Kuivaksi opettelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adea
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Adea

Aktiivinen jäsen
20.02.2005
1 389
0
36
Meidän poika kohta 2v on käynyt omatoimisesti säännöllisen epäsäännöllisesti potalla jo muutaman kuukauden. Vaipat jätin kokonaan muutama viikko sitten (lukuun ottamatta yö vaippaa ja pitkiä ulkoiluja) Aluksi tuntui että hyvin menee, ja poika puki mielellään pelkät housut. Sitten viime viikolla alkoi tulla sanoja enemmän, ja nyt on puhetta alettu harjoitella urakalla. Samalla pyytää vaippaa, ja tuntuu että pottailu on ihan tervanjuontia. Pissoja tulee housuun enemmän, eikä suostu menemään potalle. Miten toimisit antaisitko pottailun hetken aikaa olla, kun tuntuu että tuo puheen tulo on "sotkenut" koko kuivaksi opettelun?

Meillä esikoisen kanssa pottailussa ja kuivaksi opettelussa paljon erilaisia kausia. Välillä mennään potalle innoissaa ja osataan ilmoittaa milloin hätä. Välillä potalle meno ei onnistu millään. Minä olen suosiolla jättänyt potailun silloin ,kun lapsi ei halua ja pitänyt vaippaa silloin. Nyt tytöllä ikää 2v2kk ja sisällä ollaan ilman vaippaa.. tällä hetkellä :) .

Kaveri pohdiskeli, että pottailussa mentiin varmaan takapakkia sen takia, että hän halusi sitä kovasti. Sen takia olen itse ottanut kovin rennosti, lapsen ehdoilla. Kyseessähän ei ole vielä iso lapsi, joka ei voisi vaippaa enää käyttää.

Meillä tyttö 1v3kk on käynyt potalla kakalla 5 kuukauden iästä alkaeni. Aloitimme tosi aikaisin, kun tytöstä näki aina kauas kun kakka oli tulossa, eikä se enää kiinteiden aloittamisen jälkeen mahtunut vaippaan vaan oli aina niskaa myöten. Pissalla käydään potalla yleensä 4-6 kertaa päviässä, kakalla 1-2 kertaa ja jonain päivinä menee vain 2-3 vaippaa. Yöllä vaippa on kyllä aina litimärkä. Väkisin en ole koskaan potalla istuttanut, tyttö menee ihan mielellään potalle ja sitten 'ihailee' tuotostaan. Tosin päivät vaihtelevat ja tosinaan potalle ei malta pysähtyä kun tytöllä on niin touhu päällä. Toivoisin, että tyttö oppiisi kokonaan kuivaksi ensi kesänä kun täyttää 2 v., mutta saas nähdä. Likan ehdoillahan tässä edetään.

Laita vaan vaippa. Meidän esikoisella vasta kolmas kerta toden sanoi. Oli juuri tuossa 2-v iässä melkein pari viikkoa ilman vaippaa,kunnes tuli takapakkia. Myöhemmin oli taas pari viikkoa ilman vaippaa ja sitten taas takapakkia. 3-v synttäreiden jälkeen tuli kolmas kerta ja siitä asti on ilman vaippaa oltu (nyt 3v6kk). Joka kerta meillä oltiin ihan yökuivakin,mutta silti vaan takapakkia tuli. Nyt pikkusisko on 2-v ja jännityksellä odottelen koska pottailu alkaisi kunnolla kiinnostamaan. Ensimmäisen kerran innostui 1-v istumaan potalla ja tuloksiakin sinne tuli,mutta vielä ei ole ollut kuivia kausia =)

Yhteistyössä