Kuinka tärkeää teille on ilmainen terveydenhoito, vai olisitteko valmis maksamaan lääkärissä käynnistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Mietin tuossa että miksi on niin tärkeää että terveydenhoito on ilmaista tai ainakin lähes ilmaista, olisitko valmis maksamaan terveyskeskuksessa käynnistä enemmän?
Varmaan siellä saisi parempaa palveluakin, kun kaikki turhat mummojen ja pappojen käynnitä siellä vähenisi ja lääkäreillä olisi aikoja sellaisille, jotka sitä ihan oikeasti tarvitsevat.

Itse en ole terkkarissa käynnyt ties milloin, siis ihan lääkärissä. Tietysti neuvolapalveluja käytin, mutta niitäkään en yhtään ylimääräistä, vaan juuri sen mikä oli tarpeen, elikkä kontrollikäynnit.

Mä olen käynyt terveyskeskuksessa viimeksi joskus viime vuosituhannella. En kannata terveyskeskusmaksun korotusta, sillä jo nykyinen maksu saattaa olla monelle pienituloiselle iso lovi lompakkoon.

Sitten on myös meitä jotka olemme kroonisesti sairaita ja hyppäämme lääkärissä joka kuukausi. Ihan tälläkin menolla mulla on taas se julkisen maksukatto 590 euroa tältä vuodelta täynnä ja mun mielestä tuo on iso raha! Itse olen saanut melkein poikkeuksetta hyvää hoitoa.

Mä käytän vain työterveyslääkäriä ja yksityisiä, kun terveyskeskuksesta ei ole kuin huonoja kokemuksia. Nykyiseen (vasta siirrettyyn) keskukseen ei edes pääse läpi puhelimella, vaan pitää jättää viesti vastaajaan ja soittelevat sitten kun jaksavat.

Ilmaisesta terveydenhuollosta ei siis ole kokemuksia, mutta oletettavasti se palveleekin parhaiten juuri sitä porukkaa joilla ei rahaa yksityisiin ole. En siis kannata maksujen nostoa, vaan sitä että ne noilla on varaa, käyttävät muita palveluita.

Eikös noissa terveyskeskusmaksuissa ole joku katto, että pari kertaa joutuu maksamaan ja sitten ei enää sinä vuonna tarvi maksaa, tai näin mä olen ymmärtänyt. Tai etenkin tuo päivystyspuoli, että sinne ei tahdo päästä sellaiset joilla todella on tarvetta.

Itse voin käydä työterveyslääkärillä, joten en noita terveyskeskuspalveluja ole juurikaan tarvinnut ja lapsen kanssa ei vielä ole tarvinnut lääkärissä käydä kertaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Haave:
Sitten on myös meitä jotka olemme kroonisesti sairaita ja hyppäämme lääkärissä joka kuukausi. Ihan tälläkin menolla mulla on taas se julkisen maksukatto 590 euroa tältä vuodelta täynnä ja mun mielestä tuo on iso raha! Itse olen saanut melkein poikkeuksetta hyvää hoitoa.

Niinpä, toi "ilmainen" on tosi venyvä käsite.

On tärkeää, vaikka ei se ihan ilmaista ole nytkään... Mulla ei yksityisiin olis varaa mitenkään. Nytkin jos joutuu polivastaanotolle niin se käyntimaksu kirpasee.
Ja kroonisesti sairaana ei lääkärikäynneiltä ihan kokonaan voi välttyä...

Hammaslääkärin hoidan yksityisellä pakon edessä, muuten käyttäisin siinäkin julkista palvelua.

En mä terveyskeskuslääkärillä käynnistä pahemmin haluaisi maksaa. Tosin mä olen tottunut saamaan yksityisten erikoislääkärien hoidot ilmaiseksi, kun työnantaja maksaa kaiken. Eilen punkteerattiin poskiontelot erikoislääkärin kanssa. En kyllä terveyskeskuksessa uskaltaisi moista hommaa teetättää. Rikkoisivat kuitenkin koko nenän.

