Kuinka vanhan lapsen voi päästää pihalle yksin?

• Viestiketjun aloittaja tytti
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Platina:
Mein 3v saa olla pihalla(omalla pihalla, tossa partsin alla. Asutaan 6/7krs) isoveljen 8v ja siskon pian 7v kanssa. Muiden pihoihin saapi sitten ehkäpä mennä jo ensi kesänä kun on reilu 4v.
saako mennä siis ihan yksin ilman sisaruksia?

omalla pihalla saa olla, on saanut olla jo 1,5v lähtien.. nyt ikää 3v
saa olla vaikka siellä on uima-allas (lasten muovinen) grilli päällä jne. tosin meillä on ovi auki ja mä kuuntelen koko ajan mitä puuhailee pihalla.. samaten on ikkunasta näköyhteys koko pihaan..
muiden pihalle saa mennä sitten kun ymmärtää asioita, nyt on sellainen pänkki että näillä näkymin ehtii täyttää 10 ennenkuin saa valvomatta poistua pihalta :snotty: :headwall:

vieras
Meillä suojaisi sisäpiha, jossa siis ymrillä talot ja portit kiinni ja lukossa. Puutalossa asutaan. Pihassa saavat olla 6v ihan itsekseen ja 3v isomman kanssa. Keittiöstä näkee suoraan hiekkalaatikolle ja keinuihin, joten hyvin näkyvillä ovat koko ajan, myös ovi on niin, että pääsevät itse sisällä tarvittaessa.

Mari
Pian 5v on välillä yksin pieniä aikoja, muuten aina joku sisaruksista mukana tai olen itte. Asutaan maalla ja tie kaukana, mutta muita vaaroja sit on. Pelto-ojat ja käärmeet. Työkoneet sun muut. Kyllä noilla naperoilla tuntuu mielikuvitusta riittävän ja uteliaisuutta, joten en kyllä yksin pitkäksi aikaa päästä. Ennen asuin kaupungissa (ennen tätä "maa-jussin") vanhempien lasten kans ja olin vielä arempi päästään yksin ulos. tais olla liki kouluikäisiä, ennen kuin ukslasin antaa mennä edes kerrostalojen sisäpihalle. Siinä oli kolme 8 kerroksista taloo ja sisäpihalta helppo päästä vilkkaalle kadulle.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
omalla pihalla saa olla, on saanut olla jo 1,5v lähtien.. nyt ikää 3v
saa olla vaikka siellä on uima-allas (lasten muovinen) grilli päällä jne. tosin meillä on ovi auki ja mä kuuntelen koko ajan mitä puuhailee pihalla.. samaten on ikkunasta näköyhteys koko pihaan..
muiden pihalle saa mennä sitten kun ymmärtää asioita, nyt on sellainen pänkki että näillä näkymin ehtii täyttää 10 ennenkuin saa valvomatta poistua pihalta :snotty: :headwall:
Meidän 2 v. olisi kadonnut pihalta reissuilleen saman tien...

vieras
Meillä saa 4,5 v ja kohta 3v olla pihalla yhdessä tai itsekseen. Asutaan kerrostalossa katutasossa ja kahden talon välissä keskellä pihaa leikkipaikka, parkkipaikka kauempana.
Ikkuna on auki ja ulko-ovikin monesti, että pääsevät itse sisälle tai sitten tulevat ikkunaan pyytämään oven avausta tai jos jotain asiaa.

Poika 3,5v oli tänään ekan kerran pitempää yksin pihalla. Asutaan rivarissa ja osittain näen pihalle keittiön ikkunasta. Kesti ruuan tekeminen hieman kauemmin kun piti vähän väliä käydä kattomassa ja todeta että hiekkalaatikolla se vieläkin on :whistle: Ei muuten pelottaiskaan mutta jos saisi päähänsä lähteä isojen poikien matkaan toisille pihoille.

km
Riippuu asuinpaikasta, asumismuodosta ja lapsesta yksilönä. Aidatulla omakotitalon pihalla antaisin ehkä jo 3v:n olla jos pystyy valvoa ikkunasta. Kerrostalossa en antais. Ja jos on vilkas lapsi niin ehkä joutuu ootta pidempään kuin rauhallisen, varovaisen kanssa.

3,5v. on omassa (rivari)pihassa omin päin, tosin lähes koko ajan on terassin ovi auki ja kuullaan/nähdään touhut. Saa myös mennä saman talon muille takapihoille, jos kaverit pyytää.

6,5v. kulkee jo aika paljon omin päin tässä lähistöllä, pyöräilee, käy leikkipuistossa jne.

;=
Meillä on ympäriaidattu piha koirien takia ja aika pieni piha, on saanut olla tuo 1,5v jo yksin pihalla. Voi päästää kun ei ole 1-v synttärien jälkeen enää maistellut mitään asioita joten ei tarvitse miettiä syökö kasveja tms. Lisäksi meillä on tän keittiö-oh-eteistilan ikkunat isoja, alkaa lähes lattiatasosta joten on hyvät näköyhteydetkin.

Naapurin pihaan en ajatellut päästää moneen vuoteen, tuskin vielä 3-vuotiaana mutta 4- vuotiaana sitten joo. Tietty jos on erikseen käynyt sopimassa että naapuri kahtoo sitten touhujen perään.

Kauhean aikaisin uskallatte jättää. Kyllä meilläkin molemmat lapset pärjäisi varmaan (nuorempi vajaa 3-v.), mutta jos jotain vähänkin yllättävää sattuisi, niin sitten eivät enää pärjäisi. Mun mielestä alle kouluikäiset eivät kuulu yksin pihalle, olen aika yllättynyt että näin monet on toista mieltä. Ystävien kanssa kun olen jutellut, niin oon ymmärtänyt että useimmat olisivat enemmän samoilla linjoilla mun kanssa.

Yhteistyössä