Kuinka vähän kehtaisit talosta tarjota, jos pyynti on 260.000e?

• Viestiketjun aloittaja "Myyjätär"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiina"
[QUOTE="Myyjätär";28765070]Mikä olisi mielestäsi realistinen hinta tarjota, että myyjä ei loukkaantuisi.[/QUOTE]

Sen mukaan, että haluatko sen oikeasti vai et :)...voi olla muitakin tarjoajia? Vai onko talo ollut pitkään myynnissä? Jos esim. 6kk niin 247000?

"vieras"
Näkemättä kohdetta on hintatarjousta vaikea antaa. Jos olisin talosta ihan oikeasti kiinnostunut, voisin tehdä ensimmäisen tarjouksen hintaan 240 000. Tästä voisi sitten jatkaa keskustelua.

"vieras"
Riippuu hyvin paljon siitä, missä talo sijaitsee sekä onko pyyntihinta kohdillaan. Jos tarjoajia riittää, pyyntihinta kohdillaan ja haluatte talon, niin ei kannata liikaa tingata. Usein sanotaan, että 10-30 % vähemmällä pyyntihinnasta voi aloittaa tarjota. Itse uskon, että myyjä loukkaantuu menevissä kohteissa, jos 30 % tarjoaa vähemmän. En usko, että 10 % vähemmän on loukkaavaa, mutta talo saataa mennä sivu suun jos ottajia riittää. Tosin nyt taitaa talot mennä hitaammin ja monet eivät sitä velkaa saa. Tällaista kuulin kiinteistönvälittäjältä muutama viikko sitten, että monet ehdolliset tarjoukset olivat kosahtaneet siihen, etteivät olleet lainaa saaneet, vaikka talvella oli ollut lainalupaus.

Odottalen itsekin vastauksia, kun tuon hintaluokan taloja katsomme :)

"Tiina"
[QUOTE="Myyjätär";28765119].[/QUOTE]

Tuolle, että välttis saa edes vastatarjousta, jos talo on välittäjällä, niin todnäk hinta on ihan kohillaan, jos on laskenutkin jo 20ke. Mutta saahan sitä aina kokeilla :).

Miksi noin vähän? Teillä sille lainalupaus?

"Myyjätär"
En haluaisi maksaa enempää, koska aavistuksen vanhemman & mutta sitten taas isomman, saisi edullisemmin. Mielestäni tuossa ei ehkä ihan ole hinnoiteltu oikein... välittäjä vaihtuikin (sama firma tosin) tuossa kohteessa kerran.

"vieras"
Mä voisin kokeilla tuota 220 000. Ollut niin kauan myynnissä ja jos kerran, että kauheasti enempää halua maksaa. Sittenpähän tekevät vastatarjouksen tai eivät vastaa mitään, josta voitte päätellä, että meni pahasti alakanttiin, jolloin teette reilusti korkeamman uuden tarjouksen tai siirrytte toiseen kohteeseen.

kjoil
Meidän kohde oli vasta yksi näyttö ollut ja pyynti 261, tarjottiin 243 ja myyjä lopulta suostui 250t.
Jos kohde olisi ollut pitkään myynnissä, olisimme varmaan tarjonneet 235t ja maksaneet max 240t. Mutta ei uskaltanut alkaa vääntää ettei mene ohi suun. :) Hyvä hinta jokatapauksessa oli, tosi tyytyväisiä ollaan.

riippuu
[QUOTE="Myyjätär";28765119].[/QUOTE]

Minä en talon myyjänä pieraisisikaan 220000 tarjouksen suuntaan, jos pyynti olisi 260 000. Meidän talolla on hintaa 375 000 emmekä myy alle 365 000. Emme jättäneet montaa kymmentö tuhatta tyhjää pyynnin ja todellisen hinnan väliin.

"Myyjätär"
Minä en talon myyjänä pieraisisikaan 220000 tarjouksen suuntaan, jos pyynti olisi 260 000. Meidän talolla on hintaa 375 000 emmekä myy alle 365 000. Emme jättäneet montaa kymmentö tuhatta tyhjää pyynnin ja todellisen hinnan väliin.
Kuka teidän talon hinnan määritteli? Jos talo on halutulla paikalla ja talot liikkuvat siellä nopeasti, onnea vain. Valitettavasti (tai meidän onneksi, ehkä) tuo talo on ollut myynnissä jo reilusti yli puoli vuotta. Talot eivät vain liiku, myyntiajat ovat pidentyneet jne.

