Kuinka yleisiä keskenmenot jotka selviävät vasta ultrassa? Ei siis pientäkään vuotoa tai muita merkkejä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mallamariska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mallamariska

Vieras
Koitin googlella etsiä tietoa kuinka yleistä on, että keskenmeno todetaan vasta np-ultrassa eli ei ole mitään vuotoa tai kipuja mitkä viittaisivat keskenmenoon. Tulos oli, että tietysti löysin vain tarinoita siitä kuinka alkuraskauden ultrassa kaikki oli hyvin, mutta np-ultrassa todetaan kuollut sikiö jonka kehitys on loppunut jo useita viikkoja sitten mutta mitään "oireita" keskenmenosta ei ole ollut. Kokemusten perusteella sai tietysti kuvan, että tämä on hyvinkin yleistä koska tarinoita oli niin paljon.

Mitään faktatietoa tai prosenttilukuja en löytänyt vaan pelkästään näitä omia kokemuksia. Löysin ainoastaan tekeyn taulukon, jossa kerrottiin, että keskenmeno prosentti on 7 näillä viikoilla millä olen mutta sitä ei kerrottu kuinka suurin osa kesekenmenoista on "oireettomia". Onko siis jollain jotain tietoa kuinka yeistä tällainen on?

Minulla nyt rv 10+4 ja np-ultra vasta viikon kuluttua. Tuntuu, että kokoajan murehdin "mitä jos sikiö on kuollut ja minä en tiedä siitä mitään". Alkuraskauden ultrassa (muistaakseni rv 6+6) kaikki oli hyvin eli sikiö oikean kokoinen ja syke näkyi hyvin. Sen jälkeen en ole käynyt ultrassa koska ajattelin, että pystyn hyvin odottamaan np-ultraan asti. Neuvolassa ei ehdotettu sydänäänien kuuntelua ja enkä itsekään viitsinyt kysyä kun tiesin, etteivät ne välttämättä kuulu vielä silloin.

Kiitos jos jollain olisi jotain muuta kuin omakohtaista kokemusta aiheesta. Ärsyttää kokoajan murehtia tätä samaa asiaa kun tiedän, ettei se murehtimalla muutu.

Prosenteista en tiedä mutta minulle sanoi kätilö kättärillä np-ultrassa huomatun kkm:n jälkeen että "tällaista tapahtuu täällä päivittäin." Eli sain sen kuvan ettei ainakaan mikään hirvittävän harvinainen tilanne ole kyseessä.

Tsemppiä, toivottavasti siellä on kaikki kuitenkin hyvin! (Ja todennäköisesti onkin, jos sykekin on jo nähty.) Koeta olla stressaamatta.

Jotenkin en vain osaa olla ajattelematta asiaa varsinkin nyt viimeisen viikon aikana olen ajatellut asiaa jatkuvasti. kokoajan koitan psyykata itseäni siihen, että viikonpäästä ultrassa todetaan kuollut sikiö ja ettei kannata elätellä liikoja toiveita.
Raskautta toivottu reilu 3 vuotta ja aikaisemmin ei ole ollut ainutta keskenmenoakaan joten tuntuu, että voiko meillä oikeasti olla näin hyvä tuuri, että lapsen vihdoinkin saamme.

Ei ole vastausta kysymykseen mutta piti tulla kirjoittamaan: Suurin osa raskauksista joissa syke on jo todettu sujuvat loppuunasti hyvin!!! Toivottavasti tämä ei unohdu murehtiessa :)

Juu meillekin sanoi lapsettomuus lääkäri aikoinaan, että varhaisultrassa (rv6) havaittu syke enteilee 96% onnistunutta raskautta loppuun asti. Eli melko vakaalla pohjalla pitäisi olla, jos jo syke näkynyt! Useimmat np-uä:ssä todetut keskenmenot ovatkin niillä, jotka ekan kerran vasta uä-tarkistuksessa ovat. Tuulimunat ym. tulevat vasta silloin ilmi...

Juu meillekin sanoi lapsettomuus lääkäri aikoinaan, että varhaisultrassa (rv6) havaittu syke enteilee 96% onnistunutta raskautta loppuun asti. Eli melko vakaalla pohjalla pitäisi olla, jos jo syke näkynyt! Useimmat np-uä:ssä todetut keskenmenot ovatkin niillä, jotka ekan kerran vasta uä-tarkistuksessa ovat. Tuulimunat ym. tulevat vasta silloin ilmi...
Törmäsin tähän jo 10 vuotta vanhaan ketjuun kun asian kanssa juuri jouduin tekemisiin.
Omalla kohdalla kävi niin, että varhaisultrassa kaikki oli hienosti, sikiö vastasi viikkoja (8+1) ja syke löytyi. Np-ultrassa (olisi pitänyt olla 12+0) sitten todettiin että sikiö kuollut 8+3. Ei yhtään vuotoja tai mitään viitteitä keskenmenosta ja koko raskaus ollut kovin lievä oireinen, joten tämänkään osalta en mitään osannut epäillä. Huomenna edessä lääkkeellinen tyhjennys kotona, meneehän tämä kesäloma näinkin.

Yhteistyössä