Kuinka tyhmää olisi ottaa tässä tilanteessa koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiinuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tiinuri

Jäsen
21.08.2006
129
0
16
Meillä on 7 kk ja 2,5 v. lapset. Itse olen kotona nyt, mutta syksyllä on tarkoitus lähteä opiskelemaan. Mies melko paljon poissa, tekee pitkää päivää töissä, aamusta tuonne 6-7 on ollut ihan normaalia, ja pitempäänkin.

Muuten ei tulisi mieleenkään tällä hetkellä koiraa hommata, mutta eräs sukulaiseni joutuu koirastaan luopumaan allergian takia ja etsivät sille kotia. Koira on puolivuotias ja sopisi kyllä rotunsa ja luonteensa puolesta lapsiperhekoiraksi. Joskus olisi kyllä ihana koira hankkia, mutta olin ajatellut tyyliin 3-4 vuoden päästä vasta, kun olisi lapset isompia ja omaa pihaakin vähän, nyt asutaan kerrostalossa.

Mitä mieltä olette?

Ihan hyvin voisitte huostaanottaa sen koiran :) pahin pentuvaihe on sillä jo takana, kesä tulee ja lapset kasvaa. Jos pystyt ulkoilut 3-4 lenkkiä päivässä kunnialla hoitamaan lasten kanssa ja olet sitoutunut niihin, niin ota ihmeessä.

En suosittele, otettin koira säälistä eikä siksi et sillä hetkellä 100% se haluttiin ja luovuttiin siitä lopulta kun ihan mahdottomaksi meni meno...kannattaa odottaa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan hyvin voisitte huostaanottaa sen koiran :) pahin pentuvaihe on sillä jo takana, kesä tulee ja lapset kasvaa. Jos pystyt ulkoilut 3-4 lenkkiä päivässä kunnialla hoitamaan lasten kanssa ja olet sitoutunut niihin, niin ota ihmeessä.

peesi tälle. tiedätte koiran taustan ja sisäsiistikin jo varmasti on. täällä kun palstaa lukee niin koirista on mukamas pelkkää vaivaa

Mie en ottasii tuohon tilanteeseen, koska
- kaksi pientä lasta (yleensä se koira jää kuitenkin viimeiseksi huollossa ja hoidossa)
- mies paljon poissa (sulla vain pääasiallinen vastuu lapsista, koirasta, huushollista)
- kerrostalo + koira + lapset -yhtälö ei kyllä kiinnosta ainakaan mua
- lähdet opiskelemaan eli työtä luultavasti riittää myös vapaa-ajalla, voi käydä rankaksi

Koiraa pitää kuitenkin käyttää 3-5 kertaa/pv ulkona miten on tottunut, pisin lenkki ainakin meillä 1-1½ h. Koulutusta, aktivointia. Koiraa ei voi ottaa vaan lapsien seuraksi. Se ei mene siinä sivussa.

Sanoin jo tiukan ein miehelle, se sitä koiraa enemmän haluaisi. Jos olisin sanonut että ehkä tai katsotaan, niin olisi alkanut heti pehmittään ja suostutteleen mua...

Ulkoilut kyllä menis. Mies voisi vaikka käyttää aamulla, minä pari kertaa lasten kanssa ja illalla jompi kumpi. Paitsi sitten kun tultais kipeiksi niin kuin toissa viikko oltiin kokonaan sisällä jumissa. Mites sitten?

En tiedä. Tekis munkin kauheesti toisaalta mieli tuo meille ottaa, mutta mietin vain jaksanko sitten.

mietin vaan sitä, kun asutte kerrostalossa...Koiraa kuitenkin tarvitsee lenkittää sen 3-4 kertaa päivässä ja aamuisinkin ennen töihin/kouluun menoa. Kuinka paljon se aikaistaa heräämistä? Tuon ikäiset lapset kuitenkin on otettava aina mukaan lenkille, satoi tai paistoi.
Minä vielä miettisin kuitenkin sitä koiran ottamista. Jos olisi se oma piha, niin minusta tuossa ei olisi ongelmaa.

