kuinkahan paljon taas saa tienata ettei kela kiinnostu liikaa, help me...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mother
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mother

Vieras
elikäs kotiäiti täällä huuteloo. kotihoidontuella ollaan ja saan kahdesta lapsesta siis korotettua kotihoidontukea ja lisää niin kuinka paljon voin tienata kuussa (teen osa-aika hommia tai aloittelemassa olen tässä kesällä)ettei lisät kaikkoa tyystin?
mies tienaa noin 1700e kuussa ja minä sen 460euroa jää käteen...

Tarkoitat siis että saat hoitolisää? 3-henkisen perheen tuloraja on 3200e/kk, nelihenkisellä perheellä enemmän. Siis että se lähtee kokonaan pois. Mutta kandee ilmoittaa ajoissa tuloista ettei joudu maksaa takas. Jos siis saat sitä nyt pelkästään miehesi palkan mukaan laskettuna

ilmotetaanko töihin meno ja mahdolliset tulevat työvuorot ennakkoon kelaan..eikä esim että vähennetään kesäkuussa tekemäni tunnit heinäkuun kela maksuista pois jne...???

Alkuperäinen kirjoittaja mother:
ilmotetaanko töihin meno ja mahdolliset tulevat työvuorot ennakkoon kelaan..eikä esim että vähennetään kesäkuussa tekemäni tunnit heinäkuun kela maksuista pois jne...???

Kannattaa ilmoittaa etukäteen! Sit ne ei maksa sitä hoitolisää siltä kuulta, jos sovitte niin. Ja kun viet palkkatietosi myöhemmin kun saat tilinauhan, saat sitte jälkikäteen kyllä takautuvasti vaikka monen kuun hoitolisät, jos on tulojen vaihtumisen vuoksi ollut tauolla! Enintään 6kk kerrallaan.

Mites sunnuntaihommat... Kun eikös se mee niin, että sunnuntaityöt ei vaikuta tukiin? Pitääkö niistäkin silti raportoida tarkemmin vai riittääkö ilmotus, että sellasia on? Vai tarviiko ilmottaa ollenkaan?

Pihalla oon minäkin noissa asioissa ja osa-aikasia hommia alottelemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Mites sunnuntaihommat... Kun eikös se mee niin, että sunnuntaityöt ei vaikuta tukiin? Pitääkö niistäkin silti raportoida tarkemmin vai riittääkö ilmotus, että sellasia on? Vai tarviiko ilmottaa ollenkaan?

Pihalla oon minäkin noissa asioissa ja osa-aikasia hommia alottelemassa.

Sä puhut nyt eri asiasta. Sunnuntaityöt ei vaikuta äitiys-ja vanhempain PÄIVÄRAHOIHIN koska sitä maksetaan maanantaista lauantaihin, ei arkipyhiltä.

Mutta kotihoidontukea maksetaan kuukausilta, ja siihen vaikuttaa kuukausitulot riippumatta siitä onko ollut töissä 1 vai 15 päivää

Yhteistyössä