Kuinka usein lapsen voi viedä hoitoon (kotiäidit)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alli

Vieras
Poika on nyt 1-v ja minä häntä kotona hoitamassa. Haaveilen vapaapäivästä... Vaikka yhdestä lauantaipäivästä, jolloin joku muu hoitaisi syömiset ja nukuttamiset ja vaipan vaihdot ja viihdykkeet...ja minä kulkisin kaupungilla ilman kelloa ja kännykkää. Mieheni tekee pitkää päivää ja tilanne onkin, että vastaan pääasiassa lapsen hoidosta. Illalla kun mies tulee, saatan piipahtaa kaupassa tai yksin lenkillä, mutta muuten on tietysti kiva olla yhdessäkin.

Varsinaisesti hoidossa mummoilla poika ehkä pari kertaa kuukaudessa pari tuntia kerrallaan, tällöin käyn kampaajalla tms. joku pakollinen meno. Parina iltana on ollut mummo täällä kun oli pikkujoulut ja yhdet synttärit ja hyvin ne illat oli mennyt. En vain viitsisi vaivata niitä mummoja kovin usein, ja tunnen toisaalta huonoa omaatuntoa siitä että äiti haluaa välillä jotain muutakin. Poika syntyi pitkän odotuksen&hoitojen jälkeen, joten ehkä siksikin sitä tuntee huonoa omaatuntoa, koska niin kauan häntä odotti.

Ystäväni vie lapsensa mummoille/siskoille hoitoon kolmenakin päivänä viikossa + viikonloppuisin mies hoitaa. (meillä mies tekee 6 pv viikossa työtä jotta pystyn olemaan pidempään kotona). Olen toisaalta kateellinen ystävälleni, mutta onko se enää mitään kotiäitiyttä jos itse hoitaa lastaan 2 pv/viikossa?

On se kotiäitiyttä. Toiset tarvitsevat enemmän aikaa itselleen ja toiset vähemmän. Miksi kaikkien ihmisten pitäsi olla tässäkin asiassa samasta puusta veistettyjä?
Jos kaipaat enemmän omaa aikaa niin hommaa sitä.

ps. missään ei ole kirjoitettu minkäänlaista lakia tahi ohjesääntöä missä äitiys tai kotiäitiys määritellään.

Saa viedä mielestäni nin usein kuin haluaa jos on varaa maksa hoitajille tai on hoitoapua tarjolla ilmaiseksi, eikä painostamalla tai pakottamalla.

Mielestäni te molemmat viette usein. Meillä ei ole ketän joka haluaisi hoitaa ja väsymys on ollut valtava. Lapset jo isoja ja muutaman kerran ovat olleet hoidossa. eli noin kerran vuodessa pääsevät hoitoon.
Kuopus oli ensimmäisen kerran hoidossa reilu 2v vanhana, joten jos 1v on jo usein ollut hoidossa, se on minusta todela paljon. Olisinpa yhtä onnekas.

Jos lapsi on jo pari kertaa kuukaudessa hoidossa, on se jo melko paljon omaa aikaa.. Kiva, että jaksat pitää itsestäsi huolta, mutta kampaajaa en katsoisi ihan pakolliseksi menoksi kuitenkaan. Olisikohan miehesi aika silloin tällöin opetella tekemään lyhyempää päivää tms.?

No meillä 1v4kk ei ole ollut kuin kaksi kertaa hoidossa; kerran niin että pystyin leikkaamaan nurmikot ja toinen se että pääsin käymään lähikampaajalla.

Lisäksi mies katsoo joskus lauantaisin jos haluan käydä kiertelemässä kirppareilla.

Lähden siitä että että hoidan itse oman lapseni.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Jos lapsi on jo pari kertaa kuukaudessa hoidossa, on se jo melko paljon omaa aikaa.. Kiva, että jaksat pitää itsestäsi huolta, mutta kampaajaa en katsoisi ihan pakolliseksi menoksi kuitenkaan. Olisikohan miehesi aika silloin tällöin opetella tekemään lyhyempää päivää tms.?

Minusta pari kertaa kuussa omaa aikaa on tosi vähän :o Itse toivoisin, että omaa aikaa olisi kerran tai kaksi viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja alli:
En vain viitsisi vaivata niitä mummoja kovin usein,..... Poika syntyi pitkän odotuksen&hoitojen jälkeen, ?

Oletko ihan varma, että mummolle olisi vaivaa? Ehkä yhdessäolo olisikin ilo molemmille. Voihan olla että mummokin on haaveillut lapsenlapsesta jo kauan.

