Kuinka usein lapsen voi viedä hoitoon (kotiäidit)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä en ymmärrä tässä ketjussa tuota mummolajuttua. Miksi te ajattelette, että on jotenkin huonoa, että lapset ovat mummon/vaarin kanssa tekemisissä säännöllisesti? Eikö ole rikkaus, että lapselle ja isovanhemmille kasvaa lämmin ja luonteva, arkinen kanssakäyminen? MInusta on ihanaa seurata lapseni ja isovanhempien läheisiä välejä. Ei mielestäni lapsen mummolaan vieminen ole sama, kuin veisi "hoitoon", vaan mummon luokse mennään, koska isovanhempien ja lapsen suhteen kehittyminen on tärkeää. Tietysti niin, että molemmat osapuolet (lapsi ja isovanhempi) näin haluavat.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en ymmärrä tässä ketjussa tuota mummolajuttua. Miksi te ajattelette, että on jotenkin huonoa, että lapset ovat mummon/vaarin kanssa tekemisissä säännöllisesti? Eikö ole rikkaus, että lapselle ja isovanhemmille kasvaa lämmin ja luonteva, arkinen kanssakäyminen? MInusta on ihanaa seurata lapseni ja isovanhempien läheisiä välejä. Ei mielestäni lapsen mummolaan vieminen ole sama, kuin veisi "hoitoon", vaan mummon luokse mennään, koska isovanhempien ja lapsen suhteen kehittyminen on tärkeää. Tietysti niin, että molemmat osapuolet (lapsi ja isovanhempi) näin haluavat.

Se, että lapsille ja isovanhemmille kasvaa lämmin ja luonteva, läheinen suhde, on tottakai hienoa. Mutta se suhde ei kyllä vaadi kehittyäkseen sitä, että lapset on mummolassa hoidossa pari päivää viikossa vähintään, äidin ollessa jossain muualla. Mun lapset näkee isovanhempiaan viikoittain, mutta he eivät ole juuri koskaan siellä hoidossa, vaan mä olen mukana. Me käydään siis isovanhempien luona kylässä, ja ne suhteet on lämpimät ja läheiset silläkin lailla =)
Ei siinäkään mitään väärää ole, jos lapsi on mummolassa hoidossakin suht usein, kunhan mummot haluaa sitä itsekin. Mutta se, että lapsensa pari kolme päivää viikossa mummolassa hoidattava arvostelee sellaista äitiä jonka lapsi on parina päivänä viikossa tarhassa 4 h kerrallaan siitä, että tämä hoidattaa lapsensa toisilla, ja sanoo ärsyttävällä äänellä että "minä kyllä hoidan omat lapseni itse"....se on tosi huvittavaa, ärsyttävää, ja surkuhupaisaa, sillä mitä itse hoitamista se sitten on jos mummo hoitaa useana päivänä viikossa? :D

En jaksanut lukea lähellekään koko ketjua läpi, mutta tuli sellainen tunne, että vain me HUONOT äidit viemme lapsemme joskus hoitoon... "jos lapsi on kaksi kertaa kuukaudessa hoidossa, se on paljon!" ja "lähden siitä, että hoidan itse oman lapseni". Juu, eihän äiti ikinä tarvitse omaa aikaa...

Terveisin, huono äiti, joka vie lapsensa välillä jopa yökylään isovanhemmille!

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mulla on sellainen käsitys, että lapsi voi olla hoidossa mummolla ja kummilla vaikka päivittäin, ja lopun aikaa isän hoidettavana tai kerhossa, ja silti äiti on kotiäiti joka "hoitaa lapsensa itse".
Mutta jos lapsi on päiväkodissa kahtena päivänä viikossa 4 tuntia kerrallaan, ei äiti ole kotiäiti vaan hoidattaa lapsensa muilla, vaikka lapsi onkin kotona äidin kanssa 5 koko päivää viikossa plus kahtena päivänä 20 tuntia/pvä.
Ja tämä on asia, jota en koskaan opi tajuamaan.

Siis tostahan tulee yhteensä 8 tuntia hoitoaikaa???!!! Eiköhän se lapsi silloin ole kotihoidossa enemmän kuin muiden hoidettavana. Esim. Kun muita hoitajia ei ole!? Oma lapsi käy tukitoimena hoidossa kun on puheenviivästymä ja on 12 tuntia viikossa tällä hetkellä hoidossa! 3X4 tuntia viikossa! No jos lapsi samanverran mummolassa tai jossain muualla kuin tarhassa saman verran ni eikö se ole sama asia?!

