäreitä jätettiin jo yövaippakin pois. Pidettiin lapsi ilman vaippaa ja housuja kotona ja hän meni ihan itse potalle istumaan, kun hätä tuli. Meillä ei olut käytössä tarroja tai muuta, kiiteltiin ja kehuttiin tietenkin. Oliko se sitten sitä ehdollistamista? Ja jos olikin, niin onko siitä jotain haittaa?

Uskon kyllä, että ei lasta voi opettaa kuivaksi, jollei lapsi ole valmis siihen. Meillä (luojan kiios) lapsi taisi olla valmis jo noin pienenä. En olisi jaksanut yhtään kauempaa säätämistä vaippojen kanssa.

[QUOTE="vieras";24874455]Siis lapselta riistetään jotain, jos hänen ei tarvitse tehdä tarpeitaan vaippaan? Kuulostaa kummalliselta, luonnostanhan jo pieni vauva viestii vessahädästä eikä halua tehdä tarpeitaan esimerkiksi sylissä. Meillä koitettiin aluksi vähän sitä "vessahätäviestintää" mutta en aluksi jaksanut sitä tarpeeksi aktiivisesti kun olin niin huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen, ja isompana ei enää "toiminut".

Nyt olen alkanut istuttaa 10-kuista potalle, ihan hetken mielijohteesta yksi päivä koitin ja vauva nautti siinä olemisesta, heilutteli jalkojaan ja naureskeli, mutta pottaan ei tullut mitään. Aion jatkossakin laittaa vauvan potalle, saapahan tutustua siihen rauhassa ja siinä istuminen näyttää olevan hänestä niin hauskaa, että tuleepahan yksi mukava aktiviteetti päivään lisää. Mitään kiirettä mulla ei ole "opettaa" lasta kuivaksi, oppii sitten kun on siihen valmis.[/QUOTE]

ei potalla istuttamisessa sinänsä varmaan oo mitään pahaa jos sun vauva tykkää siinä istua. Uskoisin että Kinnunen tarkoittaa tilannetta jossa yritetään väen väkisin lasta kuivaksi ennenkuin on siihen valmis. Meidän 1v3kk ei ole yhtään kiinnostunu potasta ja ei suostu istumaan siigen, joten en toistaiseksi ees yritä. potta on vessassa, menköön sitte kun itse haluaa. samoin on ollu kahden isomman kanssa ja ovat sitte oppineet viikossa kuivaksi kun itse ovat asiasta kiinnostuneet. toinen oli 2v3kk ja toinen tasan 2v.

[QUOTE="Nia";24874484]Kyllä meillä ainakin lapsi oppi potalle puolitoistavuotiaana ihan ilman kommervenkkejä (vai lasketaanko se jo "parin ikävuoden paikkeille"?)... Aikaisemmin ei olisi tullut yhtään mitään, mutta ennen 2-vuotissynttäreitä jätettiin jo yövaippakin pois. Pidettiin lapsi ilman vaippaa ja housuja kotona ja hän meni ihan itse potalle istumaan, kun hätä tuli. Meillä ei olut käytössä tarroja tai muuta, kiiteltiin ja kehuttiin tietenkin. Oliko se sitten sitä ehdollistamista? Ja jos olikin, niin onko siitä jotain haittaa?

Uskon kyllä, että ei lasta voi opettaa kuivaksi, jollei lapsi ole valmis siihen. Meillä (luojan kiios) lapsi taisi olla valmis jo noin pienenä. En olisi jaksanut yhtään kauempaa säätämistä vaippojen kanssa.[/QUOTE]

No teillä lapsi meni omasta aloitteestaan potalle(?). se käsittääkseni on kinnusen pointti:käykö lapsi itse potalla kun tuntee hädän vai vanhemman aloitteesta. en minä tiedä onko asiasta haittaa, oli vain niin mielenkiintoinen mielipide että aattelin laittaa jos herättäis keskustelua.

Just olen ihan samoja asioita pyöritellyt mielessäni. Poika kun jätti vaipan nyt kolme yötä sitten kokonaa pois. Halus tehdä jonkun aikaa kakan vielä vaippaan, mutta nyt haluaa olla iso poika ja olla ilman. Ilman vaippaa päivällä ollaan oltu jo puolisen vuotta.Ja ikää vähän alle kolme.

Mä vakaasti uskon siihen, että lapset kypsyy hermostollisest,i ja sen jälkeen vielä psyykkisesti kuivaksi, ja se oppiminen liittyy tietyyn vaiheeseen. Oi sitä onnistumisen iloa ja ylpeyttä mitä kuivaksi oppiminen onnistuessaan tuokaan. En vaan tajua miksei tätäkin asiaa voisi olla hoputtamatta ja antaa lapsen kypsyä omaan tahtiinsa.

ehkä yksilöllistä... meillä tyttö ei vaan kakannut vaippaan enään yli 1v. kertaakaan,vaikka kakkasi 3-5 kertaa päivässä. Potalla käytiin aina vaipanvaihdon yhteydessä n.6 kertaa päivässä,mielellään kävi,ikinä ollut mitään pakotusta. Pissa tuli usein vaippaan 1v9kk. asti jolloin vaipoista jo pääsikin.

En kyllä ole tällaista kantaa aikaisemmin kuullutkaan, mutta kai se ihan järkeenkäypää on. Tosin tiedän useita alle 2-vuotiaana kuiviksi oppineita, enkä mä siinä näe myöskään mitään outoa. Meillä 2v4kk poika ei ole vielä oppinut kuivaksi, vaikka monia onnistuneita pottakäyntejä takana onkin. Neuvolastakin minulle sanottiin, että ei sillä asialla vielä ole kiire.

Yhteistyössä