Kuinka usealla on tapana olla avaamatta ovea vieraille?

"vieras"
Ovi ei ole päivisin lukossa. Asutaan maalla omakotitalossa. Toki joskus kun olen ihan yksin kotona voin pistää ovenlukkoon ja oleskella yläkerrassa, enkä jaksa vaivautua ovelle jos tiedän ettei siellä ole kukaan tuttu.
 
"vieras"
Minä en avaa. Enkä katso edes ovisilmästä, meillä ei olekaan sellaista. En vaan avaa jos ei huvita avata ja jos arvelen, ettei siellä ole kukaan kenet haluan päästää sisälle.
Sitäpaitsi jos olisi, ne tärkeät kyllä osaisivat soittaa puhelimeeni että hei, oletko kotona. Jos olet niin tulisitko avaamaan oven. Ne tietävät mun tapani.
 
Minä en avaa tai postinajakajalle kyllä avaan, kun on ovisilmä ja näen millä asialla on ja postinjakaja on aina siinä puolen päivän aikaan täällä postikierroksella. Joskus on joku tilaavievä kirje niin huomattavasti kivempi kun saa suoraan kotiovelta, ettei tarvitse seuraavana päivänä lähteä postista hakemaan. Tosin harvemmin olen arkena puolen päivän aikaan kotona. Mutta muille en kyllä avaa ellei ole sovittu joku käynti ja tietää mistä on kyse. Nykyään kun ei voi koskaan tietää mistä on kyse, on näitä ryöstöjä ja raiskauksia ollut missä tunkeuduttu sisälle ja kun yksin asun, niin ei voi koskaan olla liian varovainen.
 
"vieras"
Ei sitten tullut mieleen, että se "ei-avaaja-välioven-aukaisija" saattoi olla se poika, joka oli yksin kotona?? Mulle ainakin tuli ekana mieleen. Meillä ei lapset saa mennä avaamaan ovea kenellekään, jos ovat yksin kotona. Ovisilmästä ei oo kielletty katsomasta.
 
[QUOTE="vieras";25667810]Ei sitten tullut mieleen, että se "ei-avaaja-välioven-aukaisija" saattoi olla se poika, joka oli yksin kotona?? Mulle ainakin tuli ekana mieleen. Meillä ei lapset saa mennä avaamaan ovea kenellekään, jos ovat yksin kotona. Ovisilmästä ei oo kielletty katsomasta.[/QUOTE]

No ei kai se nyt tullut mieleen sattuneista syistä. Juuri siitä syystä että poika ei varmasti ollut kotona. :D
 
hulluja on niin paljon
Minä en myöskään avaa kellekään tuntemattomalle ovea, asun kerrostalossa yksin ja katson yleensä ovisilmästä kuka siellä on. Nykyään on kaikkia hulluja liikenteessä joten siksi toimin noin, ei oo edes varmuusketjua ovessa. En tunne edes naapureitakaan ulkonäöltä, joten en avaa niillekään. Mulla on tosi huono kasvomuisti, joten en tunnista jos oon nähny rapussa muutaman kerran. Myönnän että aina en jaksa vaivautua edes ovelle katsomaan, kun se välioven aavaaminen hiljaa vie aikaa. Jos se on joku tuttu niin kyllä se huutaa jotain postiluukusta tai soittaa.
 
La Paset
Tiedän, jos joku tuttu on tulossa, siksi en enää avaa muille. Olen kyllästynyt jehoviin, jotka soittaa vaan meidän ovikelloa ja saakelin väliovimyyjiin, joita kävi kerran kuussa.
 
