Naisille six-packin saaminen on kovemman työn takana kuin miehillä. Minä en itse pidä lihaksikkaista naisista, mutta tämä tietysti makuasia.
Itse käyn salilla 1,5h kuntopiiritekniikalla rautoja repimässä ma, ke, pe ja välipäivinä lenkkeilen 3-10 km tai uin 3-4 km tuntemuksien mukaan. Jalkaprässiä voin käyttää vain kerran viikossa (340 kg x 10 x 3 toistot), koska useammin tehtynä lihakset eivät voi palautua. Minulle 4 krt viikossa rankkaa salitreeniä on liikaa, siitä tulee ylikunto, eli yöunet menee ja yöllä iskee hikikohtaukset.
Kannattaa huomata, että ihmisillä on erilaiset lihaksistot (genetiikka). Toisilla voi olla esimerkiksi kestävyysurheilijan lihaksisto, toisilla pikajuoksijan jne. Erot voi nähdä joskus jopa ultralla. Ihmisten olisi todella tärkeää kartoittaa ennen kunnollista treenaamista millainen lihaksisto on, sillä jos on esimerkiksi kestävyysurheilijan lihaksisto (genetiikka), edellyttää se ihan toisenlaista treeniä kuin pikajuoksijan lihaksisto. Sama pätee myös VO2MAX:n: toiset saavat esim HIIT:stä hyvät tulokset, toisille se ei vaikuta mitään (on ihmisiä, joiden VO2MAX ei parane vaikka tekisivät mitä).
Lopuksi vielä se, että treenaamalla hajoittaa tehokkaasti itsensä, jos ei tiedä mitä tekee. Asennot pitää olla kunnossa, mutta myös kortisolin tuottoa pitää tarkkailla. Mikäli treenaus menee stressialueelle, on se huomattavasti tuhoisampaa kuin sohvalla löhöäminen.