Tuttavaperheemme on joutunut laskemaan talon hintaa jo 40.000e ja talo on ollut myynnissä jo reilun vuoden. Heidän taloutensa on joutunut ja joutuu koville.

Tuossa aikaisemmin jo kommentoitiinkin mm. lainalupauksia. Valitettavasti lainansaanti ei ole mikään automaatio enää. Se on osasyynä hiljeneviin asuntomarkkinoihin.

....
Itse saatiin laskettua hintaa yli 20% talosta joka oli ollut myynnissä n. 4kk.
Oltiin kyllä todella yllättyneitä että suostuivat siihen tarjoukseen mitä heille laitettiin!

"Take"
Mitä väliä myyjän mahdollisella loukkaantumisella on? Tarjoatte pikkuisen alle sen mitä sen arvo teidän mielestä on. Pikkuisen alle, että voitte nostaa hieman, jos myyjälle ei kelpaa. Unohtakaa nyt hyvät ihmiset niiden myyjien tunteet ja samoin pyyntihinnat. Pyytää saa mitä tahtoo, samoin tarjota.

• Tykkää
Reactions: rops
"nainen"
Voi hyvin olla, ettete te sitten myy taloa ollenkaan. Talon markkinahintaa on täysin mahdoton arvioida oikein kenenkään. Kaikki ovat vain suuntaaanvavia arvioita.
Talon hintaan vaikuttaa markkinatilanne, taloudellinen tilanne, kysyntä ja pankkien rahoituksen antaminen.

Monien kiintiestövälittäjien arviot pyyntihinnoista osuvat tuossa hintaluokassa jopa 50 000e ylös tai alas. Monet kohteet roikkuvat myynnissä vuosia, kun ne on hinnoiteltu ihan väärin.

Ei kai siinä myyjän loukkaantumista pidä miettiä, vaan talon todellista arvoa. Jos talo ei näytä menevän kaupaksi yli puolessa vuodessa, niin kyllä siitä tosi reippaasti voi yrittää tinkiä.

Yhdet tuttavani ovat myyneet rivariaan ihan tolkuttoman kauan, kun eivät ymmärrä että hinta on posketon moisesta luukusta. Ihmisillä on helposti tosi ylioptimistisia ajatuksia asuntojensa arvosta, vaikka nyt on muutenkin sangen huono aika myydä asuntoa.

Ei se kehtaamiskysymys ole. Miettisin kuinka paljon taloa haluan, ja mitä siitä olen valmis maksamaan. Jos tulisi tunne "tämä mun on PAKKO saada", voisin tarjota ylihintaakin. Jos se taas on sellainen ihan kiva, mutta maailma ei kaadu jos se menee sivu suun, heittäisin ihan rohkeasti alhaisemman hinnan, sen mitä olisin siitä valmis maksamaan suunnilleen. Tai jos olisin valmis maksamaan 240 000€, voisin tarjota sen 220 000€ ja odottaa vastatarjousta. En mä myyjän tunteita kyllä ajattele vaan ihan omaa talouttani. Myyjä voi vaikka piereskellä peffansa irti jos niin kovin loukkaantuu..... who cares.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt sitä, että miksi myyjän pitäisi loukkaantua jos joku tarjoaa asunnosta (tai mistä tahansa muustakaan myytävästä tuotteesta) reilusti alle pyynnin ? Aina myyjän ja ostajan ajatukset eivät kohtaa... Eikä kai tarvitsekaan. Myyjän ei ole pakko myydä alle oman arvionsa / ajatuksensa.... eikä ostajan tarvitse maksaa sitä mitä pyydetään. Voi olla ilmankin. Mutta loukkaantua erilaisesta näkemyksestä... ? En käsitä.

"Vieras"
Eihän se toki pakko ole noteerata tarjousta mitenkään. Itse kyllä tarjouksentekijänä kertoisin asiasta tutuille eteenpäin. Varsinkin pienillä paikkakunnilla sana "vittumaisista" asunnonmyyjistä leviää nopeasti.

Mutta joka tapauksessa onnea ja menestystä valitsemallanne tiellä, toivottavasti saatte talonne kaupaksi...

Yhteistyössä