Alkuperäinen kirjoittaja (vierailija):

Minusta pari kertaa kuussa omaa aikaa on tosi vähän :o Itse toivoisin, että omaa aikaa olisi kerran tai kaksi viikossa.

siis tuo pari kertaa kuussa oli lapsi mummolassa, lisäksi ap käy iltaisin kaupoilla ym. yksin kun mies on kotona. eli siis oli omaa aikaa enemmän, ja tuon ikäinen nukkuu joka päivä päiväunet. omaa aikaahan yhden tuollasien pienen kanssa on paljon.

Kukin tavallaan. Meidän kohta 1,5 vuotias on ollut ulkopuolisessa hoidossa elämänsä aikana kaksi kertaa kaksi tuntia mummoilla. Miehen kanssa voidaan kyllä hoidossa vuorotella, mutta mummot ei ole erityisen kiinnostuneita hoitamaan, eikä yhteistä aikaa sitten ole.

Riippuu kai vähän siitäkin, mitä mummo tekee?

Meillä anoppi on eläkkeellä, sieltä siis ensiksi etsin hoitopaikkaa tarpeen vaatiessa.

Äitini taas on vielä työelämässä ja lapset siellä "hoidossa" noin neljä kertaa vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meillä 1v4kk ei ole ollut kuin kaksi kertaa hoidossa; kerran niin että pystyin leikkaamaan nurmikot ja toinen se että pääsin käymään lähikampaajalla.

Lisäksi mies katsoo joskus lauantaisin jos haluan käydä kiertelemässä kirppareilla.

Lähden siitä että että hoidan itse oman lapseni.

Aika monella teillä on miehet "lapsenvahteina". Meillä isä on isä, ei mikään lapsenvahti.

Alkuperäinen kirjoittaja (vierailija):

siis tuo pari kertaa kuussa oli lapsi mummolassa, lisäksi ap käy iltaisin kaupoilla ym. yksin kun mies on kotona. eli siis oli omaa aikaa enemmän, ja tuon ikäinen nukkuu joka päivä päiväunet. omaa aikaahan yhden tuollasien pienen kanssa on paljon.

Päiväunien aika ei ole "samanlaista" omaa aikaa; lasta on kuulosteltava kuitenkin, silloin ehkä lepää itsekin, tekee kenties kotihommia... Minusta oma aika on sellaista, että tietää jonkun toisen pitävän lapsesta huolta eikä itse ole samalla tavalla vastuussa.

Kaupassakäynti on aika pakollinen velvollisuus, ei niinkään omaa aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja oivoi:
On se kotiäitiyttä. Toiset tarvitsevat enemmän aikaa itselleen ja toiset vähemmän. Miksi kaikkien ihmisten pitäsi olla tässäkin asiassa samasta puusta veistettyjä?

ps. missään ei ole kirjoitettu minkäänlaista lakia tahi ohjesääntöä missä äitiys tai kotiäitiys määritellään.

Ei se ole kotiäitiyttä, jos hoitaa 2 päivää viikossa lasta. Kyllä lapsi on silloin suurimman osan ajasta hoidossa.

Mulla on sellainen käsitys, että lapsi voi olla hoidossa mummolla ja kummilla vaikka päivittäin, ja lopun aikaa isän hoidettavana tai kerhossa, ja silti äiti on kotiäiti joka "hoitaa lapsensa itse".
Mutta jos lapsi on päiväkodissa kahtena päivänä viikossa 4 tuntia kerrallaan, ei äiti ole kotiäiti vaan hoidattaa lapsensa muilla, vaikka lapsi onkin kotona äidin kanssa 5 koko päivää viikossa plus kahtena päivänä 20 tuntia/pvä.
Ja tämä on asia, jota en koskaan opi tajuamaan.

Ei se ole kotiäitiyttä, jos hoitaa 2 päivää viikossa lasta. Kyllä lapsi on silloin suurimman osan ajasta hoidossa.

Eli jos minulla on eskari-ikäinen, joka käy eskarissa useammin viikossa useamman tunnin, niin minä en ole enää kotiäiti? missä on logiikka?? tai jos ekaluokkalainen menee kouluun, niin minä en olekaan enää kotiäiti?

Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Mulla on sellainen käsitys, että lapsi voi olla hoidossa mummolla ja kummilla vaikka päivittäin, ja lopun aikaa isän hoidettavana tai kerhossa, ja silti äiti on kotiäiti joka "hoitaa lapsensa itse".
Mutta jos lapsi on päiväkodissa kahtena päivänä viikossa 4 tuntia kerrallaan, ei äiti ole kotiäiti vaan hoidattaa lapsensa muilla, vaikka lapsi onkin kotona äidin kanssa 5 koko päivää viikossa plus kahtena päivänä 20 tuntia/pvä.
Ja tämä on asia, jota en koskaan opi tajuamaan.

peesi. en ymmärrä minäkän.

