Kuinkakohan pahasti meidän 5 kk vauvan motoriset taidot on jäljessä? Saatiin kyllä lähete lastenlääkärille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Melooni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Melooni"

Vieras
Sekä fysioterapiaan mutta olisi mukava kuulla mitä kaikkea muiden 5 kk ikäiset vauvat osaa ja onko kuinka isoja puutteita kun olen asiaa yksin pyöritellyt päässäni keskiviikosta asti ja huoli on valtavan iso kun tuttavillakaanei ole samanikäisiä lapsia, että voisi verrata. Sen verran ymmärsin neuvola lääkäriä, että puutteita on monessa motorisessataidossa mutta erityisesti jaloissa kun ei kainaloista nostettaessa varaa kovin hyvin jaloilleen ja helposti varvistaa eikä vielä ryömi. Mutta osaa kääntyä selältä mahalleen ja takaisin, ei ryömi mutta hilaa itsensä aina jollain keinolla lähellä olevien tavatoiden lähelle, että saa ne suuhunsa. Yritystä ryömimiseen kyllä on kovasti, nousee mahallaan suorille käsivarsille, ottaa varpaista kiinni mutta ei ole ainakaan minun nähden laittanut niitä suuhun vaikka kaiken muun käsiinsä saavan sinne laittaakin. Pyörii napansa ympäri lattialla noin 45 astetta (sängyssä pyörii ympäri kun potkii reunoista vauhtia. Unihtuikohan joku taito mutta tuossa ainakin suurinosa.

Mitä teidän 5 kk osaa ja onko jollain vinkkejä miten noita jalkoja voisi harjoitella? Fysioterapia on vasta kahden viikon kuluttua ja lastenlääkärille ei ole vielä aikaa tullut.

siis mitä ihmettä?! oma vauvani on viikon vajaa 5kk eikä kyllä tee mitään muuta kun kääntyy selältä vatsalleen. tarttuu toki esineisiin, mutta aikamoiselta räpellykseltä se vaikuttaa. ei osaa esim siirtää esineitä kädestä toiseen. joudutaankohan mekin lastenlääkärille kun 5kk neuvola on viikon päästä :(

Ihan normaalilta kuulostaa oman muistin mukaan. Ei meillä todellakaan ryömitty ku vasta7kk jälkeen. Eikä koskaan mitään sanottu.eikö toi jalalle varaaminen ole n. 6kk iässä?

Jäi sellainen kuva, että jotain on tosi pahasti pielessä ja hyvähän se on, että tutkivat. Mieskun on työmatkalla niin kamala pyöritellä näitä asioita yksin mielessä :(

Eli vauvallasi on jo taitoja, jotka eivät tuossa iässä vielä välttämättömiä. Aika harva ryömii... Ainut mikä on poikkeava, on jos on tosi veltosti varannut jaloille. Varvastus nyt on hyväksyttävää vielä 8kk neuvolassakin. Jos vauva on ihan makaronia kotonakin niin hyvä että selvitetään. Jos taas varaa jaloille jämäkästi niin elä huolehdi, tuleepahan kaupan päälle kokonaisarvio lapsesta. Se neuvolatutkimus on seula. On aika yleistä, että lapsi heittäytyy esim. huolestuttavan vetkulaksi juuri sillä merkittävällä hetkellä kun arvioidaan. Lääkärille nyt vaan on jäänyt jokin vaikutelma, jonka takia haluaa varmistaa asian.

Ja siis jaloille ei tarvitse vielä osata varata koko painoa. Riittää kun hetkittäin jollain tasolla kannattaa tuettuna osaa painostaan. Lääkäri katsoo enemmän tuleeko mitään neurologiseen vikaan viittaavia virheasentoja (vetää aina jalat koukkuun, ristiin, yms.) Vauvaa on nyt vaan saattanut laiskottaa koko touhu.

Outoa, että tuon ikäinen pitäisi olla kehittyneempi. Ehkä sitten tuo, ettei yhtään varaa jaloilla tjt. aiheutti huolen.

Mä luulen, että lääkäri ollut huolissaan tuosta jaloille varaamattomuudesta. Todennäköisesti siinä on kyseessä liiallinen jäykkyys jänteissä, joka hoituu fyssarin ohjeilla jumppaamalla, mutta lastenlääkäri tarkistaa aina myös mahdolliset rakenteelliset viat, että ne saa korjattua mahdollisimman nopeasti. Oli niin tai näin, niin nyt kun asia on hoidossa, en olisi huolissani! Mistään vakavasta tuossa ei varmastikaan ole kyse, kun muuten lapsen motorinen kehitys vaikuttaa aivan ikätasoiselta :)

t. terkkariopiskelija

[QUOTE="Melooni";28929238]Olisi pitänyt kuulemma varata jo 4 kk ikäisenä koko jalkapohjalle ja nyt ei vieläkään varaa kun oli uusinta tarkastus.[/QUOTE]

Ei teille on sattunut vähän kokemattomampi neuvolalääkäri:) Tai sitten kyse on jostain takaraivosta tulleesta mutu-tuntumasta, että onko tässä jotain erilaista, mutta jota ei ihan sanoiksi osaa pukea.

No mun mielestä kyllä kuulostaa ihan normaalilta 5kk lapselta. Mun ystävän lapsi käänty ekan kerran selältä mahalleen ja toisinpäin vasta 7kk, eikä sitä mihinkään tutkimuksiin laitettu, ryöminy ei ollenkaan, konttas sitten muistaakseen 11kk ja alko kävelemään 1v6kk ja vaikka noi kaikki tuli suht myöhään niin on kyllä aivan terve ja eläväinen pieni poika nykyään. Juoksee ja touhuaa niinkun kuka tahansa oman ikäsensä.

