Kuinkas kauan aiot huomenna virikehoidattaa jälkikasvuasi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyllästynyt hoitaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En virikehoidata muutenkaan. Lapseni tosin menee huomenna virikehoitamaan isoäitiään. (Ihan isoäidin omasta pyynnöstä) Saa kuulemma taas kummasti virtaa kun on saanu pienen juttukaverin päivänsä iloksi. Lapsen ei siis tarvitse mennä hoitoon ollenkaan. Tämän ilmoitin päiväkodille pari viikkoa sitten joten ei tarvitse tämän työssä puurtavan vanhemman lasta nähdä hoitajien huomenna ollenkaan.

Niin ja kyllä meidän hoitajat tietää mitä vanhemmat tekee. Lukeehan niissä papereissakin ollaanko töissä käyviä ja jutellaanhan me paljon kuulumisia ihan nähdessä.

Niin ja kyllä meidän hoitajat tietää mitä vanhemmat tekee. Lukeehan niissä papereissakin ollaanko töissä käyviä ja jutellaanhan me paljon kuulumisia ihan nähdessä.

Ei hoitajat tiedä, mikä on tilanne kotona. Me emme koskaan keskustelleet muusta kuin lasten asioista.

Papereissa lukee vain sen hetkinen tilanne kuin lapsi on mennyt hoitoon. Meillä ainakin työvuorot ja työpaikat vaihtuivat useampaan kertaan niiden vuosien aikana kuin lapset oli hoidossa, eikä kertaakaan tehty mitään välikyselyä. Kerran ilmoitin sinne uuden työnumeron.

No, lapseni ovat virikehoidossa huomenna koko päivän, koska työtön exäni ne sinne kuskaa, kun lapset ovat hänen luonaan, ettei vaan liikaa rasittuisi (lapset ovat kuitenkin enemmän minun luonani). Itselläni on taas normaali työpäivä.

Mä niin ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Työssäkäyvät vanhemmat hakee huomenna lapset mahdollisimman aikaisin. Sitten seisot virikelapsen kanssa 1 1/2 h pihalla ja yrität selittää sille: "Ei kello ole vielä kovin paljon, kaikki kaverit on vaan tänään haettu paljon aikaisemmin. Kyllä sun isä/äiti kohta tulee..."

Tuo on tosi surullista :( Toivotan tsemppiä kaikille hoitajille, jotta jaksaisivat yrittää keksiä/tehdä iloisia, kivoja juttuja näiden lasten kanssa. Kotiolot voivat olla heillä vähemmän iloiset...

Ne paperit taidettiin lähettää ihan muualle, en ainakaan muista koskaan lapsen päiväkotiin täyttäneeni mitään paperia työtilanteestani. Ja eihän kuulumisten vaihdossa yleensä vanhempien asioista kai puhuta, vaan lapsesta. Itse en koskaan kertonut päiväkodissa mitään omasta työstäni.

Oikeasti ap:lla on tässä pointti. On totta, että työssäkäyvät, opiskelevat ym. yrittävät hakea mahdollisimman aikaisin, jotta pääsevät vapaalle. Tiedän, että kaikki eivät pysty. Ne virikelapset ovat juuri niitä, jotka saattavat olla siellä viimeiseen tappiin asti. Voiko joku väittää, ettei olisi kurjaa sille lapselle. Ja he joilla on oikeasti tarve pitää se lapsi hoidossa viiteen asti, ei ole mitään tarvetta puolustautua. Kyllä sen ymmärtää, jos ei pääse hakemaan.

Onko tuo virikehoito joku uusi muotijuttu? Kun mun lapset oli 15-20 vuotta sitten tarhaikäisiä, ei edes mieleen juolahtanut ajatus viedä heidät päiväkotiin jos olin itse kotona. Tai että isommat oisi päiväkodissa jos olen vauvan kanssa kotona.

Virikehoito.. Erikoinen nimitys päivähoidolle, joka on lain mukaan kaikille sallittu asia. Jos itselläni on vapaapäivä, en lastani vie päivöhoitoon vaikka joudun maksamaan täyden hinnan kk:ssa hoidosta (mikä on naurettavaa) joten ymmärrän äärimmäisen hyvin, jos joku vie lapsensa yksittäisinä päivinä virikehoitoon sillä onhan siitä palvelusta / hoidosta maksettu. Se, että joku keksii sen olevan kohtuutonta lapselle/virikehoitajalle niin ei tee asiasta väärää. Palvelua pitää ja saa käyttää, kenenkään sitä tuomitsematta.

Onko tuo virikehoito joku uusi muotijuttu? Kun mun lapset oli 15-20 vuotta sitten tarhaikäisiä, ei edes mieleen juolahtanut ajatus viedä heidät päiväkotiin jos olin itse kotona. Tai että isommat oisi päiväkodissa jos olen vauvan kanssa kotona.
Mä kanssa kummastelen tätä. Kai s eon joku muotijuttu. Mun äitini teki pitkän uran pk- tätinä ja tää trendi tosiaan alkoi pikku hiljaa ottaa valtaa ja niin kuin tästäkin ketjusta näkyy, palvelusta on tullut itsestään selvyys.

