Kuinkahan lähellä menehtyminen on ollut?

  • Viestiketjun aloittaja äiti minäkin
  • Ensimmäinen viesti
äiti minäkin
Tuttavaperheemme sai eilen pojan. Vauva syntyi keisarinleikkauksella koska synnytys ei käynnistyksestä huolimatta lähtenyt käyntiin. Leikkauksen loppuvaiheessa alkoi verenvuoto kohdussa, 6 litraa oli mennyt verta ja verenpaineet olleet 50/0. Kunkahan lähellä menehtyminen on äidillä ollut? Tuore isä ei vieläkään oikein ymmärrä tilannetta, sen verran shokeeraava tilanne oli ollut. Esikoisen synnytys kyseessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja a_p:
Mutta siis sitä mietin että onko todella ollut hyvinkin vakava tilanne vaikka koko ajan ollut lääkäreiden/kirurgin "hallinnassa"? yliopistoSairaalaolosuhteissa

Gynekologin hoidossa, mutta tilanne ei varmaan ole ollut hallinnassa, kuin vasta lopussa :/ Todellakin on ollut vakava tilanne. Voimia paranemiseen!


 
kätilö kans
kyllä mä luulen, että on siellä leikkurissa hikikarpaloita otsalle kihonnut läsnäolijoille.Onneksi ei ollut kyseessä jehovan todistaja äiti, joka ei hyväksy verensiirtoa (sellaisessakin tilanteessa oltu...).
Kaikkea hyvää perheelle :)
 
a_p
Alkuperäinen kirjoittaja pietsku76:
Kyllä hoitoalan ihmisenä uskallan väittää, että TODELLA lähellä kuolemaa on käyty.
Mutta hienoa, että kaikki parempaan suuntaan menossa vai?
On todella menossa parempaan päin. Äiti voi jo olosuhteisiin nähden hyvin ja poika on terve. Hyvältä näyttää.
 
Böö
Raskausaikana naisella on muistaakseni juuri tuo 6 litraa verta eli hän on siis vuotanut kuiviin????Häh??Minä menetin istukan poistossa 3,5 vai 4,5 litraa verta. Mietin jälkikäteen että jos olisi ollut n. entisaika, olisin kuollut. Hurrr...
 
vieras
Mä menetin arviolta kaksi litraa ja pökertyneenä minua kuskattiin takaisin synnytyssalia kohti (mut oli just ehditty tyyrätä osastolle). Sain myös lisäverta ja siitäkin huolimatta hemppa oli viikkoja reilusti alle sadan. Hurjalta kuulostaa 6 litran menetys! Onneksi siellä on nyt tilanne tasainen.
 
voimia sinne
Todella tyhmä kysymys, mutta onko ihminen tuossa vaiheessa enää tajuissaan? Onko siis äiti ollut tietoinen siitä kuinka paha tilanne on päällä vai onko ollut tajukankaalla ja vasta myöhemmin kerrottu?
 
a_p
Olin kirjottanut epäselvästi alussa. Siis 6 litraa oli annettu verta, mutta kyllähän sitä on mennytkin. En ole äidin kanssa vielä ollut juttusilla ja nämä siis tuoreen siän kertomaa. En ole varma onko isäkään osannut ottaa tietoa vastaan niin että osaisi kertoa sen eteenpäin tarkasti. Voi olla että osa hänen omaa "oletustaan" järkyttyneenä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
No juu, eiköhän tuo 6 litraa ole se määrä, mitä on annettu lisää verta. Vai kerääkö ne vuotavan veren johonkin litranmittaan?
Kyllä se mitataan mitä vuotaa.
Ok, seison korjattuna.
Mutta ilmeisesti verta on myös annettu vastaava määrä lisää?
Toki sitä korvataan koko ajan, kun noin paljon vuotaa. Siis tiputetaan punasoluja, plasmaa ym.

 
vieras
Niin... ihmisessä on siis n. 5 litraa verta, eli kertaalleen tuossa on kaikki veret vissiin kierrätetty. Tosin jonkin verran se määrä kai lisääntyy raskausaikana, mutta tuskin noin paljoa :/
 
a_p
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja voimia sinne:
Todella tyhmä kysymys, mutta onko ihminen tuossa vaiheessa enää tajuissaan? Onko siis äiti ollut tietoinen siitä kuinka paha tilanne on päällä vai onko ollut tajukankaalla ja vasta myöhemmin kerrottu?
Nukutettu tietysti jossain vaiheessa.
On nukutettu, mutta en tiedä missä vaiheessa. Isä soitti ja kertoi vauvan syntymästä kun äiti oli heräämössä. Vasta vähän myöhemmin soitti uudelleen ja kertoi mikä tilanne oli ollut. Ei tainnut itsekkään vielä tietää/ymmärtää tilannetta kun ensimmäisen kerran ilmoitti tytön syntymästä.
 

Yhteistyössä