Lapseni ei koskaan ryöminyt, konttasi n. 8,5 kk:n ikäisestä alkaen. Kääntyi vatsalleen ja pyöri siihen asti suht paikallaan. Hänestä kasvoi normaali lapsi(nuori), joka on melko kyvykäs sekä motorisesti että tiedollisesti.

Oliskohan nyt ollut joku nuori ja kokemattomampi kollega vauvaasi tutkimassa? Kuvauksesi kuullostaa aivan normaalilta 5kk ikäiseltä, ja osittain jopa taidot edellä. Tuo jalkoihin varaaminenkin tuossa iässä in hyvin vaihtelevaa, tilannesidonnaista ja riipuu vähän siitäkin miten asiaa tutkitaan. Älä ole huolissasi!

Et kysyny että mitä sen pitäis osata lääkärin mielestä?minusta kuulostaa ihan normaalilta.meillä joku lapsista on kontannu 5,5kuisena kun taas toinen hätäseen vasta kääntyny selältä mahalleen.tuo meidän 2v ei ottanu jaloilleen vielä 7kk ikäisenä ja silti on kerenny juosta ja kiipeillä ihan riittävästi ;) tää meijän kuopus on nyt 6kk ja nousi 5kk ikäisenä konttausasentoon,kääntyi ja peruutti...
En kauheesti olis huolissani(helppo sanoa) !

Myöskin minusta kuulostaa aika normaalilta 5 kuiselta...ja sama tuli mieleen,että tuosta jaloille varaamisesta herännyt huoli...joku lääkäri olisi varmasti tuotakin saattanut vielä katsella....

Kertomasi perusteella lapsesi taidot eivät ole jäljessä. Kenties lääkäri huomasi lapsessasi jotain muuta huolestuttavaa? Onko hän "toispuoleinen"? Tai jäykkä?

Lapseni neuvolakortissa lukee 6kk kohdassa "ei vielä varaa jalkoihin". Tuota ei kukaan kommentoinut sen enempää, eikä se aiheuttanut huolta. Oppi kääntymään 7kk iässä vatsalle, takaisin selälle 8kk. Ryömimään 10kk, konttaamaan 11kk. Ei vielä kävele talutettuna, ikä 1v1kk. En ole ollut motorisista taidoista pätkääkään huolissaan, oppii kun oppii :)

kyllä meillä 5kk ryömi hyvinkin 5/6kk vaihteessa alkoi konttaaminen ja tukea vasten nousu ja käveleminen..ilman tukea käveli pari pv ennen kun täytti 8kk.
ei kai ne vauvat kehity jos niitä vaan sittereissä jne pidetään,antakaa lasten olla lattialla ja harjoittaa taitojaan!!!

Häh, mun 9kk vaavi on vasta ruvennut varaamaan jonnin verran jaloille, kuulemma tässä vaiheessa vasta tarviikin jos ei konttaa, jotta lonkat kehittyy normaalisti. Mun esikoinen ei juurikaan liikkunut edes ennen 10 kk ikää ja ihan normi 2,5 vuotias nyt on.

Alkuperäinen kirjoittaja ??kyllä meillä;28929553:
kyllä meillä 5kk ryömi hyvinkin 5/6kk vaihteessa alkoi konttaaminen ja tukea vasten nousu ja käveleminen..ilman tukea käveli pari pv ennen kun täytti 8kk.
ei kai ne vauvat kehity jos niitä vaan sittereissä jne pidetään,antakaa lasten olla lattialla ja harjoittaa taitojaan!!!

Jokainen omaan tahtiin, mutta itse en kyllä tahtois oman 9kk ikäisen edes kävelevän, sen verran päätöntä menoa vielä, että ihan hvyä kun liikkuu kontillaan.

[QUOTE="vieras";28929595]Jokainen omaan tahtiin, mutta itse en kyllä tahtois oman 9kk ikäisen edes kävelevän, sen verran päätöntä menoa vielä, että ihan hvyä kun liikkuu kontillaan.[/QUOTE]

Näinpä! Mulla poika oli hiiidas kehittymään ja onkin jollakin tasolla erityislapsi. Tyttö näytti alkuun hitaalta myös, mutta kun oppi ryömimään, niin lähti siitä saman tien pyrkimään pystyyn. Käveli onneksi vasta 1-vuotiaana, mikä oli suunnaton helpotus.

Onpa ap:llä taitava lapsi. Meillä ei kukaan lapsista koskaan laittanut varpaita suuhun. Ei koskaan sanottu siitä mitään. Konttauskin tuli sitten vasta puolen vuoden jälkeen ja oli vähäistä. Taitava lapsi. En ymmärrä mistä huoli lääkärillä tulee.

Ihan normaalilta kuulostaa tuon ikäiseksi, tuosta jaloille varaamisesta en osaa tosin sanoa. Meillä opittiin kääntymään mahalleen vasta vähän ennen 6kk, ryömimään lähdettiin 7kk. Nyt on 9kk ja viikon verran noussut kontilleen, kohta oppii varmaan siitä liikkeelle lähtemään. Jaloilleen on kyllä varannut hyvin jo kauan. Eikä muiden asioiden takia olla neuvolassa mitään sanottu, että olisi hidas. Tuon kontilleen nousun myötä on alkanut nousta tukea vasten polvilleen, mutta ei vielä seisaalleen. Seisaallaan kyllä hyvin pysyy jos siihen nostaa. Puheessa onkin sitten aika tavalla edellä. Tavuja on tullut jo ties kuinka kauan ja sanoja on alkanut matkia noin kuukauden aikana. Joten ilmeisesti tuo jatkuva höpötys vie sitten sitä oppimista motoriikalta. Vaikka sekin on käsittääkseni ihan normaalissa aikataulussa.

Yhteistyössä