Kuinka todennäköisesti kierukka pettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voiko olla totta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voiko olla totta

Vieras
Kierukka minulla on ollut kahdeksan kuukautta ja tähän asti ehkäisyteho on ollut hyvä, en ole siis raskautunut.

Nyt kuitenkin olen ihmeissäni, että onkohan näin voinut käydä vai olisiko nyt vain yllättäen menkat sitten loppuneet? Kierukan kanssahan vuoto voi kokonaan loppua. Menkat on olleet epäsäännölliset ja parista kierrosta on ollut hankala bongata sitä menkkojen alkupäivää, koska oon vuotanut melkein koko ajan.

Nyt meneillään jo kp 38. Kierukan aikana kierto vaihdellut huimasti, 22-38 päivää. Nyt minkäänlaista tiputteluakaan ei ole ollut ainakaan viikkoon, ehkä jopa kahteen.

Raskaustestinkin tilasin jo netistä, niin voin sitten huomenna testata, mutta hirvittää jo valmiiksi.

Oikein laitettu, paikallaan pysyvä kierukka pettää erittäin harvoin. Olethan ollut jälkitarkastuksessa? Paljon todennäköisempää on se, että kuukautiset ovat vain loppuneet. Itse asiassa se on melko tarkkaan sata kertaa todennäköisempää (raskauden mahdollisuus 0,2 %, kuukautisten poisjäännin 20 %)

Nimenmukaisessa jälkitarkastuksessa en käynyt, mutta jotain muuta kävin alkuvuodesta tsekkaamassa ja kyllä kierukka oli paikallaan. Narutkin kyllä tunnen, joten ei se pois ole ainakaan tullut. Ei ole kipuja tai mitään, joita uskoisin olevan, jos se olisi jotenkin huonosti?

Jossain puolen vuoden paikkeillaminullakin loppui menkat Mirenan kanssa kokonaan. Kaikki on hyvin ja vehje paikoillaan.
Jos kovasti jännittää niin voit kokeilla saatko sormilla tunnusteltua naruja.

Nimenmukaisessa jälkitarkastuksessa en käynyt, mutta jotain muuta kävin alkuvuodesta tsekkaamassa ja kyllä kierukka oli paikallaan. Narutkin kyllä tunnen, joten ei se pois ole ainakaan tullut. Ei ole kipuja tai mitään, joita uskoisin olevan, jos se olisi jotenkin huonosti?
No sitten olet sata kertaa todennäköisemmin kuukautiseton kuin raskaana. :) Mutta tuskinpa tämä tieto sinua huojentaa. Koeta nyt vain ajatella muita asioita, kunnes pääset tekemään testiä.

Ainakin lääkäri mainosti että hormonikierukka on melkeen yhtä varma ku sterilisaatio.
Mulla se ei ainakaan käynyt toteen eli tulin raskaaksi 6kk sisällä asennuksesta. Mulla oli koko sen ajan enemmän tai vähemmän vuotoa. Tiputteluvuoto oli silloinkin kun tein positiivisen raskaustestin. Päädyin tekemään testin jatkuvan huonon olon takia. Olin silloin jo rv9 kun testin tein. Raskaus päätyi keskenmenoon rv14.

Pakkausselosteessa lukee, että oikein käytettynä Mirena ehkäisee jotain 98 % varmasti tai jotain sinne päin... en muista tarkkaa lukua. Ottakaa siis huomioon, että tuolla tosiaan tarkoitetaan sitä, että Mirenan ehkäisyprosentti on jotain 98 %, kun Mirena on asianmukaisesti paikoillaan, eikä muitakaan häiriötekijöitä ole. Ottakaa myös huomioon se, että te ette välttämättä itse tiedä, että onko teillä jotain häiriötekijää, joka voisi vaikuttaa Mirenan ehkäisytehoon, ettekä te itse sitä välttämättä tiedä, että onko se kierukka siellä täysin hyvin paikoillaan. Mirenan pakkausselosteessahan ei mainita, että kuinka monelle prosentille kierukka ei sovi, tai kuinka monella prosentilla kierukka ei ole aivan oikein paikoillaan. Paketissa tosiaan kerrotaan, että ehkäisyteho on se jotain 98 % vain silloin, kun ei ole mitään häiriötekijöitä... niitä häiriötekijoöitähän saattaa olla vaikka 10 prosentilla, mutta mistäs me sen tiedämme. Omalla kohdallani kierukka petti vuoden kuluttua asennuksesta.

Yhteistyössä