Aina tuntuu löytyvän hyvä perustelu sille miksi lapsi on virikehoidossa. Milloin ravataa työhaastatteluissa ilmeisesti päivittääin, milloin virastoooon ei lasta voi ottaa, milloin äidin on saatava aikaa vauvan kanssa, milloin katsotaan että hoito on loistva paikka lapselle (ja samalla kamalaan ääneen huudetaan mikä natsilaitos pk on, eikä sinne alle 3v voi mennä = äitiä ei työhön lähtö kiinosta, mutta isomman hoidattaminen ok:ssa kyllä).... Ja sitten jos nää perustelut ontuu niin löytyy tietenkin se että virikelapset työllistää lisää pk tätäsyjä....

Kyllä olis hauska olla kärpäsenä katossa kuulemassa kuinka suomalaisille, varsinkin naisille, nauretaan ja kummastellaan muualla miten eivät edes omia lapsiaan kotona voi hoitaa. Tää oikeushan on ihan yhtä huvittava kuin joku Kreikkalaisten käsienpesulisä.

Mutta nyt kun mammelit ja isukit on totutettu hyvään, niin eihän toki eduista voi luopua.

• Tykkää
Reactions: Bitch
Virikehoito.. Erikoinen nimitys päivähoidolle, joka on lain mukaan kaikille sallittu asia. Jos itselläni on vapaapäivä, en lastani vie päivöhoitoon vaikka joudun maksamaan täyden hinnan kk:ssa hoidosta (mikä on naurettavaa) joten ymmärrän äärimmäisen hyvin, jos joku vie lapsensa yksittäisinä päivinä virikehoitoon sillä onhan siitä palvelusta / hoidosta maksettu. Se, että joku keksii sen olevan kohtuutonta lapselle/virikehoitajalle niin ei tee asiasta väärää. Palvelua pitää ja saa käyttää, kenenkään sitä tuomitsematta.

Ok, jos maksuja tai päiväkodin toimintaa ei subventoida verovaroista

Ja tämä hoito maksetaan siitä rahapuusta jota valtioksi kutsutaan. Onhan se hienoa että samalla kun tuosta rahapuusta vauvan vanhemmalle maksetanaa kotona olemisesta oman vauvasa kanssa, maksetaan myös päiväkotipaikasta sille lapselle jota se äiti nyt ei vaan syystä tai toisesta ole kykenevä kotona viihdyttämään. JA sitten itketään kun koulujen olosuhteita ym lapsiin liittyvää heikennetään. DAA? niin varmaan kun ne laiskiais aikuiset on tuhlannut valtion kassasta oivan summan oman mukavuudne halun vuoksi.

Ja tämä hoito maksetaan siitä rahapuusta jota valtioksi kutsutaan. Onhan se hienoa että samalla kun tuosta rahapuusta vauvan vanhemmalle maksetanaa kotona olemisesta oman vauvasa kanssa, maksetaan myös päiväkotipaikasta sille lapselle jota se äiti nyt ei vaan syystä tai toisesta ole kykenevä kotona viihdyttämään. JA sitten itketään kun koulujen olosuhteita ym lapsiin liittyvää heikennetään. DAA? niin varmaan kun ne laiskiais aikuiset on tuhlannut valtion kassasta oivan summan oman mukavuudne halun vuoksi.

Jos isät joutuisivat jäämään vauvan ja taaperon kanssa vuodeksi kotiin, niin kyllä olisi kaikki mahdolliset päivähoidot ja kodinhoitopalvelut ilmaisia.

Paikkansa yhteiskunnassa?
ja eikös sinun hoidettavasi ole jo päiväkoti-iän ylittäneitä...

Minun lapseni eivät ole koskaan olleet päiväkoidssa. Sen sijaan yksi kaksi viikkoa luonani kyläilevistä kummilapista olisi sitä parhaillaan, ellei oisi täällä vanhemman sisrauksensa, minun lasteni ja lapsenlapseni kanssa.

AP on nolo yrittäessään esittää päiväkotihoitjat tyhminä ja asiattomina. Eiköhän useimmat heistä ole ihan täysipäiväistä porukkaa...

Tässä nukkarissa just pikaseen laskin, että paikallaolevista 13sta lapsesta viidellä on vanhempi kotona. Sehän on aika iso prosentti..... Mutta nämä virikehoitolaiset haetaan neljään mennessä. Tosin siitä olen varma, ettei minuuttiakaan aikaisemmin kun sovittu hoitoaika päättyy. Niinhän se menee.

Tässä nukkarissa just pikaseen laskin, että paikallaolevista 13sta lapsesta viidellä on vanhempi kotona. Sehän on aika iso prosentti..... Mutta nämä virikehoitolaiset haetaan neljään mennessä. Tosin siitä olen varma, ettei minuuttiakaan aikaisemmin kun sovittu hoitoaika päättyy. Niinhän se menee.

