Kuivaksi opettelusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Millon kuivaksi opettelu kannattaa alottaa? minkä ikäsiä teidän lapset on olleet ku ootte alottaneet? miten opettelu sujui/sujuu? minkä ikäsinä oppivat?

Meillä poika sanoo ku pissa tai kakka on tullu vaippaan, joskus on hoksannu etukäteenki. En kuitenkaan oo vielä vieny potalle, siksi ku en halua opettaa poikaa liian aikasin kuivaksi. Poika on 2v2kk. Oisko parempi odottaa vaikka 2,5 vuoteen, vai joko vois alkaa pottaileen?

Meillä pojan kanssa aloiteltiin harjoittelu viime syksynä pojan ollessa reilu 2v. Ei selvästikkään ollut silloin valmis. Aloitettiin uudestaan 2,5v, mutta läpimurto tapahtui vasta 2,8v. nyt täysin yö ja päiväkuiva. Poika täyttää ensikuussa 3.

Me alotettiin pottailu alle vuoden ikäsenä :). Mutta tossa jokunen kuukausi sitten (nyt herra 2v8kk) jätettiin vaipat ja parissa päivässä herra oli päivä- ja yökuiva, oli siis mitä ilmeisemmin ite valmis siihen nyt, aikasemmin tahallaan pissi housuun kun oli ilman vaippaa, kakat on tehny pottaan/pönttöön ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta jo alle 2-vuotiaana.

Meillä pottailu aloitettiin 8kk iässä, koska vauva kakkasi aina ruuan jälkeen maitopullon saatuaan. Oli paljon helpompi pestä pottaa, kuin isokokoista vauvaa. =) Siitä sitten pikkuhiljaa tein rutiinin, jota lisäsin esim. heräämiseen/nukkumaanmenoon. Eli joka kerta käytiin potalla, tuli tai ei.

Ja 1,5v iässä otettiin vaippa aamuisin kokonaan pois.."Lupasin" pestä 3 vaatteet per päivä, eli niin kauan oli vaipaton. (nukkuessa oli vaippa) ja kun 1v10kk iässä maitopullo jätettiin nukkumaan mennessä pois, vaippa pysyi kuivana ja siihen meidän vaipattelu sitten jäi.

2 v 2 kk ei ole ollenkaan liian aikaisin...meillä tyttö oli siinä iässä täysin päivä- ja yökuiva.
Jos lapsi kerran tunnistaa hädän, osaa ilmoittaa siitä, niin eikun vaippa pois vaan, nyt kun on vielä kesäkin.

Mä en ehkä ihan täysin ymmärrä, miksei lasta voisi tietyssä iässä aloittaa kokeilee pottailua, miksi se olisi liian aikaista? Mikäli pottailuun ryhdytään lempeästi ilman pakotusta tms., ja lapsi on valmis oppimaan, niin miksei? Meillä aloitettiin pottailu alle puolivuotiaana, 1 v 8 kk:n ikäisenä oli päiväkuiva. Ei sillä, että muidenkin pitäisi hyvin aikaisin aloittaa jos ei siltä tunnu, mutta jos vähääkään sitä itse harkitsee ja lapsi on suostuvainen, niin siitä vaan:-)

tyttö oli aikas kuiva 9kk ikäisenä, en toki vaippaa ottanut pois, mutta tahtoi itse potalle, ja sinne tuli pissat ja kakat. Puolentoista ikäisenä jätettiin vaipat pois, ja ennen 2v yövaippakin :)

Mäkään en ymmärtänyt miksi ei vois alkaa "liian aikasin" opettaa kuivaksi....siis mitähän se tarkoitti :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en ehkä ihan täysin ymmärrä, miksei lasta voisi tietyssä iässä aloittaa kokeilee pottailua, miksi se olisi liian aikaista? Mikäli pottailuun ryhdytään lempeästi ilman pakotusta tms., ja lapsi on valmis oppimaan, niin miksei? Meillä aloitettiin pottailu alle puolivuotiaana, 1 v 8 kk:n ikäisenä oli päiväkuiva. Ei sillä, että muidenkin pitäisi hyvin aikaisin aloittaa jos ei siltä tunnu, mutta jos vähääkään sitä itse harkitsee ja lapsi on suostuvainen, niin siitä vaan:-)

Ei ole mitään tiettyä ikää, milloin pottailu tulee aloittaa.
On mentävä lapsen ehdoilla, katsoa milloin lapsi on valmis pottailuun. Pojat useammin oppivat myöhemmin kuivaksi kuin tytöt. Meillä poika 2v2kk, eikä juurikaan osoita mielenkiintoa pottaa kohtaan, ei sitä sinne huutavanakaan kannata viedä...

Hiukkasen alle 1v iässä oli ainakin meillä hyvä aika aloittaa pottailu. Vaipat jäi melko helposti pois, varsinkin tytöltä. Tuskin kovin moni 2-3v enää tykkää vaippoihin tehdä, potta vaan esiin ja muistuttaa käydä siinä, varsinkin kesken leikkien :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

liian aikainen aloittaminen ei oo hyväksi lapsen kehitykselle ja se voi hidastaa kuivaksi oppimista. ei oo mitään järkeä eikä hyötyä alottaa ennen ku lapsi itse tunnistaa pissan ja kakan tulon. ap:n lapsi tunnistaa jo, joten varmaan pikkuhiljaa vois kokeilla haluaako poika aloittaa kuivaksi opettelun.

Meillä poika kävi potalla alle vuoden ikäisestä, ennenkuin edes käveli. Säännöllisesti kävi 1,5 vuotiaana ja päiväkuiva oli 2,5 vuotiaana, sitten syntyi pikkusisko ja poika aloitti tekemään uudestaan vaippaan, sitä kesti jonkin aikaa. Jättikin sitten kerralla yö- ja päivävaipat pois 3 v 3 kk iässä. Päivävaippa jäi jo ennemmin. Tyttö ei ole ollut kiinnostunut potasta juuri yhtään, olen laittanut ihan pienestä asti kans, mutta ei tykkää siinä istua. Nyt alkanut vähän käymään kun lähestyy 2-v päiväänsä. Mitään ei ole vielä tullut. Lapset yksilöitä näissä asioissa.

meillä poika nyt 11 kk ja pari kuukautta ollaan käyty potalla harjottelemassa...nyt jonkin päivän tehnyt suurimman osan pisseistä pottaan. Nytkin on vielä sama vaippa mikä aamulla laitettiin kun on kuivana ollut...

Meillä kaikkien kans on aloitettu n. 2 vuotiaina. Vanhempi poika oppi 2v4kk ikäsenä, nuorempi poika 2v8kk ikäisenä ja vanhempi tyttö 3v4kk ikäisenä. Nuorempi tyttö on 2v9kk eikä oo vielä läheskään kuiva.

Yhteistyössä