Kuinka usein viikon vanhaa täytyy herätellä syömään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Laitokselta sanottiin että aluksi täytyy herätellä neljän tunnin välein syömään, jos ei itse herää aiemmin. Mutta en tajunnut kysyä kuinka kauan. Millaisia ohjeistuksia muut olette saaneet?

en ketään neljästä ole koskaan herätelly syömään, eikä niin ole ohjeitettukaan. jos lapsi on keskonen tai muuten ei ihan "normi" niin sitten tietenkin neuvolasta ohjeita.

En herätellyt koskaan. Ohje oli se 4h, mutta poika oli sellanen ettei syönyt ellei nukkunut tarpeekseen ensin. Nukkui sellaset 4-5h kerrallaan. Jos normipainoinen ja terve lapsi niin kyl se herää itse. Eriasia varmasti jos alkaa silleen tuntikausia vetää unta syöntien välillä.

Mulle annettiin laitokselta ohjeistus herätellä muutaman tunnin välein syömään, tyttö kun syntyi alle kolmekiloisena. Sairaalassa oltiin kaksi yötä, kotona en enää herätellyt vaan nukuin tyytyväisenä jos tyttö suostui pitkiä pätkiä unta vetelemään. :whistle:

Riippuu paljonkin siitä onko lapsi ollut pieni syntyessään.. Meidän neiti kun oli 45cm ja 2515g :heart: niin piti herätellä 2,5 -3 tunnin välein.. Mutta ei meilläkään ollut puhetta siitä kuinka kauan.. n. 3 viikkoa herättelin ja kun paino nousi hyvin niin sai nukkua jo pidempään.

Sitten kun alkaa olee hyvän painonen.. Kyllä ne neuvolassa neuvoo kun uskallat ja muistat kysyä (juuri synnyttäneen äidin pää ei aina tahdo toimia niinkuin pitäis... Muistoja vaan kohisee mieleen :D ).

Meillä paino ei alussa meinannut millään lähteä nousuun, niin jouduin sitten antamaan tissiä korkeintaan kolmen tunnin välein.. Mutta yöt kyllä nukku läpeensä alusta asti, ja annoinkin nukkua.. Lopputuloshan oli sitten se että koskaan mulla ei maito noussutkaan kunnolla ja korvikkeeseen jouduttiin tukeutua..

Taas mä hölötän ihan ummet ja lammet.. noo, antakee anteeksi...

Mullekin sanottiin tosta herättelemisjutusta. Ekan kanssa herättelin sitä ehkä viikon, sitten en raaskinut häritiä hyvin kasvavaa, normaalipainoista lasta. Toisen kanssa menin täysin lapsentahtisesti, vaikka sairaalassa käskivät herätellä. Maksimissaan taisi tulla tuo 6h syöttöväliä. Normaali, hyvin kasvava iloinen puolivuotias hän nyt on.

Minusta oli kauheaa herätellä väkisin nukkuvaa lasta.Eihän se pöppöröisenä edes syönyt kunnolla vaan tissutteli ja urvahti. Sanoivat sairaalassa, että pitää vaihtaa vaippaa ja ottaa vaatteet pois jotta viluissaan ei nukahda, mutta en kyllä viitsinyt kiduttaa moisella vauvaa enää toisen lapseni kohdalla.

Meillä nukuttiin alusta lähtien 4-6h unia ja ei käsketty herättelemään, kun vauva oli saavuttanut syntymäpainonsa jo laitokselta lähtiessä. Ihmettelivät kovasti, kun sektiolla syntyi ja paino lähti niin nopeasti nousuun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mullekin sanottiin tosta herättelemisjutusta. Ekan kanssa herättelin sitä ehkä viikon, sitten en raaskinut häritiä hyvin kasvavaa, normaalipainoista lasta. Toisen kanssa menin täysin lapsentahtisesti, vaikka sairaalassa käskivät herätellä. Maksimissaan taisi tulla tuo 6h syöttöväliä. Normaali, hyvin kasvava iloinen puolivuotias hän nyt on.

Minusta oli kauheaa herätellä väkisin nukkuvaa lasta.Eihän se pöppöröisenä edes syönyt kunnolla vaan tissutteli ja urvahti. Sanoivat sairaalassa, että pitää vaihtaa vaippaa ja ottaa vaatteet pois jotta viluissaan ei nukahda, mutta en kyllä viitsinyt kiduttaa moisella vauvaa enää toisen lapseni kohdalla.

Empä miekään väkisin viittyny herätellä kun toinen ei halunnu eikä syönykkään ennenkun itse pyysi. Samanlainen se on vieläkin että syö sillon kun itse pyytää, eikä sillon kun kello ois ruoka-aikaa.

En koskaan herätellyt syömään. Illala klo10 tissiä sai ja seuraavan kerran heräsi tissille klo8 aamulla. Ja normaalisti kasvoi. Päivälläkin nukkui 6h päikkärit, silloinkaan en herättänyt syömään vaan annoin nukkua. Lapsi aina ollut tyytyväinen eikä itkenyt koskaan tyhjästä.

Yhteistyössä