Kuivaksi opettelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Kun aloitte opettaa lasta kuivaksi, kuinka pitkään saitte pestä jatkuvasti pyykkiä vahinkojen takia? Toki tämä on yksilöllistä, mut kiinnostais kuulla miten muilla. Me päätimme aloittaa pottaharjoittelut ihan tosissaan kun lapsi alkoi itse ilmaista hätäänsä, vaikka oli vaipat. Nyt on kaksi päivää mennyt ilman vaippoja päivisin ja pyykkiä on tullut jonkun verran. Yllättävän vähän siihen nähden mitä etukäteen oletin. Eihän se heti voikaan sujua. Lapsellani on ikää vasta 1,4-vee, mutta ajattelimme kokeilla joko alkaisi vaipaton elämä sujua, koska lapsi alkoi itse kertoa hädästään ja kävi toisinaan itsekseen vaippa päällä istumassa potalla ja pissasi samalla vaippaan. Eli pottailun idea on selvillä ja olen huomannut, että osaa myös hieman pidättää.

En nyt haluaisi tähän mitään kommentteja tyyliin ei kannata vielä, liian pieni tms, koska ajattelen asiaa ihan maalaisjärjellä, enkä lue oppaasta milloin lasta kuuluu nykysuositusten mukaan opettaa tässä asiassa. Mielestäni silloin on oikea aika kokeilla, kun lapsi itse alkaa kertoa hädästään riippumatta siitä minkä ikäinen hän on.

Pääsittekö samalla myös yövaipasta eroon? Miten? Oliko vaippa aamuisin aina kuiva ja päätitte jättää pois vai käytitkö aluksi lasta öisinkin potalla? Olen kuullut, että jotkut tekee niinkin, mutta itse ajattelin odottaa siihen asti kun vaippa alkaa olla kuiva aamuisin.

Esikoisella meni 3pv ja kakkosella viitisen päivää, sen jälkeen tuli enää satunnaisia vahinkoja (tyyliin kerran kaks kuussa jos silloinkaa). Yökuivaksi on opittu sitte vähä myöhemmin. Esikko siis päiväkuiva 2v ja kakkonen 1v11kk.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 10:36 Kirsikka kirjoitti:
Esikoisella meni 3pv ja kakkosella viitisen päivää, sen jälkeen tuli enää satunnaisia vahinkoja (tyyliin kerran kaks kuussa jos silloinkaa). Yökuivaksi on opittu sitte vähä myöhemmin. Esikko siis päiväkuiva 2v ja kakkonen 1v11kk.

millä tavalla oot alkanut pottaa tarjota

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 10:44 Kiia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 10:36 Kirsikka kirjoitti:

millä tavalla oot alkanut pottaa tarjota

En oo alkanu koskaan pottaa tarjota. Lapsi on saanu tulla mun mukana vessaan jos on tahtonu ja istua potalle, jos on halunnu, jossain vaiheessa on tullu innostus istua potalle sitten housutta ja siitä se on lähteny. Meillä on kyllä kaikki lähteny ihan lapsen tahdosta.

Meiän pojan kuivaksiharjoittelu alkoi kun oli vielä hetken 1 v 7 kk. Kuukauden aikana oppikin päiväkuivaksi. Nyt ikää 1 v 9 kk ja pelkällä yövaipalla mennään ja sitä ei yritetänkään pois. Vaippa aamuisin ihan märkä, joten ei mitään mahiksia poisottoon. Se tulee sitten aikanaan!
Päiväkuivaksi oppi ihmeen nopeasti ja kivuttomasti ja osaa nyt ilmaista sekä pissa, että kakkahädän ja pyytää vessaan!

\

En oo alkanu koskaan pottaa tarjota. Lapsi on saanu tulla mun mukana vessaan jos on tahtonu ja istua potalle, jos on halunnu, jossain vaiheessa on tullu innostus istua potalle sitten housutta ja siitä se on lähteny. Meillä on kyllä kaikki lähteny ihan lapsen tahdosta.

