kuinka usein vauvasi syö ja kuinka kauan kerrallaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "adela"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"adela"

Vieras
Mulla on pieni vauva ja mietin tätä syöttämiskuviota. Että kuinka usein vauvat syö keskimäärin ja minkä aikaa kerrallaan? Musta tuntuu, että meidän vauva syö tosi vähän. Ja jos teillä on pullolapsi, niin montako ml kerrallaan + vauvan ikä?

Meidän poika just täytti 4kk.
Syö tissistä pikkuimut (olen töissä ja maitoa ei enää paljoa)... Ja siihen 150ml päälle. Ehkä 5 kertaa päivässä... Aika huonosti seurataan, vauvan tahtiin mennään.
Lastenlääkäri synnäriltä lähtiessä sanoi että vauvan pitäisi saada sen verran maitoa pullosta että jaksaa 3 tuntia seuraavaan kertaan (rintamaidolla 2 tuntia). Ja maksimi 5 tuntia syöttöjen välissä.
Neslen sivuilla on vissiin joku taulukko....

3kk vauva täysimetyksellä, tuntuu syövän tosi vähän, viitisen kertaa vuorokaudessa, raivostuu vaan jos koitan "väksisin" syöttää useammin. oon vähän ihmeissäni tämän kanssa, kun puhutaan lapsentahtisesta imetyksestä ja painotetaan että vauvan pitää pääastä rinnalle aina kun haluaa, ja imettää ei voi liikaa, mutta missään ei puhuta harvoin syövistä vauvoista.

Vauva kuukauden, täysimetyksellä. Noin neljän tunnin välein ja 5-10min kerralla. Tosin imetys on sellaista säätöä välillä, että tuo imetysväli ja -aika elää hyvinkin paljon (välillä huomattavasti tiheämmin ja syö vain puoli minuuttia tms.)

Minuakin kiinnostaisi tietää, missä ajassa vauva saa kertaruoka-annoksensa syötyä?

[QUOTE="Vieras";28487901]
Minuakin kiinnostaisi tietää, missä ajassa vauva saa kertaruoka-annoksensa syötyä?[/QUOTE]

Jostain luin, että vauva saisi keskimäärin kymmenessä minuutissa sen mikä yhdestä rinnasta on tullakseen, ja sen jälkeen siitä ei enää tule isoja määriä maitoja - tietystihän heruminen alkaa taas jossain vaiheessa uudestaan jos imeminen jatkuu. (Ja imemisellä on toki muitakin tehtäviä kuin vain se maidon tankkaaminen, eli pitemmät ajat rinnalla on ihan normaalia, niin kuin varmaan tiedät, mutta lisäsin nyt ettei joku tästä nyt ajattele ettei 10 minuutin jälkeen kannattaisi imettää :) )

Mulla on maitoa tullut ihan suihkuamalla ja vauva imenyt tehokkaasti, joten imetys on ollut alle kymmenessä minuutissa yleensä ohi.

Mullakin maito tulee suihkuamalla ja imetys viidessä minuutissa ohi, olen miettinyt, että saako liian vähän ruokaa.. Mutta ehkäpä pieni sitten ehtii tankata tarpeeksi tuossa ajassa kun maitoa tulee kunnolla :)

Muistaakseni pienellä täytyisi olla 8 imetyskertaa vuorokaudessa, eli n. 3 tunnin välein. Itse imetin ihan alussa n. 1 tunnin kerrallaan (lopetin, kun vauva irrotti otteensa, imetin toisesta ja lopetin sitte, kun irrotti). Tällaiset ohjeet sain silloin neuvolasta. Sitten n. 3-4 kk iässä alkoi imetysaika lyhentyä, n. 15-30min kerrallaan. Yöimetykset väheni myös.

Sitten yhtäkkiä imetys loppuikin 4 kk vanhana, silloin neuvolasta sain ohjeen antaa n. 1000 ml/vrk korviketta tai lypsettyä maitoa säännöllisin väliajoin. Lapsi on kasvanut kokoajan tasan keskikäyrällä.

Meidän nyt 5 kuukautta vanha tyttösemme imee rintaa nykyään vain 3 tunnin välein, 10-20 minuuttia yhteensä per kerta riippuen vireystilastaan. Lisäksi syö kiinteää ruokaa kaksi tai kolme kertaa päivässä.
Kun oli 4 kuukautta vanha tyhjensi rinnat 2 tunnin välein.

Pojista vanhempi söi rinnat tyhjiksi kahden tunnin välein kiinteisiinkin tottumisen jälkeen joten se oli yhdessä vaiheessa pelkkää ruokailua koko elämä.

Vauva tietää itse koska on nälkä; jos ei ole koko aikaa väsynyt, ei ole kärttyinen eikä vaikuta muutenkaan veltolta niin turha sitä imetyksen määrää on kovin tarkasti miettiä. Joskus tahtoo rintaa tunnin välein, sitten saattaa olla tyytyväinen kolmekin tuntia.

Meidän vauva siis syö ehkä juuri 2-4h välein, mutta hänellä on pulautteluongelmaa, niin olen tullut siihen tulokseen että pulauttelee vähemmän, jos ensin annan toisen rinnan, sitten vaihdetaan vaippa ja odotellaan uutta nälkää, joka iskee noin tunnin sisällä. Sitten annan loput, jonka jälkeen unet ja sitten taas kuvio alusta. Nyt kuitenkin ongelmana ollut vähäiset unet vatsakioujen takia ja vauva hamuilee useammin, jolloin annan myös maitoa useammin. Tuntuu, että vatsakivut lisääntyvät näin - onko mahdollista? Täysimetyksellä on vauva.

