Kuinkahan paljon ulkomaalaisissa kasviksissa on torjunta-aineita ja muuta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luomuun ei oo oikein varaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luomuun ei oo oikein varaa

Vieras
Tuli tässä mieleen, kun tuo ruoan terveys puhuttaa nykyään niin paljon ja esim. kasviksia pitäisi syödä hurjasti. Tähän aikaa vuodesta suurin osa kasviksista kaupoissa on kuitenkin ulkomaalaisia, ja mietityttää että kuinka paljon niissä mahtaa olla kaikenlaisia torjunta-aineita ja muuta, kun ei tiedä missä tien vieressä tai muuten saasteisissa paikoissa ne on kasvaneet? Luomu taas on aina kalliimpaa eikä kaikkea saa luomuna, ja voiko siihen edes luottaa että luomu on oikeasti luomua? Tiedän yhden mansikanviljelijän joka myi mansikoitaan luomuna, mutta todellisuudessa myrkytti niitä mansikkapeltojaan joka vuosi, koska muuten kuulemma luteet ois syöneet koko sadon. Ulkomaalaisten tuotteiden luomuuteen voi minusta luottaa vielä vähemmän. Se sitten mietityttää että onko sitten oikeasti järkevää syödä tuollaisia kasviksia esim. hiilareiden korvikkeena vai oisko sittenkin parempi syödä osaksi vaikka suomalaista puhdasta perunaa tai vaikka Suomessa tehtyä pastaa. Kyllähän niistä kasviksista saa toki enemmän vitamiineja, mutta entä jos niistä kaikista myrkyistä saa lopulta syövän? Vitamiinien liika syöminen on kuitenkin ihan turhaa kun ne tulee pissan mukana pois ja myrkyt taas kertyy elimistöön. Ja syövästä taas ei välttämättä selviä hengissä. Tämä mietityttää mua erityisesti siksi että suvussa on paljon syöpää. Ja muistan kun eräs sukulainen kymmenen vuotta sitten syyllisti syövästään ulkomaalaisten kasvisten torjunta-aineita ja sen jälkeen ei enää koskaan ostanut mitään ulkomaalaista kasvista tai hedelmää, paitsi joskus harvoin luomua.

Mä luotan enemmän EU-säädösten alla kasvatettujen (rajoituksia torjunta-aineiden suhteen yms.) ja aurinkoisista maista tuotaviin kasviksiin ja hedelmiin kuin suomalaiseen kasvihuonepaskaan.

Suomalainen lihakin on todella huonolaatuista verrattuna siihen, mitä oon muualla euroopassa ostanut.

Erityisesti Espanjalaiset ja Italialaiset kasvikset on niin torjunta-aineen kyllästämiä, ettei niitä voi suositella ainakaan lapsille! myös ketsupit, säilykekurkut, tomaattipyre, yms :( Siellä on myös hyvin saastunut maaperä, että etenkin juurekset saavat myös suoraan maasta ison annoksen haitallisia aineita. Mitä pidempään esim omena säilyy hyvännäköisenä, sitä enemmän siinä on pintakäsittelyaineita!

Suomessa ei ruiskuteta kasvihuoneissa torjunta-aineita (esim tomaatit, kurkut) mutta monissa etelän maissa ruiskutetaan. Suomalainen tavanomaisesti viljelty on suunnilleen yhtä puhdasta kuin Keski- ja Etelä-Eurooppalainen luomu! Nythän on vielä runsaasti kotimaisia porkkanoita, lanttuja, punajuuria, kaalia, omenoita, sipuleita =) eikä ole hinnallakaan pilattu (no omput nyt maksaa, mutta niistä voi syödä kuorenkin kunhan pesee)

Mitä kovempi kuori hedelmässä tms on, sitä vähemmän siitä pääsee imeytymään torjunta-aineet läpi. Viinirypäleet (ja siis myös rusinat) on pahimpia, niitä ei kannata antaa lapsille kuin luomuna! Myös banaani imee paljon (ja ne kastetaan poimittuina terttuina torjunta-ainesaaviin kokonaan...). Kuoriminen tietysti auttaa vähentämään saantia.

Mikäli huomaat naapurisi ruiskuttavan epäilyttäviä aineita peltoonsa, niin ilmianna hänet! Ihan vaan lastesi ja meidän lasten parhaaksi! Suomalainen maatalous ja maaperä on vielä puhdasta ja hyvinhoidettua (joka väittää mutta niin perustelkoon muullakin kuin provosoivilla dokumenteilla joihin ei itse ole sen enempää perehtynyt!), siitä kannattaisi pitää kiinni koska lähitulevaisuudessa se voi olla jo harvinainen myyntivaltti! Eurooppalaisilla on hyvin puhdas kuva pohjoisesta maataloudesta, ja sitä se onkin verrattuna eteläisempään =)

[QUOTE="sondersson";25130923]Niin meinaatko että perunan ja viljan kasvatuksessa ei käytetä myrkkyjä?[/QUOTE]

Niin, en tiedä tuosta, jotenkin oon oppinut ajattelemaan että suomalainen ois jotenkin puhtampaa, ainakin noiden ympäristösaasteiden osalta. Perunoiden suhteen ajattelin taas asiaa vähän liikaa omalta kannalta, kun saisin niitä ilmaiseksi vanhemmilta, ja tiedän ettei niiden kasvatuksessa ole käytetty mitään myrkkyjä vaan ne on ihan luomua.