En ottais, tosi mahtavaa lähtä koiraa ulkoiluttamaan säällä kuin säällä ja on pakko ottaa molemmat lapset mukaan. Puhumattakaan siitä siivosta joka koirasta tulee. Nimimerkillä kokemusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
mietin vaan sitä, kun asutte kerrostalossa...Koiraa kuitenkin tarvitsee lenkittää sen 3-4 kertaa päivässä ja aamuisinkin ennen töihin/kouluun menoa. Kuinka paljon se aikaistaa heräämistä? Tuon ikäiset lapset kuitenkin on otettava aina mukaan lenkille, satoi tai paistoi.
Minä vielä miettisin kuitenkin sitä koiran ottamista. Jos olisi se oma piha, niin minusta tuossa ei olisi ongelmaa.

miten kerrostalo liittyy koiran lenkittämiseen? Vai tarkoitatko, että se on lenkittämistä kun koiran päästää pihalle? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuli:
Mie en ottasii tuohon tilanteeseen, koska
- kaksi pientä lasta (yleensä se koira jää kuitenkin viimeiseksi huollossa ja hoidossa)
- mies paljon poissa (sulla vain pääasiallinen vastuu lapsista, koirasta, huushollista)
- kerrostalo + koira + lapset -yhtälö ei kyllä kiinnosta ainakaan mua
- lähdet opiskelemaan eli työtä luultavasti riittää myös vapaa-ajalla, voi käydä rankaksi

Koiraa pitää kuitenkin käyttää 3-5 kertaa/pv ulkona miten on tottunut, pisin lenkki ainakin meillä 1-1½ h. Koulutusta, aktivointia. Koiraa ei voi ottaa vaan lapsien seuraksi. Se ei mene siinä sivussa.

Täysi peesi tälle!

Pentu kaipaa ulkoilua vähän useammin, mut isompi koira pärjää normaalisti 3 krt päivässä ulkoilulla. Kai se mieskin joskus kotona on. Hän voi tehdä aamulenkin tai iltalenkin ja sinä ja lapset lenkittäisitte päivällä. Jos aamulla tai illalla tekee pitemmän lenkin, niin päivällä riittää pienempi kävely. Meillä koira käy kerran päivässä kunnon lenkillä, muuten omalla pihalla. Silloin kun asuttiin kerrostalossa, niin aamulla ja iltapäivällä tehtiin vain pieni lenkki ja illalla pitkä lenkki ja hyvin toimi.

Ei tuo mielestäni ihan mahdoton ajatus ole, eikä kerrostalo ole mikään este pitää koiraa. Räksytys on pitkälti rotu- ja koulutuskysymys. Monella on kerrostalossa koira, eikä ne läheskään kaikki siellä häiriköi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

miten kerrostalo liittyy koiran lenkittämiseen? Vai tarkoitatko, että se on lenkittämistä kun koiran päästää pihalle? :D

Jos vaikka molemmat lapset ovat sairaita, mutta koiran on pakko päästä kuselle, niin onhan se helpompaa kai avata ovi ja koira pääse tuskistaan kun alkaa sumplia asiaa jollain muulla tavalla. Tämä tuli mulle ekana mieleen.

no oma piha helpottaisi sillä, että jos koira on ollut monta tuntia (yö) pissaamatta, voisi koiran vaan päästää pihalle heti herättyään tarpeilleen. Sitten aamupalan ym. jälkeen lähteä lenkille. Nyt ap joutuisi heti sängystä raahaamaan lapset ulos...

Mulla on ollut koiria kohta 20 vuotta ( siis omia ), kerrostalossa. Olen ollut mm. yh-äiti 3 koiran kanssa, kun poika oli vajaa 2v. ja kyllä on aina mennyt hienosti... Toisekseen meillä koirat käy ulkona 2-3 krt päivässä... kuullostaa hullulta tuo 4-5 krt...

no oma piha helpottaisi sillä, että jos koira on ollut monta tuntia (yö) pissaamatta, voisi koiran vaan päästää pihalle heti herättyään tarpeilleen. Sitten aamupalan ym. jälkeen lähteä lenkille. Nyt ap joutuisi heti sängystä raahaamaan lapset ulos...

Tai sitten laittaa kellon soimaan ennen kuin lapset herää... pika pissitys...

Mikä estää miestä tekemästä aamulenkkiä? Ei kai se 24 h vuorokaudessa töissä ole?

No ei tarttis sängystä lähtee. Voi se mies sen koiran aamulla pissattaa tai minä ennen kun mies lähtee.

Mutta eipä tuo aamupissa nyt se kynnyskysymys tässä ole. En usko että ulkoilutuksesta hirveetä ongelmaa tulisi (paitsi sitten sairaana), koska ulkoillaan muutenkin tosi paljon ja ihan joka säällä. Se mikä mietityttää on se huomio, koulutus, aktivointi ja virikkeet mitä sille koiralle tarttis antaa.

Yhteistyössä