Kaupassa käynti ei ole omaa aikaa, varsinkin jos siellä käy kiireellä. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että lapset tulee hoitaa itse. Enkä haluaisi, että isä on "lapsenvahti", mutta kesään asti on pakko tehdä enemmän töitä.

En koe, että se takaisi suuren äitiyden kruunun jos voi lapsen kouluun mennessä todeta, että "meidän lapsi ei ollut ikinä hoidossa". Mielestäni lapselle on rikkautta, jos saa viettää aikaa isovanhempien kanssa. Muistan itsekin yökylästä mummolan lakanoiden tuoksun ja kaappikellon raksutuksen, mummon maailman parhaan kaurapuuron aamulla jne. Toivonkin, että lapseni saa kokea saman (kaappikelloa ei kyllä kummassakaan mummolassa ole).

Pidän hyvänä sitä ohjetta, jonka mukaan 1-v voi olla yhden yön erossa, 2-v kaksi yötä jne. 7-v:lle viikko mielestäni on kyllä liikaa, mutta se on sitten sen ajan juttu ;)

Päiväunia meidän poika ei pahemmin nuku, pieniä tirsoja. Siinä ajassa ehtii just tehdä ruoan tai siivota. Eri asia varmaan olisi jos nukkuisi 3-4 tuntia putkeen, mutta niin ei meilllä ole.

Eli jos minulla on eskari-ikäinen, joka käy eskarissa useammin viikossa useamman tunnin, niin minä en ole enää kotiäiti? missä on logiikka?? tai jos ekaluokkalainen menee kouluun, niin minä en olekaan enää kotiäiti?

Jos sinulla on lapsia läsnä kotona suurimman osan hereilläoloaikaa, olet kotiäiti. Mutta jos ei enää alle kouluikäisiä lapsia kotona, olet kotirouva.

Alkuperäinen kirjoittaja alli:
Kaupassa käynti ei ole omaa aikaa, varsinkin jos siellä käy kiireellä. Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että lapset tulee hoitaa itse. Enkä haluaisi, että isä on "lapsenvahti", mutta kesään asti on pakko tehdä enemmän töitä.

En koe, että se takaisi suuren äitiyden kruunun jos voi lapsen kouluun mennessä todeta, että "meidän lapsi ei ollut ikinä hoidossa". Mielestäni lapselle on rikkautta, jos saa viettää aikaa isovanhempien kanssa. Muistan itsekin yökylästä mummolan lakanoiden tuoksun ja kaappikellon raksutuksen, mummon maailman parhaan kaurapuuron aamulla jne. Toivonkin, että lapseni saa kokea saman (kaappikelloa ei kyllä kummassakaan mummolassa ole).

Pidän hyvänä sitä ohjetta, jonka mukaan 1-v voi olla yhden yön erossa, 2-v kaksi yötä jne. 7-v:lle viikko mielestäni on kyllä liikaa, mutta se on sitten sen ajan juttu ;)

Päiväunia meidän poika ei pahemmin nuku, pieniä tirsoja. Siinä ajassa ehtii just tehdä ruoan tai siivota. Eri asia varmaan olisi jos nukkuisi 3-4 tuntia putkeen, mutta niin ei meilllä ole.

Siis en missään nimessä tarkoittanut että miehen ei pitäisi lapsia hoitaa vaan että musta on kummallista että kun mies hoitaa omaa lastaan, niin hän on lapsenlikkana. Jos minä sanoisin samaa, niin melkoinen polemiikki syntyisi. Isän tehtävä on hoitaa lasta tasavertaisesti äidin rinnalla.

Kotiäitiys on todella raskasta jos on aina kiinni lapsissa. Ei sitä moni jaksakaan vuosia. Ne jaksavat, jotka saavat lapset mummolaan viikottain tai useasti.

Mielestäni ap:lla lapsi on todella usein ikäänsä nähden hoidossa.

Meillä mies tekee kolmivuorotyötä mikä mahdollistaa vapaapyrähdykset minulle arkisinkin. En tosin välttämättä edes joka viikko käy missään ja vastaavasti taas jonain viikkona ehkä useamminkin jossain. Riippuu aina menontarpeesta, milloin on kampaajaa, milloin harrastuksia, milloin joku illanvietto jne.

Sukulaisiakin on hoitajaehdokkaana siten että päästään halutessamme ihan säännöllisesti kahdestaan jossain piipahtamaan, mutta ei sellaisellekaan tarvetta ihan joka viikko ole. Silloin tällöin on kiva käydä esim. ihan rauhassa kahdestaan syömässä.

Yhteistyössä