Kuinka viettää joulu?

:xmas: :D Ennen ollaan oltu minun vanhempieni luona mutta nyt haluan jotain muuta. Vaihtoehtoja olisi mm.

1. Joulu kotona perheen kanssa. Joulukuusi, jouluruokaa, joulukoristeita, joululauluja ( näitä ollut toki meillä kotona jo muinakin vuosina vaikka joulua ei täällä kokonaan vietettykään ), kynttilöitä, ulkotulia, joululauluja. Varmaan sitten joulusauna, hautausmaalla käynti ja joulupukkikin :) Kaikki tuo on siis ollut ennenkin mutta nyt tehtäisiin se kaikki perheen kesken tässä kotosalla eikä kylässä missään.
Mitähän traditioita voisi lisätä ja tehdä joulusta ihan omanlaisensa? :) Olisikohan joulukirkko ihan kamala ajatus 5 vuotiaan ja 1½ vuotiaan kanssa? Itse tykkäisin ainakin siellä käydä :)

2. Samat jutut kuin tuossa mutta kutsuttaisiin minun sekä mieheni vanhemmat meille jouluksi? Ehkä muitakin läheisiä? Minun vanhempani eivät varmastikaan edes tulisi, elleivät sitten joulupukin käynti hetkeksi.

3. Mentäisiin anoppilaan jouluksi. Siellä olisi mielettömän ihanat jouluruoat eikä tarvitsisi itse niistä kantaa stressiä. Varmasti tulisi myös joulupukki.

4. Mentäisiin appiukon luo jouluksi joka asuu vähän kauempana kuin muu isovanhemmat ja elelee yksin. Siellä ei varmaankaan olisi joulupukkia mutta lahjat kuusen alla, kaunis maisema ja varmasti erilainen joulutunnelma.

Ekassa vaihtoehdossa eniten kauhistuttaa että jos se päivä tuntuu sitten liian arkiselta? Kun ollaan omalla porukalla kotona niin saako siitä sellaisen erilaisen päivän ettei käy niin että huomaa että pyykkiä voisi pestä ja muuta arkista :ashamed:
 
minusta
mikään ei ole parempaa kuin olla oman perheen kesken jouluna. eikä ole kiire mihinkään ja saa nauttia rauhallisesta yhdessäolosta. toiseksi paras vaihtoehto olisi tuo 2. vaihtoehto... kokeilkaa.... ette mitään.
 
ulpukka
1 tai 3 kuulostavat parhaimmilta. Itse vietettiin viime joulu niin, että aamu/iltapäivä oman perheen kesken, illalla tulivat sitten mun vanhemmat, anoppi, miehen sekä minun siskoni miehineen. Jälkikäteen ajateltuna aivan järjetön urakka, ruoka oli minun ja mieheni vastuulla eikä kukaan osallistunut mihinkään (kuluihin eikä laittamiseen ) millään tavoin. Ei tajuttu pyytää eikä kukaan tarjoutunut. Tai anoppi kysyi voiko tuoda jotain, johon mies sanoi että tuo kinkku. Anoppi vastasi kauhuissaan että en varmasti tuo, sehän jää teille sitten se loppu. Just juu. Enää en kutsu ketään sukulaisia, mennään itse kylään kutsuttaessa tai ollaan omissa oloissa.
 
No minua on jo muutaman vuoden stressannut se että viikko ennen aattoa aloitetaan se reissaaminen :/ Miehen sukulaiset ( mummit, sedät, tädit... ), Minun sukulaiset ( mummit, papat, sedät, tädit... ), ja sitten aatto menee minun vanhempieni luona, joulupäivä mieheni äidin luona ja tapaninpäivä mieheni isän luona. Siinä se joulu sitten menikin.

Olisi kiva jos ihmiset viitsisivät vaivautua nauttimaan lasten riemusta meille kun kuitenkin ollaan molempien puolen suvun AINOA lapsi perhe :snotty:
 
vieras
Itse en haluaisi viettää joulua mitenkään muuten kuin oman perheen kanssa. Mihinkään ei lähdetä, eikä kyllä ole tervetulleita muutkaan meille jouluna... Sitten välipäivinä voidaan käydä anoppilassa tms.
 
:)
Meillä vietettiin viime vuonna joulua 2 vaihtoehdon tapaan. Mun äiti ja anoppi tekivät osan jouluruuista. Ja äiti kävi siivoamassakin kaverina. :ashamed: Joulupäivä vietettiin perheen kesken kotona ja sitten muina päivinä käytiin mun vanhempien luona ja anoppilassa + kyläiltiin kavereiden kesken.

 
hmmm
kuulostaa että olette tervetulleita ja että pidät kaikista lastesi isovanhemmista. itse varmaan kävisin joulukylässä jos tilanne olisi tuo mikä teillä.

meillä ei kukaan isovanhempi kutsu meitä eikä halua tarjota tai passata mitään. olemme kotona.
 
vierailija
Olemme nyt pari joulua viettäneet kotona,enkä enää ikinä ala siihen stressaavaan ramppaamiseen kaikissa sukulaisissa.Välipäivinä mekin voimme sitten käydä anoppilassa ym.
 
