Kuivaksi opettelu ja kyläily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn kyllä,mutta mietin silti =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn kyllä,mutta mietin silti =)

Vieras
Lapsellamme on kuivaksi opettelu hyvässä vauhdissa eikä vaippaa enää käytetä muuta kuin unilla.Kotona ja ulkoilut ja kaupassa käynnit jne on siis kaikki ilman vaippaa.Nyt ollaan menossa moneksi päiväksi kyläilemään ja mietinkin,että antaisinko olla kylässäkin ilman vaippaa vai tykkääkö kyläpaikassa huonoa,jos sattuu tulemaan vahinko lattialle asti?Lapsiperhe on kyllä,että sen puoleen aattelisin,että eivät ole niin tarkkoja,mutta taas yksi tuntemani lapsiperhe oli niin tarkka ettei vaan vahingossakaan mitään pissoja lattioille tullut. Pitänee varmistaa asia vielä kun kylään mennään,mutta nyt kysynkin ihan yleisesti,että mites te muut olette asian hoitaneet?Laitatteko kuivaksiopettelijalle vaipan kylässä ollessa?Ja onko muutaman päivän vaipan pidolla taas huono vaikutus tuohon kuivaksi oppimiseen,tuleeko takapakkia?

Mua ei ainakaan haittais vaikka pienellä lapsella tuliskin pissat lattialle vaikka uus koti onkin. Mutta paras varmasti on kysyä ihan suoraan niiltä kelle ootte menossa kyläilemään.

Minä olen siivousfriikki lapsiperheen äiti, mutta mua ei ainakaan pienet pissat (edes matolla) haittaa. Meille olisit siis ainakin tervetullut kuivaksiopettelijan kanssa.

Jos oltais itse lähdössä, niin pissattaisin lasta kylässä tiheään, en siis luottaisi lapsen oman ilmoitukseen (vieras paikka, jännää, ei malta lähteä ajoissa vessaan, ei muista missä se on jne.). En siis palaisi vaippaan kyläilyn ajaksi. Jos tulisi vahinko, niin siivoaisin heti itse sen pois.

Pakko sanoa,että kyllä mua ainakin otti lievästi sanottuna päähän,kun tuttu oli kylässä ja antoi lapseltaan tulla monen monet pisut pitkin meidän lattioita :o Tyhmä kun olin,en kehdannut sanoa mitään,mutta sisällä kiehui. Nykyään kyllä sanoisin.
Mä en IKINÄ kehtais tehdä niin. Matot ja kaikki meni moneen otteeseen pissaan :x

Niin ja sen verran varmaan vahtisin tavallista enemmän ettei toinen pääse pissaamaan sohvalle tai sänkyyn tms.

Ja jos on jotain kalliita hankalasti pestäviä mattoja ni kysyisin ehkä jopa että voisko maton ottaa siksi aikaa pois. Säästäis kaikkien hermoja :)

Välillä laitan ja välillä en. Usein vaikka laitan vaipan, niin on ihan kuiva kun pottaillaan kuitenkin välillä. Ei ole meillä ollut mitään haittaa vaikka välillä käyttääkin. En vaan aina jaksa koko ajan kylässä "kytätä" pissatusta.

Alkuperäinen kirjoittaja TitsuLiina:
Pakko sanoa,että kyllä mua ainakin otti lievästi sanottuna päähän,kun tuttu oli kylässä ja antoi lapseltaan tulla monen monet pisut pitkin meidän lattioita :o Tyhmä kun olin,en kehdannut sanoa mitään,mutta sisällä kiehui. Nykyään kyllä sanoisin.
Mä en IKINÄ kehtais tehdä niin. Matot ja kaikki meni moneen otteeseen pissaan :x

En minäkään tykkäisi ja olisi todella kivaa jos pissattaisi pitkin sohvia

Laittaisin varmuuden vuoksi harkkahousut. Mikään ei olis niin noloa kuin se, että muka kuiva laspi pissaisi kyläpaikan sohvan pilalle tai pahimmassa tapauksessa sen lapsiperheen jonkun lapsen sängyn illalla juuri ennen nukkumaanmenoa, kun joskus ne lapset tuppaa sänkyihinkin kiipeilemään ilman lupaa. En tykkäisi, jos meille tulisi joku pissailemaan lattioilla, vaikka itsellä lapsia onkin. En alkaisi mattoja kerätä sivuun vieraiden takia, vaan vaatisin vähintään harkkarit jalkaan, jos kuivuudesta ei olisi täyttä varmuutta. Ja ilmeisesti ap;n lapsi ei täysin kuiva ole, kun tälläistä pitää pohtia. Täysin kuiva lapsi ei pissaa siihen vaippaan enää, vaikka sellainen tilapäisesti laitettaisiinkin.

