Kuinkas se tasa-arvo näkyy joulun valmistelussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
perheessänne? Paljonko mies ostaa lahjoja, tekee ruokia, leipoo, siivoaa ja ostaa lahjoja?
Entäpä aattona, kumpi teistä enemmän häärää keittiössä, ja passaa vieraita?

Lahjat ostetaan yhdessä, yhdessä paistellaan myös kinkku ja tehdään paisti..Ei meillä joulua varten sen suuremmin siivota, perussiisti riittää, mies tuo kuusen, keittiössä ollaan koko porukka..

Eli kyllä meillä aika tasasesti yhdessä tehdään joulu.

Mies hössää lahjat. Mies siivoaa. Mies haluaa putipuhtaan saunan. Mies tahtoo maailman kauneimman kuusen.

Minä hössään ruoat ja leivon, ja delegoin teineille esim. isojen jouluostosten teon listan mukaan. Piparit leivotaan talkoilla ystävien kanssa yhdessä itsenäisyyspäivänä.

Vieraita meillä ei ole kuin ihan muutama ja hekin vain pienen hetken. Eli koko perhe tekee joulua.

Meillä mies ostaa valtaosan lahjoista.
Mies ja muksut hakee kuusen ja laittaa sen paikalleen, koristellaan yhdessä.
Kinkun meillä perinteisesti paistaa mies, rosollin teen minä, ja laatikot, Tosin nyt on ollut pakko ostaa valmiita laatikoita, kun ei mahdu pakkaseen mitään.

Laatikoita ym ruokia sitten tuunaillaan ja väkerretään yhdessä, kuten myös pöydän kattaminen sujuu kimpassa.

Lahjat paketoin minä.

[QUOTE="vieras";24987748]perheessänne? Paljonko mies ostaa lahjoja, tekee ruokia, leipoo, siivoaa ja ostaa lahjoja?
Entäpä aattona, kumpi teistä enemmän häärää keittiössä, ja passaa vieraita?[/QUOTE]

Mies hoitaa lahjaostokset suurimmalta osin.
Minä siivoan enemmän.
Kokkaukset porukalla.

Aattona köökissä niin paljon touhuajia, ettemme taida kumpikaan, sen kummemmin minä kuin mieskään sinne mahtua.

:)

Mies ostaa muutaman kalliimman lahjan, ryysää kaupassa ruokaostoksilla minun kirjoittamani ostoslistan kera, siivoaa, hakee kuusen. Minä häärään keittiössä, ei ole passattavia vieraita, vain omia muksuja. Minä ostelen lahjoja vuoden mittaan varastoon, enää muutama puuttuu. Pari lapsista auttaa leipomisessa.

Joulusiivo tempaistaan yhteisvoimin yhtenä kauniina vapaapäivänä, kuurataan lattiat ja sauna. Lahjoja hankkii molemmat mielensä mukaan. Minä nautin paketoinnista :)

Mies kokkaa jouluaterian (suolaiset), minä pyöräytän leivonnaiset ja ruokatervehdykset ystäville.

Joulukoristeet ja valot laittelen minä :)

[QUOTE="vieras";24987748]perheessänne? Paljonko mies ostaa lahjoja, tekee ruokia, leipoo, siivoaa ja ostaa lahjoja?
Entäpä aattona, kumpi teistä enemmän häärää keittiössä, ja passaa vieraita?[/QUOTE]

Meillä minä ostan enemmän lahjoja, mies häärää enemmän keittiössä. Osa hankitaan (puoli)valmiina. Kukaan tuskin leipoo jouluksi mitään, onneksi jouluumme ei kuulu leipomuksia.

*hate baking* :vampire:

Mies ajaa autoa jouluajelulla :)

Siivouksen tekee siivooja pääosin ja jouluna olemme paljon muualla, joten sitä jouluvalmistelua on todella vähän. Ruuat ja lahjat ostetaan yhdessä. Jouluvalot on jo puussa ja joulukuusesta huolehdin minä, koska se on minulle se tärkein juttu. Minä varmaan leivon enemmän, mutta se on lähinnä äksöniä lapselle - mies antaa minulle sitten vastaavasti omaa vapaa-aikaa.

Jos miehellä on jotain erityisiä toivomuksia joulun suhteen, niin hän hoitaa ne itse. Esim korttien tekeminen tai kuusi on mun oma juttu ja en siis vaadi miestä siihen mukaan.

Muoks. Joulusaunan mies lämmittää ja käy siellä muksun kanssa kaksin.

Viimeksi muokattu:
Tehdään yhdessä, molemmilla toki omat hommansa. Ja osa tehdään yhdessä, kuten esim. jouluostokset ja lahjojen paketointi, kinkun valvojaiset, ym. Saunan lämmittää mies ja jouluruuat teen minä lasten kanssa. Meillä siivotaan aina yhdessä, niin myös jouluna.

Meillä ei ole tasa-arvosta kuultukaan. Tehdään mitä tehdään, mies yleensä tekee sitä mitä käsken hänen tehdä, siis jouluisin.

Pääpaino onkin sillä, että mitään ei ole pakko tehdä. Ei edes ostaa lahjoja muille kuin omille lapsille :vampire:

Mies ostaa suurimman osan lahjoista ja paketoi ne
Mies tekee suurimman osan siivouksesta
Minä teen kaikki joulun ruoat ja leipomiset.
Minä katan joulupöydän ja mies siivoaa sen.
Ja joulua vietetään oman perheen kesken

[QUOTE="mä";24987980]Mies siiivoaa ja tekee kaikki ruuat.

Yhdessä mietitään lahjat ja ostetaan.

Pitäiskö tuntea huonoa omatuntoa, ukko taitaa olla meillä se kodinhengetär..[/QUOTE]

Meillä myös muulloin kuin jouluna mies hoitaa kodin. Mutta joulun minä haluan hoitaa kokonaan.:)

[QUOTE="mä";24987980]Mies siiivoaa ja tekee kaikki ruuat.

Yhdessä mietitään lahjat ja ostetaan.

Pitäiskö tuntea huonoa omatuntoa, ukko taitaa olla meillä se kodinhengetär..[/QUOTE]

Meillä myös mies hoitaa kodin muuten kuin jouluna minä haluan tehdä kaiken.

Yhteistyössä