Joku tuolla aiemmin kirjoitti, kuinka hän jo 15-vuotiaana tiesi, että hänestä tulisi aikuisena aisuri. Itse olen jo eläkeiässä, ja voinen paljastaa, että minulle kohtalo kolahti jo aiemmin. Helsingissä oli suuret kesäiset urheilukilpailut, ja eräälle siitä lehteensä kirjoittamaan tulleelle lehtimiehelle vanhempani vuokrasivat muutamaksi päiväksi huoneen. Se oli minun huoneeni, ja jouduin majoittumaan pikkuveljen huoneeseen. Ei se ensimmäinen kerta ollut, mutta tästä tuli erilainen. En tiedä mihin heräsin, mutta kohta aloin erottaa ääniä. Minä olin kahdentoista. Yritin ensin kääntää kylkeä ja jatkaa nukkumista, mutta sitten valpastuin. Äänet tulivat viereisestä huoneesta. Kuuntelin ja ihmettelin. Tuli hiljaista. Sitten kuulin taas, askelia, isän matalaa ääntä, äidin iloisia, sanoisinko, naurun tirskahduksia. Se oli iloinen asia, mikä sitten olikaan. Ehkä en sitä ihan loppuun asti ajatellut, ja unohdinkin sen, kunnes murrosiässä kokosin palaset uudelleen. Mitä olin kuullut viereisestä huoneesta, oli niin kiihkeää naintia, että oksat pois. Vieraamme sai äidiltäni pillua. Se ensin hirvitti, hävetti, sitten kiihotti, myöhemmin vastustamatta. Tällä tarinalla, pohtimalla millainen kokemus ja muisto se oli ollut itse kullekin, sain kauniin mutta kiltin, konservatiivisen vaimoni lopulta samoille jäljille. Emme ole katuneet. Kaksikymmentä vuotta, kymmenisen miestä, joukossa yksi ulkomaalainen, jenkki, joka halusi tutustua suomalaiseen naiseen.