Nauti tuollaisesta työstä, missä saat surffailla työaikana netissä, eikä tartte tehdä töitä koko päivää. Ota vaikka pikkupäikkärit, kun kaksplussa ei enää kiinnosta. Jännä muuten, miten nämä lastenhoitajat ovat aina vinkumassa ja valittamassa työstään. Vaihtakaa alaa!!!!! Minullakin olisi paljon sanottavaa "sairaille" vinkujille, jotka ramppaavat vastaanotolla sairaslomaa hakemassa ja milloin mikäkin älytön paikka kipeänä. Joka työssä on huonot puolet. Lopettakaa asiakkaidenne haukkuminen.

En vie jos itse olen kotona. Milloin sitten olisi lapseni kanssa??
Maksan vain niistä päivistä kun käytän.

Eikä minun tarvi mennä kauppaankaan lapsen ollessa hoidossa. Pääsen sinne illallinen.

Meillä on vauva, joten päiväkodissa 99% varmuudella ajatellaan esikoisen olevan virikehoidossa. No eipä ole kuitenkaan, vaan itse opiskelen JA hoidan yritykseni asioita. Vauvan kanssa ollessa nämä onnistuvat, mutta isomman lapsen kanssa eivät, siksi esikoinen on hoidossa. Eikä mulla muuten ole yhtään vähemmän töitä huomiselle, vaan lyhyemmän viikon takia tavallista arkipäivää enemmän tehtävää. Joten saattaa olla, että lapsemme haetaan vasta 16 jälkeen, muttei todellakaan siksi, että vanhemmat laiskottelisivat vauvan kanssa kotona vaan siksi, että vauvasta huolimatta sekä töitä että opiskelua riittää yötöiksi asti.

Ihan kuin omasta elämästä. Yrittäjänä on kivaa... Vielä kivempaa, kun joka toinen katsoo kieroon ja pitää laiskana lusmuna, joka vain virikehoitaa lapsiaan. :D 4-vuotta tein töitä vain iltaisin ja öisin, nyt totesin, että haluan itsekkin joskus nukkua.

Meillä meni tuplat hoitoon tänäänkin vaikka mulla on viikon ainoa vapaapäivä. Takana 4 yövuoroa, eilinen nukkumispäivä eli pääsin klo 7 aamulla töistä ja edessä Juhannus töissä. Onneksi miehellä on normityö eli on Juhannuksen vapaalla tuplien kanssa kotona, ei tarvite järkätä hoitoa siihen.

Mitäs minä olen tänään tehnyt sitten, kun lapset ovat virikehoidossa? Käynyt kaupassa, siivonnut, pessyt pyykkiä, leiponut ja nyt on hiusvärit tukassa. Kohta haen tuplat kotiin, tänään päivälle tulee mittaa noin 5.5h.

Minun lapseni eivät ole koskaan olleet päiväkoidssa. Sen sijaan yksi kaksi viikkoa luonani kyläilevistä kummilapista olisi sitä parhaillaan, ellei oisi täällä vanhemman sisrauksensa, minun lasteni ja lapsenlapseni kanssa.

AP on nolo yrittäessään esittää päiväkotihoitjat tyhminä ja asiattomina. Eiköhän useimmat heistä ole ihan täysipäiväistä porukkaa...
Täyspäistä porukkaa, joka on kyllästynyt tilanteeseen jossa hoidettavia on enemmän kuin resurssit antaa myöden. Ja aika inhimillistä juuri silloin on "Hiiltyä" niihin lapsiin joiden vanhemmat on kotona "laiskottelemassa" samalal kun heillä on liikaa töitä ja nämä viriketenavatkin vielä hoidettavana.

Olkoonkin todellisuus se että lisäresursseja ei ole tulossa, ja virikelapsien "poistuminen" tarkoittaisi myös työpaikkojen menoa.... Mutta jos ihminen alkaa olla puhki työssään niin onko kummaa jos ajattelee niin kuin ap?

Meillä meni tuplat hoitoon tänäänkin vaikka mulla on viikon ainoa vapaapäivä. Takana 4 yövuoroa, eilinen nukkumispäivä eli pääsin klo 7 aamulla töistä ja edessä Juhannus töissä. Onneksi miehellä on normityö eli on Juhannuksen vapaalla tuplien kanssa kotona, ei tarvite järkätä hoitoa siihen.

Mitäs minä olen tänään tehnyt sitten, kun lapset ovat virikehoidossa? Käynyt kaupassa, siivonnut, pessyt pyykkiä, leiponut ja nyt on hiusvärit tukassa. Kohta haen tuplat kotiin, tänään päivälle tulee mittaa noin 5.5h.
Ei sun lapset ole virikehoidossa. TE olette molemmat täysin työelämässä mukana. Virikelapsi on sellinen jonka molemmat vanhemmat tai toinen on täyspäiväisesti kotona, joka pienemmän lapsen hoitovapaalla tai työttömänä.

Ainakin tänne meille olisi tänään saanut vapaasti tulla virikehoidattamaan vähän useampia lapsia. Tilanne kun on se, että tällä hetkellä kolme hoitajaa vahtii neljää lasta (tai käytännössä pyörittelee peukkujaan). Itsekin parhaillaan palstailen työajalla...

Yhteistyössä