Kuinka yleistä/harvinaista on, että täysin suomalaisella henkilöllä on ruskeat silmät?

• Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="Vieras";23226583]Meidän perheessämme on neljä ruskeasilmäistä ja kaksi vaaleampaa. Ja mikä ihmeellisempää, isän ruskeat silmät ovat kaikkien lastenlasten silmät. Ja suvut Suomessa iät ja ajat. Mutta ikäväähän se on, mustalaisiksi on pienenä lapsia puhuteltu, vaikka onneksi sitä vertä ei ole.[/QUOTE]

Niin ja vaaleana äitinä silloin melkein sata vuotta sitten oli vaikeaa ymmärtää arvosteluja. Mutta se oli silloin se. Jatkaa edellinen

"vieras"
Ei kai se nyt mikään harvinaisuus ole. Mun äidin suvun puolle on useita ruskea silmäisiä ja tummahiuksisia. Kuulemma vaarillani on ollut ihan musta tukka ja ruskeat silmät. Mummilla on ruskeat silmät. Minulla on vihertävät ja esikoisella ja nuorimmasellani on ruskeat. Lasten isä on vaalea ja sinisilmäinen. Keskimmäisemme onkin täys kopio hänestä, silmät vaan ovat lemmikin siniset, miehellä harmaammat.

"tiipii"
Mua toi mietityttää, että onko mustalaisilla edes välttämättä ruskeat silmät?? (moni kun tuntuu yhdistävän ruskeat silmät juurikin mustalaisiin..).

Itselläni on ruskeat silmät(tummat tosiaan) ja miehellä vihertävät; meidän kuudesta lapsesta kolmella on tummanruskeat , ja kolmella taas vihertävät..

Kyllä mä tunnen useita ruskeasilmäisiä, joilla ihan suomalaiset sukujuuret. Esim. esikoiseni ja hänen isänsä. Eikä mun mielestä ole kovinkaan harvinaista. Kätilö tosin sanoi, että harvempi suomalainen vauva syntyy ruskeasilmäisenä, yleensä on syntyessä siniset ja sitten muuttuu pikkuhiljaa.

siiis
Mulla on ruskeat silmät, tyttärelläni on ruskeat silmät, veljelläni on ruskeat silmät, isälläni on ruskeat silmät, isänisällä oli ruskeat silmät. Siitä kauemmas en silmien väristä tiedä, mutta sukua on isän puolelta tutkittu minun isovanhempien isovanhempiin asti ja äidin puolelta minun isovanhempien vanhempiin asti. Siitä asti ainakin on suomalaiset juuret.

"vieras"
Asia ei ehkä kuulu tähän, mutta... Entäs kun minulla on aina olleet siniset silmät, mutta iän myötä mustuaisen ympäriltä iiris on muuttunut ruskeaksi??! Joka paikassa lukee, että silmieni väri on sininen, mutta rehellisyyden nimessä pitää sanoa, että nykyään sini-ruskeat...

Kyllä mä tunnen useita ruskeasilmäisiä, joilla ihan suomalaiset sukujuuret. Esim. esikoiseni ja hänen isänsä. Eikä mun mielestä ole kovinkaan harvinaista. Kätilö tosin sanoi, että harvempi suomalainen vauva syntyy ruskeasilmäisenä, yleensä on syntyessä siniset ja sitten muuttuu pikkuhiljaa.
Mun poika syntyi ihan ruskeilla silmillä, jää nähtväksi tuleeko vihreä- tai sinisilmäinen toisesta vaiko myös ruskeasilmäinen. Meillä ei kummallakaan ole ruskeita silmiä, eikä vanhemmillammekaan, joten ei kovin vahvasti pitäisi periytyä. Jää nähtäväksi, mielenkiintoista. :)

"vieras"
Suomessa pidetään kauniina erikoisuutena ruskeita silmiä, kun taas ulkomailla tummemmissa maissa vaaleita silmiä taas pidetään kauniina. Usein halutaan sitä, mitä itsellä ei ole :)

Vaaleasilmäisyys on poistuva geeni. Jossain vaiheessa myös kaikki suomalaiset ovat ruskeasilmäisiä ja tummatukkaisia ja vielä vähän tummemmalla iholla.

ruskeasilmäinen
Mulla on ruskeat silmät, samoin mun äidillä ja isällä ja molempien isillä. Mun molemmat isoisät ovat olleet todella tummia, mutta suomalaisia, äidinisän suvussa on ilmeisesti mustalaisverta, mutta niinkin kaukaa kuin isoisän isän äidin äiti olisi ollut avioton ja mustalainen isä... no sitä on vaikea enää selvittää :)

Mulle ruskeat silmät on niin tavallista kuin olla ja voi :)

mutu vs fakta
No toki se on harvinaista Suomessa. Jos Suomessa 10% on ruskeasilmäisiä ja lasket tuosta vielä pois ulkomaalaistaustaiset, niin ei kovinkaan paljoa jää Suomalaisia ruskeasilmäisiä. :)

Sinisilmäisyys on yleisintä täällä.

Vihreät ovat maailmanlaajuisesti halutuimmat silmät (kyselytutkimus) ja Suomessa ruskeat silmät vaalealla.

"vieras"
Onhan se kivaa kun voi leuhkia edes jollain että tuntisi itsensä hirveän erikoiseksi ja erilaiseksi. Toisilla se on silmien väri, toisilla vaikkapa harvinainen sukunimi :)

täh
[QUOTE="vieras";27809504]Onhan se kivaa kun voi leuhkia edes jollain että tuntisi itsensä hirveän erikoiseksi ja erilaiseksi. Toisilla se on silmien väri, toisilla vaikkapa harvinainen sukunimi :)[/QUOTE]

Leuhkia? Ei kai tässä kukaan mitään leuhki jos pitää jotain silmienväriä harvinaisempana (jota se onkin) ja kauniina? Minusta ruskeat silmät vaalealla ovat ihanat. Itselläni on vihreät joten aika vaikea leuhkia ruskeilla silmillä. :D Kolahtaako joku silmien väri noin pahasti, eikö se ole kuitenkin AIKA PIENI osa ulkonäköä?!