[/quote]

Totta kai lapsen halu pottailuun tulee huomioida. Tuskin hommasta tulee yhtään mitään, jos yrittää lasta pakottaa, kun hän ei ole valmis.

Me kokeiltiin täällä hetki takaperin pyörineiden neuvojen mukaan... Aihe oli siis "Näin meillä jäi vaippa pois" ja aloittaja oli Hemuli!! Toimi meillä ainaskin ihan pirskatin hyvin! About kuukauden päivät meni ja pojusta tuli päiväkuiva! Kiitokset ap:lle... :flower:

No meillä tyttö ilmaisee hätänsä ja käydään pytyllä tekemässä tarpeet.Ikää 1v ja muutama viikko päälle.Pottailu aloitettiin 8kk iässä ja melko pian tiesi mitä sinne tehdään.Ajattelin täsät piakkoin kokeilla ilman vaippaa oloa.Kirjoitin siksi,koska et todellakaan ole liian ajoissa.Jos kerran lapsi selvästi ilmaisee halunsa potalle.Yksillöllistä on koska vahinkot loppuu.

Kuivaksi oppiminen on tosi yksilöllistä. Voihan sitä noinkin ajoissa yrittää jos on kärsivällisyyttä ja aikaa siihen. Itselläni on 3 lasta, jotka olen opettanut kuivaksi 2vuoden tietämillä kesäaikana. Otin vaipan pois ja pissautin ruuan jälkeen ja lähtiissä jonnekkin. Meillä lapset ovat oppineet alle viikossa potalla käynnin. Nuorin oppi samantien yökuivaksi. Hänellä oli 4 yönä vaippa kuiva ja hän kävi yöllä itse vessassa jos pissatti. Ainoastaan pari kertaa tuli vahinko. Mielestäni 1-2v on vielä liian pieni oppimaan. Tietysti jos on yksi lapsi ja ehtii värkätä lapsen kanssa, eikä vahingot haittaa. Kaverini opetti lapselleen noin1,5 vuotiaana potalle, mutta laittoi vaipat uudelleen. Nyt lapsi on jo 3v ja vaipat ovat yhä. Ongelmia tuntuu olevan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 19:27 äiti kirjoitti:
Kuivaksi oppiminen on tosi yksilöllistä. Voihan sitä noinkin ajoissa yrittää jos on kärsivällisyyttä ja aikaa siihen. Itselläni on 3 lasta, jotka olen opettanut kuivaksi 2vuoden tietämillä kesäaikana. Otin vaipan pois ja pissautin ruuan jälkeen ja lähtiissä jonnekkin. Meillä lapset ovat oppineet alle viikossa potalla käynnin. Nuorin oppi samantien yökuivaksi. Hänellä oli 4 yönä vaippa kuiva ja hän kävi yöllä itse vessassa jos pissatti. Ainoastaan pari kertaa tuli vahinko. Mielestäni 1-2v on vielä liian pieni oppimaan. Tietysti jos on yksi lapsi ja ehtii värkätä lapsen kanssa, eikä vahingot haittaa. Kaverini opetti lapselleen noin1,5 vuotiaana potalle, mutta laittoi vaipat uudelleen. Nyt lapsi on jo 3v ja vaipat ovat yhä. Ongelmia tuntuu olevan.

No niin tulihan se eka negatiivinen kommentti sieltä. Lapset ovat todellakin yksilöllisiä ja oppivat eri asioita eri aikaan. Se, että jotkut aloittaa pottailun aiemmin kuin toiset, ei ole keneltäkään pois. Minä tunnen oman lapseni parhaiten ja tiedän osaako hän ilmaista hätäänsä vai ei. Se on vain minun aikani "haaskausta", jos ihan turhaan kokeilen.

Opettelisit muuten lukemaan kunnolla. Kysyin miten pitkään toisilla on harjoittelu kestänyt ja miten sujunut. En pyytänyt kommenttia siitä teenkö nyt oikein vai väärin vai täysin turhaa työtä. Se on minun ja lapseni asia miten tämän hoidamme. Ihan mielenkiinnosta kyselin miten toisilla on sujunut, en verratakseni omaa lastani muihin.

Yhteistyössä