Musta on törkeää, että aikuiset työssäkäyvät ihmiset käyttävät esim. kunnallista hammashuoltoa ja lasten asema kärsii, ainakin isoimmissa kaupungeissa kun jonot on valtavat eli vievät lapsilta aikaa.

ap sitten ne joilla ei ole varaa käydä lääkärissä? Miten he hoitavat lääkärissä käyntinsä ja sitä kautta hoitonsa. Sosku ei voi olla vastaus koska mitä itua sitä rahaa on kierrättää kun taashan se sitten olisi ilmaista.
Mulla olisi varaa maksaa terveydenhuollosta koituvat kulut nyt mutta jos joutuisin teho-osastolle tai useiksi kuukausiksi sairaalahoitoon ei pidemmän päälle olisi varaa. Elämä välillä yllättää vaikka nyt tai menneisyydessä ei ole tarvinnut kyseisiä palveluita niin tunnin päästä voi tilanne olla toinen.

Meillä käytetään yleensä yksityisiä lääkäripalveluja, joista maksetaan. Joten olen valmis maksamaan jos saan sillä hyvää hoitoa. Onneksemme emme ole paljoa tarvinneet lääkäripalveluja (lukuunottamatta korvakierrelasta jonka käynnit korvaa vakuutus), mutta jos tulis jotain "kroonista" tms ni varmaan jouduttas sitte mennä tonne kunnalliselle puolelle, jossa hoito ei ainakaan tääläpäin ole kovin kehuttavaa :(

Jos asuisin vielä Malmin terv. keskuksen piirissä niin olisin 100% valmis luopumaan ilmaispalveluista. Sinne ei uskalla lapsen kanssa mennä ja palvelu on ala-arvoista. Antibiootteja lykätään reseptille vaan tutkimatta jne. Lisäksi siellä voi saada turpaansa yöaikaan viikonloppuna.

Nyt etelä-länsi stadin terveydenhuollon piirissä kelpaa olla :).

Kyllä Suomessa on yhvin asiat. Me (nelihenkinen perhe) maksamme noin 500 euroa kuukaudessa sairasvakuutusta ja silti saa olla aina kuset housuissa, maksaako vakuutus, jos jotain sattuu.

Jos asuisin Suomessa niin tekisin kaikkeni, että ilmainen terveydenhoito olisi mahdollista kaikille.

Minä nyt puhunkin enemmin niistä terveyskeskuksessa käynneistä, en sairaalassa hoidettavista jutuista, jotka on sitten ihan eri juttu. Esim. tätini kärsi särystä rinnassa ja kun soitti terveyskeskukseen, niin eka aika olisi ollut 2 viikon päästä, joten meni sitten yksityiselle.
samoin tuo kunnallinen hammaslääkäri, sinne ei saa millään aikoja. Joskus multa irtosi paikka niin monta viikkoa olisin joutunut odottamaan uutta aikaa, joten menin yksityiselle, vaikka se onkin aika tyyristä ja nyt käyn aina yksityisellä suoraan.

Alkuperäinen kirjoittaja Todellakin:
Musta on törkeää, että aikuiset työssäkäyvät ihmiset käyttävät esim. kunnallista hammashuoltoa ja lasten asema kärsii, ainakin isoimmissa kaupungeissa kun jonot on valtavat eli vievät lapsilta aikaa.

No miksi en käyttäisi kun siihen on kerran oikeus, ei ole minun syyni ettei kunta/kaupunki ole huolehtinut velvotteistaan ja järjestänyt tarpeeksi lääkäreitä/hoitajia/ostanut palveluja yksityiseltä puolelta. Maksan kuitenkin sen verran veroja että olen mielestäni täysin oikeutettu käytäämään lakisääteisiä palveluita.

Tykkään viedä lapsen yksityiselle, jos mahdollista. Jotenkin on enempi luottoa niihin lääkäreihin..
Ja esim jos tuun vielä raskaaksi, niin menen yksityiselle raskaudenseurantaan.

Alkuperäinen kirjoittaja maamu:
Meillä käytetään yleensä yksityisiä lääkäripalveluja, joista maksetaan. Joten olen valmis maksamaan jos saan sillä hyvää hoitoa. Onneksemme emme ole paljoa tarvinneet lääkäripalveluja (lukuunottamatta korvakierrelasta jonka käynnit korvaa vakuutus), mutta jos tulis jotain "kroonista" tms ni varmaan jouduttas sitte mennä tonne kunnalliselle puolelle, jossa hoito ei ainakaan tääläpäin ole kovin kehuttavaa :(

mistäpä tiedät ettei ole kehuttavaa? Jos käyt yksityisellä? Olen asunut ympäri Suomea useilla paikkakunnilla ja aina ole saanut kunnalliselta puolelta hyvää ja laadukasta hoitoa. Ja sairastan kroonista sairautta ja joudun välillä usein ramppaamassa mm tk.ssa. Ja akuutit taudit ja sairaudet on hoitunut hienosti kunnallisella puolella ei ole valittamista.

