Huolettaa maidon riittävyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mommy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mommy"

Vieras
Meillä on reilu 4kk vauva joka on tähän asti kasvanut hyvin täysimetyksellä. On nukkunut yötkin melkein läpi, heräten vain kerran aamuyöstä syömään. Syöntiväli on ollut päivisin 2-4h ja iltaisin on saattanut tankata enemmänkin.

Nyt kuitenkin vajaan viikon yöt on mennyt rikkonaisemmaksi, vauva herää kolmekin kertaa syömään ja päivälläkin tuntuu että välillä haluaisi syödä tiheämpäänkin. Usein syö nykyään molemmista päivisin, aiemmin söi vain toisesta.

Minua siis huolettaa maidon riittävyys, kuinka kauan tätä voi seurata vai kaipaisiko vauva jo jotain muuta?

Vauva kyllä lopettaa itse syönnin eikä vaikuta itkuiselta tms. vaan on ihan tyytyväinen.

Ja annanko tarvittaessa korviketta vai jo kiinteitä? Imettää haluaisin kyllä jatkossakin ja mielellään tuonne vuoden ikään.

Lisää vaan maidon määrää itse kasvaessaan. Kannattaa nimenomaan siirtää kiinteiden aloitusta ja korvikkeen maistelua (jos siis jostain syystä haluaisi kokeilla) tämän vaiheen yli, ettei maidontuotannon tasapaino sekoitu.

Tiheän imun kausi ja olisko kasvupyrähdys tulossa. Sinuna imettäisin ihan lapsentahtisesti ja sitten kun tiheän imun kausi on ohi ja maitomäärä on noussu ja jos vauva osoittaa kinnostusta kiinteisiin ruokiin niin alottaisin niitä ihan rauhassa. Sun maito ei mitenkään ole loppumassa.

Meillä on kaikki 3, (tää viimeinen on nyt 4,5 kk) 4kk paikkeilla alkanu aukomaan suuta ja repimään esim. leipää omaa suuta kohti. Ja silloin ollaan aloitettu kiinteiden syöminen imetykksen ohella.

Imetä lapsentahtisesti, silloin maito riittää. Molemmista rinnoista 2-3h välein, anna vaikka asua rinnalla. Siitä se tuotanto lisääntyy vastaamaan kysyntää, ei mitään korvikkeita jos haluat imettää vuoden ikään asti. Yölläkin olisi tärkeää imettää vähintään 4h, mieluiten 2-3h, välein muuten tuotanto vähenee. Nimim. 2v8kk imettänyt.

Yhteistyössä