"vieras"
Ruskeat silmät vaaleahiuksisilla näyttää jotenkin kummalliselta, dislike. :x

Onhan noita vaaleanruskeita silmiä vaikka kuinka, mutta sellaisia oikein syvän tummanruskeita nappisilmiä ei kovin monella suomalaisella taida olla? Vai kummistakohan tässä puhutaan. :)i

SAMA...
[QUOTE="vieras";27809529]Ruskeat silmät vaaleahiuksisilla näyttää jotenkin kummalliselta, dislike. :x

Onhan noita vaaleanruskeita silmiä vaikka kuinka, mutta sellaisia oikein syvän tummanruskeita nappisilmiä ei kovin monella suomalaisella taida olla? Vai kummistakohan tässä puhutaan. :)i[/QUOTE]

Ihanilta! Myös suomalaisella brunetilla ihanat! :) Like!

Ai vaikka kuinka? 10% väestöstä jotka valtaosa on ulkomaalaistaustaisilla, eli ei kyllä ihan kauheasti löydy suomalaisilta.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja täh;27809518:
Leuhkia? Ei kai tässä kukaan mitään leuhki jos pitää jotain silmienväriä harvinaisempana (jota se onkin) ja kauniina? Minusta ruskeat silmät vaalealla ovat ihanat. Itselläni on vihreät joten aika vaikea leuhkia ruskeilla silmillä. :D Kolahtaako joku silmien väri noin pahasti, eikö se ole kuitenkin AIKA PIENI osa ulkonäköä?!
No jos harvinaisuudesta puhutaan, niin sinisilmäiset on niitä harvinaisuuksia maailmalla. Ruskeasilmäisiä suurin osa maapallosta. Tietysti jos täällä suomessa katsoo.

Harvinaisempaa on taas vaalea tukka ja ruskeat silmät. Musta se on aina jotenkin jännä yhdistelmä, jos on siis luonnostaan. Yleensä ruskeasilmäisten vaalea tukka on värjätty.

no ei
Mun poika syntyi ihan ruskeilla silmillä, jää nähtväksi tuleeko vihreä- tai sinisilmäinen toisesta vaiko myös ruskeasilmäinen. Meillä ei kummallakaan ole ruskeita silmiä, eikä vanhemmillammekaan, joten ei kovin vahvasti pitäisi periytyä. Jää nähtäväksi, mielenkiintoista. :)
taitaa olla joku tuliainen jostakin tuo lapsesi . Varmasti jännättää onko toinenkin.
uskooko ukkosi todella,et lapsi on hänen :D

hehehe
[QUOTE="vieras";27809545]No jos harvinaisuudesta puhutaan, niin sinisilmäiset on niitä harvinaisuuksia maailmalla. Ruskeasilmäisiä suurin osa maapallosta. Tietysti jos täällä suomessa katsoo.

Harvinaisempaa on taas vaalea tukka ja ruskeat silmät. Musta se on aina jotenkin jännä yhdistelmä, jos on siis luonnostaan. Yleensä ruskeasilmäisten vaalea tukka on värjätty.[/QUOTE]

Suomesta tässä ketjussa puhutaan. ;)

"Vieras"
Mistäköhän toi 10% on repästy? Tunnen enemmän ruskea silmäisiä suomalaisia ku sinisilmisiä ja muutenkin kun asiakaspalvelussa ihmisten silmiä tulee päivittäin katseltua jopa satoja niin kyllä niitä ruskeita tai sen sävysiä silmiä on todella paljon.
Itelläni on ruskeet, todella tummat liki mustat samoin yhdellä lapsistani. Toisella lapsella on tummanruskeat mutta huomattavasti vaaleammat kuin "mustasilmäisellä". Yhdellä on sitten vihreät.
Isäni puolella on todella paljon ruskeasilmäisiä (tädit, sedät ja serkut valikoiden) vaikka isovanhemmat olivat sinisilmäisiä... Tiedä sitten mistä johtuu. Isäni sisaruskatraassa joita oli 15 on ruskeat silmät 9:llä.
Itse halusin aina nuorempana siniset silmät kun ne on niin kauniit :)

"hupsis"
taitaa olla joku tuliainen jostakin tuo lapsesi . Varmasti jännättää onko toinenkin.
uskooko ukkosi todella,et lapsi on hänen :D
Et ole tainnut koskaan lukea perinnöllisyystiedettä sivuakaan.

Toiselle: Vaaleasilmäisiä on Suomessa 80% joka tarkoittaa siis vihreä- ja sinisilmäisiä. Näkyy tilastoissa, googlettakaa. Laskekaa pois siitä ulkomaalaistaustaiset niin saatte jonkun tuntuman ruskeasilmäisten määrästä.

no ei
[QUOTE="hupsis";27809621]Et ole tainnut koskaan lukea perinnöllisyystiedettä sivuakaan.

Toiselle: Vaaleasilmäisiä on Suomessa 80% joka tarkoittaa siis vihreä- ja sinisilmäisiä. Näkyy tilastoissa, googlettakaa. Laskekaa pois siitä ulkomaalaistaustaiset niin saatte jonkun tuntuman ruskeasilmäisten määrästä.[/QUOTE]

Äläs nyt söpötä siel mitää. Tuliainen mikä tuliainen :D

Yhteistyössä