Kiitos vastauksista.En taida vaippoja sitten laittaa.Taidan pitää vaikka imukykyisempiä housuja (collarit) ettei tule muuta kuin housuille jos lirahtaa (harvoin kotonakaan lattialle asti tulee edes ohuemmilla housuilla).Pitää kuitenkin varmistaa,kun on tosiaan aika todennäköistä,että jonakin päivänä jossakin tilanteessa lirahtaa vielä.Ja varulta ottaa vaippoja,tai sanoa,että keräävät arimmat matot pois jos on nuukaa =) Kivoja kavereita kuitenkin ovat ja luulisin,että ymmärtävät,ettei enää vaippoja laiteta.Pitääkin muistaa sitten käyttää tosiaan pissalla useemmin,kiitos kun muistutuit =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista.En taida vaippoja sitten laittaa.Taidan pitää vaikka imukykyisempiä housuja (collarit) ettei tule muuta kuin housuille jos lirahtaa (harvoin kotonakaan lattialle asti tulee edes ohuemmilla housuilla).Pitää kuitenkin varmistaa,kun on tosiaan aika todennäköistä,että jonakin päivänä jossakin tilanteessa lirahtaa vielä.Ja varulta ottaa vaippoja,tai sanoa,että keräävät arimmat matot pois jos on nuukaa =) Kivoja kavereita kuitenkin ovat ja luulisin,että ymmärtävät,ettei enää vaippoja laiteta.Pitääkin muistaa sitten käyttää tosiaan pissalla useemmin,kiitos kun muistutuit =)

Kaikki eivät kehtaa sanoa suoraan vaikka ärsyttäisikin. Kaikki eivät todellakaan tykkää että toisten lapset pissii pitkin sänkyjä, sohvia tai lattioita.

en tykkäis jos meille tultais ilman vaippaa eikä ole takeita milloin pissa tulee ja minne. Itse laitoin vaipan kylään opetteluvaiheessa eikä siitä ollut mitään haittaa.

En kyllä tykkäisi että kukaan vieras lapsi pissailisi meillä matoille, sohvalle yms yms. Lattialtahan nuo on helppo pyyhkiä mutta mun tuurilla pissis kuitenkin jonnekin hankalampaan paikkaan...

Oma poika on vasta oppinu kuivaks ja sillon tällön (harvoin kylläkin) sattuu vahinkoja. Ei mua haittais, jos kyläilemään tulleen perheen lapselle kävis samalla tavalla. Voihan ne siivota pois, elämää se vaan on. :) Ite kyl laitetaan vaippa yksiin synttärijuhliin lauantaina, kun ei välttämättä malta potalle ajoissa. Tulee siis normaalisti sanomaan kun on hätä, mut erikoisissa tilanteissa saattaa vielä herkästi lipsahtaa vahinko. Sillon ku vaippa laitetaan, sanotaan että pyritään pitämään se kuivana ja pyydetään ilmottamaan vessahädästä. Hyvin on toiminu, mut itekin pitää välillä muistutella.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä:
Laittaisin varmuuden vuoksi harkkahousut. Mikään ei olis niin noloa kuin se, että muka kuiva laspi pissaisi kyläpaikan sohvan pilalle tai pahimmassa tapauksessa sen lapsiperheen jonkun lapsen sängyn illalla juuri ennen nukkumaanmenoa, kun joskus ne lapset tuppaa sänkyihinkin kiipeilemään ilman lupaa. En tykkäisi, jos meille tulisi joku pissailemaan lattioilla, vaikka itsellä lapsia onkin. En alkaisi mattoja kerätä sivuun vieraiden takia, vaan vaatisin vähintään harkkarit jalkaan, jos kuivuudesta ei olisi täyttä varmuutta. Ja ilmeisesti ap;n lapsi ei täysin kuiva ole, kun tälläistä pitää pohtia. Täysin kuiva lapsi ei pissaa siihen vaippaan enää, vaikka sellainen tilapäisesti laitettaisiinkin.

Mistähän nuita harkkahousuja saa lyhyellä varoitusajalla? Oonko kuullut/nähnyt oikein,että kaupoissa on semmoisia kuivaksiopettelu-vaippoja?Onkohan ne mistään kotoisin?

No juu. En suorastaan ilahtunut, kun meillä kävi kuivaksiopettelija, jonka jäljiltä pesin pari mattoa ja moppasin lattioita vähän väliä. Ei se kovin fiksua ole, jos tietää, että ihan vielä lapsi ei ole täysin kuivaksi oppinut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kaikki eivät kehtaa sanoa suoraan vaikka ärsyttäisikin. Kaikki eivät todellakaan tykkää että toisten lapset pissii pitkin sänkyjä, sohvia tai lattioita.