[QUOTE="adela";28489611]Nyt kuitenkin ongelmana ollut vähäiset unet vatsakioujen takia ja vauva hamuilee useammin, jolloin annan myös maitoa useammin. Tuntuu, että vatsakivut lisääntyvät näin - onko mahdollista? Täysimetyksellä on vauva.[/QUOTE]

On mahdollista, tiheä syöttöväli voi lisätä vatsakipuja ja toisaalta vauva voi hakea imemisestä lohtua kipuihin, eli tulee sellainen kierre.

[QUOTE="vieras";28489737]On mahdollista, tiheä syöttöväli voi lisätä vatsakipuja ja toisaalta vauva voi hakea imemisestä lohtua kipuihin, eli tulee sellainen kierre.[/QUOTE]

Kannattaakohan sitä maitoa sitten tarjota kaikkiin hamuiluihin vai miten tähän kannattaisi suhtautua?

Minä en ensimmäiseen 2-3 kuukauteen oikein osannut sanoa, mihin yksi syöttö loppui ja seuraava alkoi :D Yöllä kyllä nukuin 45-90min. Ja välissä saattoi olla tunnin "syönti". Kolmen tunnin päikkärit saattoi nukkua tissi suussa, ja jos tissi vietiin, niin heräsi 1-5min. päästä (ja ilman tissiä ei siis nukahtanut karjui vain, ja sitä ei sydän antanut jäädä kuuntelemaan). Jossain vaiheessa pidin kirjaa, mutta ei niitä 20krt/vrk päiviä jaksa kauaa kirjailla. Eli meille sattui vauva, jonka turvallisuudentunne edellytti tissin suuhun. 10kk iässä imetyksiä oli edelleen ehkä 10/vrk :)

Kaverin vauva taas on käynyt ensi viikkojen jälkeen 4h välein 10-15min. rinnalla, ja hienosti kasvaa. Meitä on moneen junaan.

[QUOTE="adela";28489820]Kannattaakohan sitä maitoa sitten tarjota kaikkiin hamuiluihin vai miten tähän kannattaisi suhtautua?[/QUOTE]

Kannattaa tarjota. Lapsi hakee kuitenkin lohtua tissiltä, sinulta ei ala maidontulo vähetä ja vauvan vatsakivutkin on pian historiaa.

Meillä ensi viikolla kuukauden ikäinen tyttö, syö 1-3h välein sellasen 10-15min kerrallaan. Yhessä vaiheessa oltiin tuossa vatsavaiva-imetys kierteessä, mutta se meni ohitse muutamassa päivässä.
Lapsi tosiaan sitä rintaa hakee muuhunkin kun vain syömistarkoitukseen. Tankkaa läheisyyttä ja turvaa rinnalla ollessa sen maidon lisäksi. Myöskin kaikki imetyskerrat on itsellesi vain hyväksi maidon tulon kannalta.

Syötättekö molemmat rinnat yhdellä syöttökerralla?
Minä en ole syöttänyt kuin toisen, kun syö 5-10min ja lopettaa, niin siitä yhdestäkin rinnasta tulisi vielä maitoa. Seuraavalla syöttökerralla toinen rinta.

[QUOTE="Vieras";28491316]Syötättekö molemmat rinnat yhdellä syöttökerralla?
Minä en ole syöttänyt kuin toisen, kun syö 5-10min ja lopettaa, niin siitä yhdestäkin rinnasta tulisi vielä maitoa. Seuraavalla syöttökerralla toinen rinta.[/QUOTE]

Alussa riitti syöttää yhdestä sen 5min, nykyään jos vauva alkaa hermostua rinnalla niin vaihdan toiselle, ei tule enää maitoa niin paljon. Yksi rinta/syöttökerta on ihan ok, huomaisit kyllä vauvasta jos ei olisi ;)

Vauva 1kk+1vko syö 1h-4h välein, väli on tietysti isompi aina silloin kun oon saanut imetettyä kummastakin rinnasta. Kesto vaihtelee parista minuutista puoleenkin tuntiin. Ei kannata vertailla muihin mun mielestä, neuvolassa seurataan painoa sen takia että katsotaan syökö tarpeeksi, riittääkö maito ym. Meidän vauvalle tullut 2 viikossa 800g painoa, että hän ainakin syönee kunnolla. Vaikka pelkäsin täysin samaa asiaa kuin sinä ap, syökö tarpeeksi. Ja koska on päiviä et roikkuu tissillä kokoajan, niin luulin et maitoni ei enää riitä. Mutta hyvin näyttäs riittävän jos katsoo tota painon kertymistä!!
Eli luota tuntemuksiisi ja vauvan painoon. Ja tietysti siihen että tulee pissaa ja kakkaa. 2-4viikkoisella pitäs joka päivä tulla kakka, ellei oo ummetusta.
Meidän vauvalla on ummetusta, eli saattaa olla päivän kakkaamatta ja sit tulee niskapaskat jota on niskahiuksiin asti kirjaimellisesti :D eli se kakkaamattomuuskaan ei kerro siitä et noniin, se ei saa tarpeeks ravintoa.

Yhteistyössä