Kuinka yleistä/harvinaista on, että täysin suomalaisella henkilöllä on ruskeat silmät?

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
"nappisilmä"
Minun lapsuudenperheessä isällä ja 2/5 lapsista (minä mukaan lukien) on ruskeat silmät ja äidillä ja 3/5 lapsista siniset. Miehelläni on vihreät silmät ja kaikilla lapsillamme tummanruskeat (olleet aivan syntymästä asti). Täysin suomalaisia ollaan kaikki. Eikös se niin mene, että ruskea on vallitsevampi väri? Pikkuhiljaa "me" syrjäytetään kaikki sinisilmäiset ;)

haluan tietää
Jos Suomessa 10% on ruskeasilmäisiä ja lasket tuosta vielä pois ulkomaalaistaustaiset, niin ei kovinkaan paljoa jää Suomalaisia ruskeasilmäisiä. :)

Siis sisältääkö toi 10 prosenttia vielä kaikki ulkomaalaistaustaisetkin suomalaiset? :O Eli jos 90 prosenttia Suomen väestöstä on harmaa/sini/vihreäsilmäisiä ja loput 10 prosenttia ruskeasilmäisiä niin siihen on laskettu mukaan myös ulkomaalaistaustaiset?

sori kirjoitan tyhmästi, olo on sekava kun nukuin huonosti..

vierailija
Suomalaisilla kansoilla on alunperin ollut aika varmasti ruskeat silmät, tämä näkyy esim. siinä että lapissa ja itä suomessa ruskeat silmät ovat edelleen aika yleiset. juuri siis siellä missä asuu täysin suomalaisia jotka eivät ole sekoittuneet geneettisesti vaikkapa muihin itä-meren alueen ryhmiin ruotsalaiset jne.. tai balttehin/slaaveihin. jos menee venäjän puolelle ja näkee alkuperäis sukulais kansoja (suomalais-ugrilaisia) on suurella osalla ruskeat silmät. perus venäläisillä on useasti harmaat tai siniset silmät joka on myös yleistä ruotsalaisilla/saksalaisilla. olen itse pohjois-karjalasta ja sukuni on puoliksi tumma silmäistä ja osaksi sini/vihreää. kaveri piirissä 3/5 on ruskeat silmät. ja kaikki ihan suomalaisia savo/karjalaisia. paljon on myös tukan värissä vaihtelua, voi olla melkein mustaa tai sitten punertavaa. Mustalaisten tummat silmät/tukka tulee siitä kun lähi-idässä ja välimerelle ja intiassa tämä väritys on kaikista yleisin, ei liity suomalaisiin kansoihin.

Yhteistyössä