Ja olen testannut tuota yksityis sektoriakin kymmen kunta kertaa ja ei ole palvelu ollut kummempaa. Yksityisellä lääkärit ovat yrmeämpiä kohteliaisuus ei ole kaikkien valtti. Ehkä heillä on varaa olla yrmeitä kun liksakin on korkeempi kuin tk-lääkärillä.

Ja nopeammin olen saanut omalle lääkärille ajan kuin yksityiselle. Keuhkoputkentulehdukset ja korvakivut saa kunnallisella puolella samalle päivälle. Mutta pari kertaa yksityiseltä on tarjottu huomista.
Että mene ja tiedä. Kumpi sitten on niiiiin paljon parempaa hoitoa.

se on suuri etu että suomessa se on ilmaista ja pidän sitä hyvänä.Englannissa esim jouduimme ihan sievoisesti maksamaan aina kun halusi mennä "kunnon" lääkärille ja vakuutukset piti olla huippuluokkaa että sellaiseen pääsi tai sai.Kyllähän suomessakin kun menet yksityiselle pitää siitä maksaa ihan kunnon hinta,mutta minusta on hyvä että kunnallisessa annetaan mahdollisuus kaikille saada sitä hoitoa.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Mietin tuossa että miksi on niin tärkeää että terveydenhoito on ilmaista tai ainakin lähes ilmaista, olisitko valmis maksamaan terveyskeskuksessa käynnistä enemmän?
Varmaan siellä saisi parempaa palveluakin, kun kaikki turhat mummojen ja pappojen käynnitä siellä vähenisi ja lääkäreillä olisi aikoja sellaisille, jotka sitä ihan oikeasti tarvitsevat.

Itse en ole terkkarissa käynnyt ties milloin, siis ihan lääkärissä. Tietysti neuvolapalveluja käytin, mutta niitäkään en yhtään ylimääräistä, vaan juuri sen mikä oli tarpeen, elikkä kontrollikäynnit.

No eivät ne ole kyllä mitenkään ilmaisia, koska meillä päin ainakin lääkärissä käynti terveyskeskuksessa maksaa. Samoin hoituslla käynti. Ja voisin maksaa viakkapa tuplat tai triplatkin käynnistä, joka tällä hetkellä on jotian 11e tms. Jos siis sillä saatais lisää henkilökuntaa tai vaikka verotusta kevennettyä!

Se on ihan totta, vaikka moni ei viitti ajatella, mutta terveysasemilla käy paljon yksinäisiä vanhuksia juttelemassa oikein lääkärille vieläpä. Aina on muka vähän jotain nuhaaj a muuta, oikeasti ei mitään mutta ovat seurankipeitä. Tuohon sais vähän halvemmalla tuntipalkalla halvemmin koulutettukin tilalle kuin esim. lääkäri.

Meillä käytetään paljon yksityisiäkin, koska sinne pääsee nopeammin. Lisäksi maksetaan kuitenkin paljon veroja, joten maksellaan sitten muidenkin kulut noista..eihän se ole kiva moneen kertaan maksella terveydenhuoltokuluja niitä itse käyttämättä. On kallista käydä julkieslla työpäivän aikana, koska sielä joutuu odottomaan niin kauan jos on jotain eirkoista. Eli käytännössä menee kallista työaikaa ja kalliita verotuloja myös menee pois valtiolta, kun tämä tyyppi istuu tuntikaupalla julkisilla kun vois sen ajan tehdä töitä! Ja maksaa veroja niistä.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kyllä voisi jokainen terveyskeskuskäynti olla maksullinen ja reilusti. Lapsia lukuunottamatta. Ja samalla rutkasti veroprosentti pienemmäksi.

Tätä mä tässä vähän niinku ajankin takaa :)

Mitäs jos kaililla ei ole varaa mistä he saavat hoidon? Ja niitä varattomia ei ole vain muutama Suomessa, heitä on aika paljon. Ja miksi veteraanien pitäs yhtäkkiä ruveta maksamaan käynneistään?? Sehän olisi törkeyden huippu.

Yhteistyössä