Kuivaksi oppiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
huokaan ja sanon että esikoinen oppi joskus kolmen vanhana suht kuivaksi..paitsi kakkas housuun neljän vanhaksi joka tapauksessa...kuopus ei ole halunnut millään houkuteltuna pottailemaan ja täyttää kohta kolme...että näin meillä...aikaa tulevaa odotellessa!

Meillä on tehty tarpeita pottaan 9kk iästä lähtein, mutta varsinaista kuivaksi opettelua vielä odotellaan. Poika nyt 1v4kk. Välillä hän osaa jo kertoa kakkahädästään ja silloin ihan oikeastikin tulee pottaan tai pönttöön tuotos eli kertonee siitä, että kuivaksi oppiminen on lähestymässä, koska osaa jo tiedostaa tuon asian. Mitään kiirettä ei toki ole, pääasia, että potta ja pönttö on mukavia asioita ja sinne tarpeensa tekee joka kerta, kun istutetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja peukalo keskellä kämmentä:
Itsekin mietin että mistä tietää milloin kannattaa ruveta yrittämään kuivaksi opettelua?

Istutat aina ennen ja jälkeen ulkoilun ja unien, ruoan jälkeen ym. sopivissa tilanteissa potalle. Meillä eka yritys ilman vaippaa oli kun poika oli 2 v 1 kk. Ei onnistunut. Plattiin vaippakauteen. Nyt ikää 1 v 7 kk ja on jo päiväkuiva. Toisinaan kuiva yövaippakin. Me ihan juteltiin paljon tästä pojalle, et isot pojat pissaa ja kakkaa pottaan.

Ja siis pottailut olleet kuvioissa siitä saakka kun lapsi osasi itse istua.

Meillä tyttö aloitti vaipattomuutta 2 vuotis-synttäreiden alla, (sopivasti kesä aikaan). Aina kun itse meni vessaan niin tyttö mukaan pottailemaan. Ja heti kun pottaan tuli pissa niin "älytöntä riemuitsemista" jotta toinen tunsi onnistuneensa... =) Potta oli mukana myös ulkona jotta siihen kerittäisiin varmasti. Jossakin vaiheessa otettiin käyttöön "pissakarkit" ja "kakkatikkarit", ja motivaatio meidän karkin nälkäisellä lapsella nousi heti!
Meillä opittiin ensin yökuivaksi ja heti perään sai jättää päivisinkin vaipat pois. Eli tyttö oli täysin kuivaksi oppinut 2v 2kk. Nyt kun tyttö on ollut vaipatta neljä kuukautta yritetään sitten unohtaa nuo karkkihommat.... ;) Helpommin sanottu kun tehty!

2v heitti vaipan pois ja muutamassä päivässä alko käydä potalla. Sitä ennen ei millään keinolla älynny. Nyt on 2v3kk ja lähestulkoon kuiva. Sisällä on kokonaan vaipatta, opettelee myös ulkona samaa ja unilla ei aina edes kastu.

Potan poika sai siinä 9-10kk,mut eka pissa vasta 1v9kk ja seuraava 2v. Vaipattomuuskaan ei tuonu tulosta ennenkun lapsi itse oli kypsä ja meni potalle.

Alkuperäinen kirjoittaja peukalo keskellä kämmentä:
Itsekin mietin että mistä tietää milloin kannattaa ruveta yrittämään kuivaksi opettelua?

Minusta kesällä on aina ollut helppo opettaa, ei tarvitse useita housuja ja pyykit kuivavat ulkona nopeasti (tosin, nythän on hyviä kuivausrumpuja, joista mä en osannut edes haaveilla silloin 10v sitten, silloin ne olivat jotain luksustuotteita :D ). Matot vain rullalle ja lapsi ilman vaippaa, sekä tiheää potatusta, kuten edellä neuvottiin. Omaa esimerkkiä olen myös käyttänyt, eli meillä on potta ollut vessassa, jonne olen ottanut kuivaksiopettelevan lapsen kaveriksi potalle, kun itse olen käynyt vessassa.

Yhteistyössä