"kaarnamuori"
Jaa, olitkos meidän oven takana rimputtelemassa? :D

Eilen nimittäin joku kävi meidän ovella pimpottamassa, mutta me ollaan pojan kanssa kuumeessa, niin oltiin päikkäreillä, enkä ehtinyt vetää vaatetta tarpeeksi nopeasti niskaan, että olisi ehtinyt oven avata. :)
 
"vieras"
En todellakaan avaa ovea ellen odota jotain, ja jos odotankin niin varmistan ennen avaamista kuka ovella on. Jos tuttu ilmoittamatta saapuu tai esim naapurilla asiaa niin osaavat koputtaa ja kutsua nimella jolloin tietty avaan. Kaupustelijoita, rahan keraajia ym liikkuu ihan liikaa enka koe turvalliseksi jokaiselle ovea avata, varsinkin kun voivat liikkua myos myohaan illalla tai niin etta olen lasten kanssa ilman miesta kotona. Taalla jaetaan melko usein myos poliisin toimesta lappusia joissa kehoitetaan vastaavaan varovaisuuteen.
 
En todellakaan avaa. Miten te uskallatte avata tuntemattomille? Nojoo..myönnän. Olen pelkopöksy.
Meillä pitää painaa summeria alhaalta esin. Jos summeri soi, niin kyllä vastaan "sisäluuriin" ja siinä selviää kuka sielä on. Jos olen yöpaidassa ja kämppä vähän sekaisin, niin en yleensä vastaa edes summeriin. En halua silloin vieraita.
Lapsuudenkodissa en olisi voinut kuuna päivänä kuvitellakkaan avaavani ovea tuntemattomalle. Omakotitalo ja sopivan syrjässäkin. Jos oli tuntematon ihminen oven takana, niin lähinnä hätäännyin.
 
Eikö teitä oikeasti PELOTA, jos ette tiedä kuka sielä oven takana on? Keskellä kirkasta päivääkin kaikenlaisia hulluja hiippailee omakotitaloihin ja tunkeutuu jopa kerrostaloasuntoihin. Pohjanmaalla taannoin rysteltiin päivisin omakotitaloja keskellä päivää. Jos ovi oli auki ja asukas sisällä, niin pari kertaa teljetty jonnekkin, tainnutettu yms.
Vaasassa liikkui pari vuotta sitten joku hullu, joka seurasi naisia ja tunti väkisin heidän kotiinsa. Pyysi riisumaan vaatteita yms. Saattoi keskellä päivää soittaa ovikelloa ja marssia sisään.
 
"Tepi"
Onhan se helppoa pitää ovea auki jos asuu jossain hevonperseessä missä jokainen tuntee toisensa. Lähiöhelveteissä ei todellakaan kannata avata kaikille ovea. Täällä pyörii ties mitä porukkaa. Mutta jos avaa niin omalla vastuulla, minä olen ainakin oppinut että ei kannata olla sinisilmäinen. Senverran nähnyt kaikenlaisia pirinistejä ja sekopäitä.
 
[QUOTE="Tepi";25669529]Onhan se helppoa pitää ovea auki jos asuu jossain hevonperseessä missä jokainen tuntee toisensa. Lähiöhelveteissä ei todellakaan kannata avata kaikille ovea. Täällä pyörii ties mitä porukkaa. Mutta jos avaa niin omalla vastuulla, minä olen ainakin oppinut että ei kannata olla sinisilmäinen. Senverran nähnyt kaikenlaisia pirinistejä ja sekopäitä.[/QUOTE]

Totta. Toisaalta monet hullut/varkaat saattavat mennäkkin sinne hevonperseeseen, koska tietävät sielä ovien olevan auki jne.
 
"vieras"
Jos ei naama miellytä niin ei uksi aukea ja ovisilmän päällä on semmonen nahkaläppä (silmäluomi :D), jonka saa hipihiljaa pois edestä. Naama pitää painaa ihan litteäksi ovea vasten, ettei valo kuulla.

Lupatarkastajat, ulosottoukot ja jehovat saa näin tehokkaasti eliminoitua.
 
Kyllä ja ei..
tässä talossa on ovikoodi joten hyvin harvoin joku tuntematon pääsee soittamaan ovikelloa (ellei joku pässi ole jättänyt alaovea "naksauttamatta" kiinni.
Eli silloin soittaja on joko poika tai mies jolla on painavat kantamukset mutta katson aina ovisilmästä.
Muille ei ovi aukene.."kaverit" on oppinu et soittaa ennenkun tulee että oonko vieraiden otto kunnossa.
 

Yhteistyössä