Ehkä mulle on jäänyt sitten joku päähänpinttymä noista ulkomaalaisten kasvisten myrkyistä, kun oon kuullu joskus mm. että niitä kasviksia kasvatettais siellä vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla ja muuta sellasta.

[QUOTE="aloittaja";25130986]Niin, en tiedä tuosta, jotenkin oon oppinut ajattelemaan että suomalainen ois jotenkin puhtampaa, ainakin noiden ympäristösaasteiden osalta. Perunoiden suhteen ajattelin taas asiaa vähän liikaa omalta kannalta, kun saisin niitä ilmaiseksi vanhemmilta, ja tiedän ettei niiden kasvatuksessa ole käytetty mitään myrkkyjä vaan ne on ihan luomua.

Ehkä mulle on jäänyt sitten joku päähänpinttymä noista ulkomaalaisten kasvisten myrkyistä, kun oon kuullu joskus mm. että niitä kasviksia kasvatettais siellä vilkkaasti liikennöityjen teiden varsilla ja muuta sellasta.[/QUOTE]

Niinhän niitä kasvatetaankin: luomupellot saattaa olla Saksassa autobaanan alla (autot siis ajavat siltoja pitkin pellon yli...). Saksassa lääkärit suosittelevat syöttämään pikkulapsille vain luomu-purkkiruokia, niin vähän ne luottavat omiin tavanomaisiin kasviksiinsa!

Kiitos pitkästä vastauksesta sinä vieras. Outo tuo banaani, kun oon aina ajatellut että se on turvallisin hedelmä kun siinä on niin paksut kuoret. Hitsi, se on muuten niin hyvä hedelmä. Muuten oli kyllä tosi mahtavaa kuulla tuo että suomalainen tavanomaisesti viljelty on suunnilleen yhtä puhdasta kuin Keski- ja Etelä-Eurooppalainen luomu. Vau! Ihan ilman luomuakin voi siis syödä turvallisesti. Pitää yrittää kyllä tosiaan suosia tuota suomalaista sitten ja tarkkailla ettei osta kovin usein espanjalaista ja italialaista ja näköjään myöskään saksalaista. Kuinkahan paljon näitä vaarallisia maita oikein on...

Oon nyt yrittänyt jonkun aikaa tosiaan syödä paljon kasviksia ja aika paljon on tullut syötyä ulkomaalaisia, mä taidan sittenkin vähentää nyt niitä ja siirtyä suomalaisiin ja ottaa vaikka noita perunalahjoituksia vastaan. Parempi kai se on ottaa varman päälle tuo syövän suhteen kun ei oo ylipainoakaan, niin pelkään eniten sitä syöpää jos jotain sairautta pelkään.

Ei-luomun banaanin saa syödä sillon, kun vielä vähän vihertää... Ruskeapilkkunen saattaa olla melkeen jo pilalla.
Luomubanaani vaikka ois jo melkeen ruskea, on vielä aivan hyvä sisältä.

Suomalainenko puhdasta?! Suomella on mm. poikkeuslupa myydä kalaa, joka sisältää EU:n raja-arvot ylittävän määrän dioksiinia - pahinta epämuodostumia, iho-ongelmia (atooppinen iho, krooninen akne) ja hengityselinsairauksia (astma, allergiat) aiheuttavaa myrkkyä.

Suomen maaperä on Tshernobylin ydinonnettomuuden saastuttama. Suomalainen "luomu" on silmänlumetta, koska 99% kasviksista ei kasva päivääkään auringonvalossa, vaan kasvihuoneissa. Luomua saat ainoostaan, jos meet itse keräämään marjoja metsästä tai pidät kesällä kasvimaata.

[QUOTE="aloittaja";25131017]Kiitos pitkästä vastauksesta sinä vieras. Outo tuo banaani, kun oon aina ajatellut että se on turvallisin hedelmä kun siinä on niin paksut kuoret. Hitsi, se on muuten niin hyvä hedelmä. Muuten oli kyllä tosi mahtavaa kuulla tuo että suomalainen tavanomaisesti viljelty on suunnilleen yhtä puhdasta kuin Keski- ja Etelä-Eurooppalainen luomu. Vau! Ihan ilman luomuakin voi siis syödä turvallisesti. Pitää yrittää kyllä tosiaan suosia tuota suomalaista sitten ja tarkkailla ettei osta kovin usein espanjalaista ja italialaista ja näköjään myöskään saksalaista. Kuinkahan paljon näitä vaarallisia maita oikein on...

Oon nyt yrittänyt jonkun aikaa tosiaan syödä paljon kasviksia ja aika paljon on tullut syötyä ulkomaalaisia, mä taidan sittenkin vähentää nyt niitä ja siirtyä suomalaisiin ja ottaa vaikka noita perunalahjoituksia vastaan. Parempi kai se on ottaa varman päälle tuo syövän suhteen kun ei oo ylipainoakaan, niin pelkään eniten sitä syöpää jos jotain sairautta pelkään.[/QUOTE]

Tee mitä haluut, mutta älä nyt ihmeessä pidä jotain Kaksplussaan kirjoittelevaa tuntematonta minään tietolähteenä. Tsiisus...

Kaikkia EU-maita koskee samat säännökset, mitä torjunta-aineiden käyttöön tulee. Ai juu, Suomi vaan on saanut helpotuksia tiettyjen kemikaalien suhteen epäedullisen sijaintinsa vuoksi.

Yhteistyössä