Kuinka vakavasti suhtautuisitte tappouhkauksiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ap"

Vieras
Kamalaa edes joutua tällaista kysymään, mutta olen todella huolissani ystävästäni. Ystävä erosi miehestään jonkun aikaa sitten miehen mielenterveysongelmien vuoksi. Kaikenlaista huolestuttavaa ystävä on kertonut eron jälkeen tapahtuneen mutta ei mitään näin vakavaa. Nyt ystävä soitti ja kertoi, että entinen miehensä on uhannut tappaa erään heidän yhteisen tuttavan, kertonut vielä tavan jolla sen aikoo tehdä. Ystävä oli yrittänyt puhua järkeä miehelleen, mutta mies oli vaan todennut ainakin murhaavansa jonkun. Ei ystäväni mukaan ollut kuitenkaan uhkaillut ystävääni tai heidän lapsia. Ystäväni tuntuu suhtautuvan asiaan melko välinpitämättömästi, ei pidä vaaraa todellisena, mutta mä olen kohta huolesta sekaisin! Pelkään myös ystäväni ja heidän lasten puolesta vaikka ystävä ei koe olevansakaan missään vaarassa. Mä en ole koskaan kuullut kenenkään uhkaavan ketään tappaa, ja mietin että ylireagoinko mä vai onko ystävä jo niin tottunut entisensä hulluuteen, että ei osaa suhtautua vakavasti vaaraan? Tiedän, että ei varmaan ole mitään mitä voin tehdä asian eteen, mutta kamalalta tämä tilanne tuntuu ja ottaa päähän oma neuvottomuus. Miten voin ystävääni parhaiten auttaa?

Heti yhteys poliisiin. Tämä mies yrittää saada huomion ystävältäsi ja jos ei huomiota saa niin kohta oikeasti yrittää tappaa tai sitten alkaa tätä naista uhkaileen. Tuollaisiin surkeisiin tyyppeihin voi tehota se, että poliisi käy jututtamassa.

Ottaisin todella vakavasti uhkailut.

Voinko mä muka ilmoittaa asiasta poliisille vaikka mä en sitä suoraan kyseiseltä uhkaajalta kuullut eikä se uhkaillut mua vaan ihan toista ihmistä? Ystäväni epäili, että entinen miehensä epäilee näille olevan suhde. Siis sillä miehellä ketä uhkailtiin ja ystävälläni.

no ensisijaisesti olis varmaan hyvä, että se sun ystävä olisi poliisiin yhteydessä, mutta varmaan säkin voit olla. Tietysti eri asia kuinka vakavasti suhtautuvat kun et ole itse henk.koht. tuota uhkausta kuullut. Saat kyllä varmasti neuvoja ja apua poliisilta jos sinne itse olet yhteydessä!

[QUOTE="ap";26544810]Voinko mä muka ilmoittaa asiasta poliisille vaikka mä en sitä suoraan kyseiseltä uhkaajalta kuullut eikä se uhkaillut mua vaan ihan toista ihmistä? Ystäväni epäili, että entinen miehensä epäilee näille olevan suhde. Siis sillä miehellä ketä uhkailtiin ja ystävälläni.[/QUOTE]

Mun mielestä sulla on lähes velvollisuus ilmoittaa.

Ja siitä vielä faktaa http://aikolainen.pkky.fi/~tietosuoja/pages/kaesikirja/asiakirjojen-luovutus/tietojen-luovuttaminen-poliisille-ja-tuomioistuimelle/ilmoitusvelvollisuus-toerkeistae-tekeillae-olevista-rikoksista.php

Kyllä mie suhtautuisin aika vakavasti tuolaiseen tappouhkaukseen, varsinkin kun uhkaajalla
on mielenterveysongelmia.

Ota yhteys poliisiin, kyllä he sinua neuvovat asiassa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä