Kuinka utelias lapsi saa olla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Olenko jotenkin tiukka naapurin lapselle kun en halua että hän muitta mutkitta tulee meidän takapihalle ja alkaa kyselemään meidän vieraista kaikkea mahdollista? Ja sitten kun nätisti pyytää lasta lähtemään kotia niin vastaus tulee napakasti " minähän saan olla täällä niin kauan kuin minä haluan!!! "

Lapsi voi olla utelias mutta se ei ole syy muiden oikeuksien polkemiseen. Takapiha on kotirauhan suojaamaa aluetta eikä lapsi siis saa olla siellä ilman teidän lupaa. Uteliaisuus on hieno ominaisuus, mutta joskus lasten uteliaisuutta pitää ohjata.

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
No kyllä lapset kysellä saa, aikuisista huomaa kyllä kun niitä alkaa harmittaa niin sitten voisin hienovaraisesti saatella naapurin lapsen kotiin.

Tämä menee ihan oikeasti jo rasittavuuden puolelle, tämä lapsen kysely. Se kysely jatkuu jatkumistaan eikä siihen tule loppua.

Niin, siis tuohon lapsen vastaukseen sanoisin että tämä on minun pihani ja täällä saa olla silloin kun mulle sopii. Nyt ei sovi.

Minä olen sellainen keittiöpsykologi ja mietin aina hyvin tarkkaan mitä puhun varsinkin lapsille ja siis haluaisin juuri vastata noin mutta sitten tulee mieleen että provosoiko tuo vastaus vaan lasta enemmän inttämään vastaan....

No ehdottomasti sanot sille lapselle että omaan pihaan siitä! mua ei ainakaan harmita se etten oo naaprin kakaroitten mielestä kiva täti kun en anna niitten tulla meijän pihaan leikkiin koirien kanssa. Ärsyttää kun ite haluis ottaa aurinkoo ja rentoutua ja ne tulee huutaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
No kyllä lapset kysellä saa, aikuisista huomaa kyllä kun niitä alkaa harmittaa niin sitten voisin hienovaraisesti saatella naapurin lapsen kotiin.

Tämä menee ihan oikeasti jo rasittavuuden puolelle, tämä lapsen kysely. Se kysely jatkuu jatkumistaan eikä siihen tule loppua.

Ymmärrän sua hyvin. mua kun tuppaa välillä rasittamaan tuon oman lapsen kyselykausi (ei tosin juokse toisten pihoilla kyselemässä)

Vastaisin naapurin lapselle, että " tämä on meidän piha ja minä päätän milloin sinun täällä sopii olla"
Kyllä naapurin lapset saa hutistaa omalle pihallensa, jos ette niitä halua omallanne pitää. Mulle on itsestään selvys ettei toisten pihoilla norkoilla ilman lupaa :o

Niin, siis tuohon lapsen vastaukseen sanoisin että tämä on minun pihani ja täällä saa olla silloin kun mulle sopii. Nyt ei sovi.

Minä olen sellainen keittiöpsykologi ja mietin aina hyvin tarkkaan mitä puhun varsinkin lapsille ja siis haluaisin juuri vastata noin mutta sitten tulee mieleen että provosoiko tuo vastaus vaan lasta enemmän inttämään vastaan....

Mutta ota huomioon että kaikki eivät huomaa vihjauksia. Lapsella on itseasiassa oikeus olla pihalla kuten hän sanoi siihen asti kunnes sinä kiellät häntä. Jos sanot että ei noin saisi tehdä tai ei tuollaisia saa kysyä, niin lapsen uteliaisuus voi ajaa häntä kysymään miksi. Lapsille pitää olla suora.

No sitten joko otat lapsen kainaloon ja kiikutat omalle pihalleen, tai käyt hakemassa jomman kumman lapsen vanhemmista noutamaan jälkikasvunsa pois. Kyllä pitäisi vanhempien ymmärtää ettei heidän lapsensa sovi olla teillä hillumassa jos teillä on vieraita!

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:

Ymmärrän sua hyvin. mua kun tuppaa välillä rasittamaan tuon oman lapsen kyselykausi (ei tosin juokse toisten pihoilla kyselemässä)

Vastaisin naapurin lapselle, että " tämä on meidän piha ja minä päätän milloin sinun täällä sopii olla"
Kyllä naapurin lapset saa hutistaa omalle pihallensa, jos ette niitä halua omallanne pitää. Mulle on itsestään selvys ettei toisten pihoilla norkoilla ilman lupaa :o

Oma lapsi saa mielestäni kysellä OMILTA vanhemmiltaan ihan mitä tahtoo ja haluaa, kyllähän tuo omaniki kyselee mutta ei se mene naapuriin kyselemään viikon ruokalistaa tms...

Toisia lapsia saattaa provosoida. Mä olen yleensä aika huono sanomaan suoraan asioita, mutta pihan lapsille osaan kyllä ystävälliseen sävyyn sanoa, että meille ei nyt voi tulla, tule toisella kertaa taas. Eri asia jos olisi niin rasittava lapsi etten edes haluaisi sitä meille. Silloin voisi olla paikallaan jutella hänen vanhempiensa kanssa. Mutta meidän pihassa on ainakin toistaiseksi mennyt perille tuo viesti. Samoin toivon, että oma utelias 6-vuotiaani häädettäisiin ystävällisesti kotiin kun alkaa olemaan häiriöksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mutta ota huomioon että kaikki eivät huomaa vihjauksia. Lapsella on itseasiassa oikeus olla pihalla kuten hän sanoi siihen asti kunnes sinä kiellät häntä. Jos sanot että ei noin saisi tehdä tai ei tuollaisia saa kysyä, niin lapsen uteliaisuus voi ajaa häntä kysymään miksi. Lapsille pitää olla suora.

Aivan totta :)

Sanoisin, että aika paljonhan tuollanen tilanne riippuu aikuisesta...kuinka paljon siedät ja jaksat vastailla. Itse lopettaisin leikin lyhyeen ja kantaisin lapsen pois jos ei suostuisi itse lähtemään. Mutta olen huomannut, et aika moni aikuinen pelkää olla se bad guy joka asettaa naapurin lapselle rajat. :whistle:

voit huoletta sanoa, että teillä on vieraita nytten joten lapsen pitää mennä omalle pihalle.. sitte voi tulla kun teidän vieraan on lähteny. Ja samoten voit hyvin sanoa sen, ettei ole sopivaa udella vierailta ihmisiltä asioita. Voit sanoa perusteluksi, etteivät kaikki vieraat tykkää siitä

Tiedän miten rasittavaa, tmä meidän piha on yhteispiha, ja voi kettu mitäs minä sanon penskoille jotka juoksee perässä ja haluaa juosta koirani ja minun kanssa lenkille. Aina juostaan metsäpolulle että me mennään nyt-huikkaan juoksen koiran kanssa. Hemmetti soikoon saa omalla pihallan rauhassa olla kun ROIKKUU perässä ja utelee. Kivahan se on mutt jokapäiväisenä todella rasittavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lea:
voit huoletta sanoa, että teillä on vieraita nytten joten lapsen pitää mennä omalle pihalle.. sitte voi tulla kun teidän vieraan on lähteny. Ja samoten voit hyvin sanoa sen, ettei ole sopivaa udella vierailta ihmisiltä asioita. Voit sanoa perusteluksi, etteivät kaikki vieraat tykkää siitä

Hei toi loppu on hyvä. :)
Toi on aika selkeä homm jos on oma piha ap. :)

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Itse lopettaisin leikin lyhyeen ja kantaisin lapsen pois jos ei suostuisi itse lähtemään.

Samoilla linjoilla. Kääntäisin tuollaisen vekaran kotipihan suuntaan, tuuppaisin ystävällisesti selkään ja pistäisin kenties vielä lapunkin mukaan, jossa kehottaisin vanhempia opettamaan lapselleen käytöstapoja. Yhtään en moista huonotapaisuutta ja häirintää katselisi omalla pihallani.

Meillä on samat säännöt omille lapsille ja naapurin "kakaroille". Huonosti ei saa käyttäytyä kukaan.

eikö ois selvempi myös että naapureiden kans sovittaisiin, et kun teil on vieraita naapurin lapset käsketään kotiin tai eivät tule teille (jos ei erikseen pyydetä) ja sama juttu teidän lasten kans.
Meil on sovittu näin. Sovittiin myös se, et kun meil on ruoka-aika ni vieraat lähtee kotiin ja naapurista käsketään meidän lapset kotiin kun heillä on ruoka-aika

Yhteistyössä