Meillä ei ole tukiverkkoja lainkaan joten taaperomme on ollut koko aikana vain x 3 yhden illan hoitajan kanssa. Olisin kyllä tosi kiitollinen jos olisi mummolat ja siellä hyvät suhteet isovanhempiin. Jos mahdollista kokisin ideaaliksi päästä vaikka 4 krt/v miehen kanssa jonnekin kahdestaan (tyyliin ilta tai yksi yö). No, kun tätä ei ole, omillaan on pärjättävä. Omaa aikaa otetaan vuorotellen, mies hoitaa lasta ihan tasavertaisesti. Molemmilla on omat harrastusmenot ja omia kavereita tavataan silloin tällöin.

On kyllä tapauksia joiden kohdalla enimmäkseen ihmettelee miksi lapset on tehty.... :O Tuttavani ei jaksa juurikaan hoitaa lasta itse. Vaikka hän on äitiyslomalla kotona (toinen lapsi tulossa), on esikoinen täydet päivät hoidossa. Sen lisäksi lapsi on usein iltaisin ja viikonloppuisin(oikeastaan joka viikko) mummolassa jotta äiti ja isä saavat omaa aikaa. Isä ei juurikaan ole kiinnostunut lapsesta ja lapsen kanssa touhuilemisesta vaan keskittyy töihinsä ja kotonakin enimmäkseen omiin harrastuksiinsa. Nyt ennen toisen lapsen syntymää tämä tuttavani on jo etukäteen stressaantunut ja masentunut tulevasta oman ajan puutteesta, luonnollisesti esikoinen jatkaa päivähoidossa vauvan synnyttyä... en halua tuomita ketään ratkaisuistaan (virikehoitokin onvarmasti joissain tapauksissa ihan perusteltua), mutta kun oma tilanne se, että apuja ei kerta kaikkiaan ole saatavilla, kuulostaa tämän ihmisen valitus elämän raskaudesta niin oudolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:
Mulla on sellainen käsitys, että lapsi voi olla hoidossa mummolla ja kummilla vaikka päivittäin, ja lopun aikaa isän hoidettavana tai kerhossa, ja silti äiti on kotiäiti joka "hoitaa lapsensa itse".
Mutta jos lapsi on päiväkodissa kahtena päivänä viikossa 4 tuntia kerrallaan, ei äiti ole kotiäiti vaan hoidattaa lapsensa muilla, vaikka lapsi onkin kotona äidin kanssa 5 koko päivää viikossa plus kahtena päivänä 20 tuntia/pvä.

Siis tostahan tulee yhteensä 8 tuntia hoitoaikaa???!!! Eiköhän se lapsi silloin ole kotihoidossa enemmän kuin muiden hoidettavana. Esim. Kun muita hoitajia ei ole!? Oma lapsi käy tukitoimena hoidossa kun on puheenviivästymä ja on 12 tuntia viikossa tällä hetkellä hoidossa! 3X4 tuntia viikossa! No jos lapsi samanverran mummolassa tai jossain muualla kuin tarhassa saman verran ni eikö se ole sama asia?!

Sisälukutaito HIEMAN hukassa tai jotain? :whistle: :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Charlottis74:

Sisälukutaito HIEMAN hukassa tai jotain? :whistle: :snotty:

Niin mutta kun kaikilla ei ole mummoja/pappoja joka hoitaisi! Eikä isää lapsella!

Niin ehkä ymmärsin väärin kun en tätä ketjua kokonaan ollut lukenut :ashamed:

Minun mielestä kertakin kuussa yöhoitoa on paljon hoitoa. :ashamed:
Eikä tästä kannata ottaa hernettä nenään, se on vaan mutujuttu, joka johtuu siitä että meidän 5-vuotias on ollut kerran yöhoidossa. :)
Tuntuisi hurjalta, että olisi vaikka 4 kertaa vuodessa vaikka varmasti sekin olisi ok. :)