No ei varmasti.Totta jos puhutaan,niin en järin iloinen olisi,vaikka omat lapsetkin tuommoisiin paikkoihin pissisivät.En osannut edes ottaa huomioon,kun nyt vasta hoksasin,että meillä on kaikki tehneet vahinkoja vaan lattialle (päiväsaikaan siis,yöllä on ollut varulta muovifroteet sangyissä)...

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
No juu. En suorastaan ilahtunut, kun meillä kävi kuivaksiopettelija, jonka jäljiltä pesin pari mattoa ja moppasin lattioita vähän väliä. Ei se kovin fiksua ole, jos tietää, että ihan vielä lapsi ei ole täysin kuivaksi oppinut.

siis kuin monta kertaa päivässä nää lapset pissii.....että ihan vähän väliä piti mopata...

Mä en todellakaan laittaisi kylässäkään mitään vaippoja. Meillä on kahdesta lapsesta, nyt jo kouluikäisiä, toiselta tullut harjoitteluvaiheessa yhden kerran pissa kyläpaikassa lattialle...

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

siis kuin monta kertaa päivässä nää lapset pissii.....että ihan vähän väliä piti mopata...

Mä en todellakaan laittaisi kylässäkään mitään vaippoja. Meillä on kahdesta lapsesta, nyt jo kouluikäisiä, toiselta tullut harjoitteluvaiheessa yhden kerran pissa kyläpaikassa lattialle...

No en tiedä, en laske kertoja, mutta jos muutamassa tunnissa tulee muutamat sotkut, niin vois kuvitella, että lapsen äiti laittaa jo vaipan, mutta ei. Pitäähän se saada opetella... :whistle:

Siis että tää kyseinen sakki oli varustautunut muovikassillisella varavaatetta, kun se yks vaippa ois riittänyt. Kylässä. :o Ei tajua ei.

Tarjosin vaippaa pariin kertaan, mutta lapsen äiti tuumasi, että meidän ***** ei käytä enää vaippoja. :xmas:

Mistähän nuita harkkahousuja saa lyhyellä varoitusajalla? Oonko kuullut/nähnyt oikein,että kaupoissa on semmoisia kuivaksiopettelu-vaippoja?Onkohan ne mistään kotoisin?

No osta vaikka niitä kuivaksiopetteluvaippoja, ettei vaan vahinko käy toisten sohvalla. Kuivaksi oppinut lapsi on kuiva, eikä vahinkoja satu vähän väliä. Kuivaksi oppinut lapsi tunnistaa hätänsä, eikä pissaa siihen vaippaan enää vain sen takia, että vaippa tilapäisesti on. Meidän lapselta jäi yövaippa pois 1 v 7 kk ikäisenä, kun lapsi alkoi heräillä öisin ja pyytää vessaan ja vaippa oli joka kerta kuiva. Eli ei pissannut edes yöllä siihen, vaikka tilaisuus olisi ollut.

No osta vaikka niitä kuivaksiopetteluvaippoja, ettei vaan vahinko käy toisten sohvalla. Kuivaksi oppinut lapsi on kuiva, eikä vahinkoja satu vähän väliä. Kuivaksi oppinut lapsi tunnistaa hätänsä, eikä pissaa siihen vaippaan enää vain sen takia, että vaippa tilapäisesti on. Meidän lapselta jäi yövaippa pois 1 v 7 kk ikäisenä, kun lapsi alkoi heräillä öisin ja pyytää vessaan ja vaippa oli joka kerta kuiva. Eli ei pissannut edes yöllä siihen, vaikka tilaisuus olisi ollut.

Juu,tunnen kyllä määritelmät =) Kyse olikin siitä,että jos vielä leikkien tohinassa vieraassa paikassa unohtaa tai ei malta mennä vessaan.Ei siis niin,että kymmenen kertaa päivässä tulee pissa housuun.Nyt on tullut ehkä kerran viikkoon vahinko.Sattuuhan niitä vahinkoja,itsellänikin on vielä koulussa tullut kerran vahingossa pissat housuun...

Minuu pännis pissat matolla tai sohvalla. Lattia ei niin haittaa, jos vanhemmat itse sit vaivautuu pesemään lattian pesuaineen kanssa, kiitos. Muutenkin ärsyttää, kun jotkut lapset on oksentanu/puklinut lattialle ja vanhemmat vähän pyyhkäsee, jos edes sitäkään ja sillä aikaa oma muksu on jo oksun kimpussa. Onneks osa ystävistä tajuaa siivota oksutkin kunnolla itse =)

Jos pikkuvauvalla tulee pisu vaipan vaihdon yhteydessä vahingossa, niin semmonen ei tietenkään haittaa, mut toi tarkotuksella toisten nurkkiin kusettaminen haittaa.

Yhteistyössä