Reissuun minua ei jouluksi saisi millään. :) Tai ehkä johonkin pohjoseen missä olisi oikeasti lunta ja jouluntunnelmaa :) Johonkin mökille tms. :) :heart:

Minulle oikeastaan sopisi noista vaihtoehdoista mikä tahansa ja miehellenikin. Siksi tämä pohtiminen onkin aloitettu näin hyvissä ajoin ;) :D

Pidän kyllä kaikista läheisistä, ovat todella tärkeitä ja rakkaita :heart: Mutta kuitenkin se reissaaminen kahden pienen lapsen kanssa päivästä toiseen ja sitä ennen on tietysti jo reissattu ja tehty jouluostoksia ja muuten valmisteltu joulua kotona, se tuntuu stressaavalta enkä sitä niin kovin edes odota :ashamed:
 
daa
Me olemme aina viettäneet omassa perheessä keskenään.

Mutta jos olisi joku anoppila minne mennä herkkuja notkuvaan pöytään, menisin, mikäli sieltä pääsis viimeistään seur pvnä pois.
 
Me mennään ekakerran anoppilaan. Tähän asti oltu pääasiassa kotona, joku joulu mun vanhemmilla. Saa poika leikkiä serkkujensa kanssa ja kotona ei tarvi joulujuttuja aatella. Anoppi ei silleen oo jouluhössö kuten äiti joka viimeseen asti puunaa jne ja ressaa.
 
Minkälaisia juttuja teette sitten jouluna te ketkä olette ihan kotona perheen kanssa? :) Käyttekö joulukirkossa? Hautausmaalla? Kävelyllä? Onko teillä jotkin erityiset järjestykset missä asiat hoidetaan? Esim. Aamulla riisipuuro+kuusen koristelu, sitten hautausmaalle+joulurauhan julistus, sen jälkeen ruoka+sauna, sen jälkeen ruoka+joulupukki ja taas ruoka... :D
Vai miten teidän aatot sujuu?

Tahtoisin että aatossa olisi oikeasti sitten sitä ohjelmaa niin ettei se ole sellasta että lapset katsoo telkkarista koko päivän lasten ohjelmia ja mamma vääntää ruokaa ja pesee pyykkiä :whistle:

Niin ja onko teillä jouluksi jotkut erityiset juhlalliset vaatteet? Entä kattaus?
 
VIERAS
Meillä ollut nyt useampana aattona molempien vanhemmat. Hirveä kiire ja laittaminen koko illan enkä itse ole yhtään nauttia "joulurauhasta". Viime aattona päätin, että ensi joulu vietetään vain oman perheen kesken..
Kuitenkin koen jotenkin velvollisuutta pyytää TAAS heidät meille. Olisi kyllä ihana viettää rauhallinen aatto perheen kesken

Aamukahvit kinkkuleivillä jne
Lastenohjelmia ja kuusenkoristelua
ulkoilua
sauna (tässä)
joulurauhanjulistus ja joulupuuro
oleskelua ja jouluaterian valmistelua
haudoilla käynti
sauna (tässä)
jouluateria
pukki
rauhallista oleskelua ja pakettien availua :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
Meillä ollut nyt useampana aattona molempien vanhemmat. Hirveä kiire ja laittaminen koko illan enkä itse ole yhtään nauttia "joulurauhasta". Viime aattona päätin, että ensi joulu vietetään vain oman perheen kesken..
Kuitenkin koen jotenkin velvollisuutta pyytää TAAS heidät meille. Olisi kyllä ihana viettää rauhallinen aatto perheen kesken

Aamukahvit kinkkuleivillä jne
Lastenohjelmia ja kuusenkoristelua
ulkoilua
sauna (tässä)
joulurauhanjulistus ja joulupuuro
oleskelua ja jouluaterian valmistelua
haudoilla käynti
sauna (tässä)
jouluateria
pukki
rauhallista oleskelua ja pakettien availua :)
siis sauna jommassa kummassa kohdassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Minkälaisia juttuja teette sitten jouluna te ketkä olette ihan kotona perheen kanssa? :) Käyttekö joulukirkossa? Hautausmaalla? Kävelyllä? Onko teillä jotkin erityiset järjestykset missä asiat hoidetaan? Esim. Aamulla riisipuuro+kuusen koristelu, sitten hautausmaalle+joulurauhan julistus, sen jälkeen ruoka+sauna, sen jälkeen ruoka+joulupukki ja taas ruoka... :D
Vai miten teidän aatot sujuu?

Tahtoisin että aatossa olisi oikeasti sitten sitä ohjelmaa niin ettei se ole sellasta että lapset katsoo telkkarista koko päivän lasten ohjelmia ja mamma vääntää ruokaa ja pesee pyykkiä :whistle:

Niin ja onko teillä jouluksi jotkut erityiset juhlalliset vaatteet? Entä kattaus?

Ainakin joulukirkko kuuluu suunnitelmiin. Pukkia on täällä vähän vaikea saada...
Ehkäpä sauna ja tietysti joululahjat. Kiireetöntä yhdessäoloa.

 

Yhteistyössä