Kaikki lapset EI nuku päiväunia, kyllä mullekkin sopis että vauva nukkuis 3 tunnin päikkärit, mutta nukkuu vartin max puoli tuntia, eli siinäkö sitten on mun oma aika????
Voi jösses mitä jeesustelua, musta on rikkaus että lapsi voi mennä mummolaan, pariksi tunniksi kylään tai joskus tulevaisuudessa yöksikin. En oikeen pysty käsittämään, että joku voi täällä tuomita ap:n ei kotiäiti-tyypiksi, koska käy YKSIN kaupassa ja joskus jopa kampaajalla. Kyllä on köyhää, jos ajatusmaailma on noin rajoittunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Kaikki lapset EI nuku päiväunia, kyllä mullekkin sopis että vauva nukkuis 3 tunnin päikkärit, mutta nukkuu vartin max puoli tuntia, eli siinäkö sitten on mun oma aika????
Voi jösses mitä jeesustelua, musta on rikkaus että lapsi voi mennä mummolaan, pariksi tunniksi kylään tai joskus tulevaisuudessa yöksikin. En oikeen pysty käsittämään, että joku voi täällä tuomita ap:n ei kotiäiti-tyypiksi, koska käy YKSIN kaupassa ja joskus jopa kampaajalla. Kyllä on köyhää, jos ajatusmaailma on noin rajoittunut.

Oletko sinä yksinhuoltaja. Ei siinä ole mitään pahaa, että yh-äiti vie lapsensa tämän mummolaan. Eihän hänellä ole muita aikuisia, joihin turvautua.

En ole yh. Musta vaan on mukavaa joskus olla ihan itseksenikin. Enkös ole kauhean paha ihminen? :)

Meillä mummi soittaa ja "käskyttää" tuomaan tytön mummin hemmoteltavaksi koko päiväksi kerran viikossa. Mummi perustelee sitä sillä että se on hyvää vaihtelua tytölle, äidille ja mummille :)

Minä olen myös sitten kai "huono äiti", sillä meillä on pienempi tytöistä juuri nyttenkin mummon luona yötä..Ihan ilman mitään syytä ;) Mummo tahtoi hoitoon, on yksin asuva ihminen ja tykkää touhuta :heart:
Pienempikin on yöhoidossa (sanon ennemminkin yökylässä, koska loppujen lopuksi harvoin vien "hoitoon" ) varmaan 2-4 krt/kk, isompi suunnilleen saman verran, yleensä 1-2krt/kk.
Hoidon tarpeen takia tai muutenvain

voi taivas..kaikkea täällä rupatellaanki..eiköhän se ole jokaisen oma asia, paljonko lastaan vie hoitoon..meidän poika on nyt 3½kk vanha ja on ollu useasti jommalla kummalla mummollaan hoidossa päivällä, ja monta kertaa yötäkin..enkä koe olevani mitenkään lastani laiminlyövä äiti!!Päinvastoin, mielestäni lapselle on rikkaus päästä hoitoon isovanhempien luo jo varhaisessa vaiheessa. (ja voitte kuule olla siitä ihan mitä mieltä haluatte!)
Ja minkä ihmeen takia jostain kotiäitiydestä pitää tehdä joku taakka, joka pitää kantaa vaikka mikä olisi??tottakai sitä saa välillä ottaa omaa aikaa ja käydä vaikka siellä kampaajalla, jos hoitaja löytyy -- ei siitä syyllisyyttä tarvi kantaa!!niin ja tosiaan meillä molemmat vanhemmat ovat yhtä tärkeitä esikuvia,eikä todellakaan mitään lastenhoitajia!
Mä en vaan käsitä että lapsenhoidossa pitää käyttää vain-minä-itse -metodia, eikä luoteta esim. isovanhempien kykyyn hoitaa pieniä..toki asia on toinen jos ei tosiaan löydy varteenotettavia hoitajia.

lopettakaa ny toi toistenne arvostelu!!ärsyttävää tommonen jeesustelu ja kaikkitietävä asenne.miten ihmeessä te kuvittelette voivanne antaa toisillenne neuvoja siitä,että montako kertaa kuukaudessa lapsen voi viedä hoitoon???haloooooo!mulla on myös pieni lapsi (alle ½vuotias) ja kyllä se on ihan viikoittain 'hoidossa' isovanhemmillaan..olenpas mä kamala äiti,hyi minua!!!!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
No meillä 1v4kk ei ole ollut kuin kaksi kertaa hoidossa; kerran niin että pystyin leikkaamaan nurmikot ja toinen se että pääsin käymään lähikampaajalla.

Lisäksi mies katsoo joskus lauantaisin jos haluan käydä kiertelemässä kirppareilla.

Lähden siitä että että hoidan itse oman lapseni.

Aika monella teillä on miehet "lapsenvahteina". Meillä isä on isä, ei mikään lapsenvahti.

Peesaan tätä.

Ja kaksi kertaa kuussa omaa aikaa on mielestäni TOSI vähän! :o

Yhteistyössä