Kuinka suuri riski on olla raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piituska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piituska

Vieras
Unohdin Minipillerin (cerazette), muistin sen seuraavana päivänä (pe) kello 17. Pilleri olisi pitänyt ottaa torstaina klo 21.00. No samana iltana torstaina seksiä ja myöskin perjantaina.
Onko kellään tieteellistä tietoa kuinka suuri riski on? laskeeko teho HUOMATTAVASTI, vai onko se kuitenkin parempi kuin että ei olisi mitään. Onko siis tämä unohdus yhtä paha asia kuin harrastaisi seksiä ilman mitään ehkäisyä?

Olisi kiva tietää jos joku tosiaan osaa sanoa, voisi sitten jotenkin suhtautua tähän. Nyt vaan mietin ja mietin.. jos mahdollisuus on oikeasti 10% luokkaa, voisin antaa vaan koko jutun olla ja tehdä testin vasta kun oireita ilmenee jos ilmenee.

Vauva tosin ei olisi mikään maailmanloppu <3

Minä söin pillereitä 6 vuotta ja viimeiset kaksi vuotta unhdin lähes joka kierrossa yhden tai kaksi pilleriä. Kyllä ne aika hyvin suojaa vaikka yksi jäisikin välistä.

[QUOTE="vieras";23357162]Minä söin pillereitä 6 vuotta ja viimeiset kaksi vuotta unhdin lähes joka kierrossa yhden tai kaksi pilleriä. Kyllä ne aika hyvin suojaa vaikka yksi jäisikin välistä.[/QUOTE]

Harrastitko seksiä kahtena seuraavana päivänä unohduksesta?

Olisi tosiaan hyvä jos tietäisi onko tosiaan mahdollisuus joku 10%, jolloin ihan turhaan mietin koko asiaa.
Sitä vaan pohdin että eikö se ole kuitenkin parempi teho vaikka on unohtanut kuin että ei olisi mitään. Eikait se ihan nolliin mee. Jolloin todennäköisyys on tosi pieni? vai? Valaiskaa jotka tiedätte. Mä oon aiiiiivan pihalla.

Olisi tosiaan hyvä jos tietäisi onko tosiaan mahdollisuus joku 10%, jolloin ihan turhaan mietin koko asiaa.
Sitä vaan pohdin että eikö se ole kuitenkin parempi teho vaikka on unohtanut kuin että ei olisi mitään. Eikait se ihan nolliin mee. Jolloin todennäköisyys on tosi pieni? vai? Valaiskaa jotka tiedätte. Mä oon aiiiiivan pihalla.

Mun mielestä ehkäisytehon pitäisi säilyä silti hyvänä vaikka otitkin yhden pillerin melkein vuorokauden myöhässä. Pillerit estävät ovulaation ja yhden pillerin myöhässä ottaminen ei sitä ovulaatiota kovin helposti saa aikaan. Sanoisin että riski raskautua on alle 10% tässä kierrossa jos tämä on ainoa unohdus eikä mitään vatsatautia tai antibiottikuuria ole ollut tässä kierrossa.

[QUOTE="vieras";23357342]Mun mielestä ehkäisytehon pitäisi säilyä silti hyvänä vaikka otitkin yhden pillerin melkein vuorokauden myöhässä. Pillerit estävät ovulaation ja yhden pillerin myöhässä ottaminen ei sitä ovulaatiota kovin helposti saa aikaan. Sanoisin että riski raskautua on alle 10% tässä kierrossa jos tämä on ainoa unohdus eikä mitään vatsatautia tai antibiottikuuria ole ollut tässä kierrossa.[/QUOTE]

Joo, näin mäkin ajattelisin. Mutta onko tosiaan sama vaikka kyseessä on minipilleri? estääkö neki ovulaation?

Mahdotonta tuohon on antaa yleispätevää vastausta. Vaikka et käyttäisi ehkäisyä lainkaan, niin sun ja miehesi luontaisista ominaisuuksista riippuen raskauden mahdollisuus voisi liikkua 0-100 % välillä. Eli vastaus on se, että riipuu siitä kuinka helposti tulet raskaaksi.

Eiköhän tuossakin ole ratkasevinta se, missä vaiheessa kiertoa toi tapahtui. Jos tapahtui lähelä ovulaatiota (jos siis ovuloit) niin riski on suurempi. Jos taas ei lähellä ovulaatiota niin riski tuskin on iso.

Minipillerit
Minipillerien kohdalla on erityisen tärkeää, että ne otetaan hyvin säännöllisesti; jos tabletti myöhästyy normaalista ottoajasta yli 3 t, eli kahden peräkkäisen tabletin ottamisen väli on pidempi kuin 27 tuntia (poikkeus: Cerazette® minipillerin unohdusta koskee sama 12 h aikaraja kuin yhdistelmä e-pillereitä !), on riski ehkäisytehon pettämiseen olemassa ja lisäehkäisyä (kondomi) on käytettävä yhdynnöissä 7 vrk:n ajan. Lisäksi on huomioitava, että mikäli ajanjaksolla 7 vrk ennen unohdusta on ollut yhdynnässä, niin riski raskauteen on olemassa.

http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/88/ehkaisypillerit

Samalta sivulta

Minipillerit
Ehkäisyteho perustuu pääasiassa siihen, että kohdunkaulan lima muuttuu siittiöitä läpäisemättömäksi. Progestiinien ehkäisyteho perustuu osin myös vaikutuksiin munasolun kypsymisen ja irtoamisen estossa.

No eipä lääkäri kertonut. No ehkä unohdan vaan koko asian jos kerta riski on niiin pieni.
tuo "riski raskauteen on olemassa" kuullostaa aika pieneltä.
On siis varmaankin hyvin harvinaista :) nyt unohdan koko unohduksen ja meen katsomaan elokuvaa, pois tämä päiväjärjestyksestä.

Joo, on oikeesti hyvin todennäköistä, että olet raskaana.

Minipillerit täytyy ottaa melkein tarkalleen samaan aikaan, tai teho heikkenee huomattavasti. Tehoa heikentää myös tupakointi, kipeänä oleminen, antibiootit, jne. Itte en usko koko cerazetteihi, koska sängyssä tuhisee 5 kk ikäinen lapsi vaikka niitä hyvin tarkoin käytin.

Mä ite käytin cerazetteä nelisen vuotta ja unohtelin vähän väliä pillereitä, joskus parikin peräkkäin... Raskaaks en kuitenkaan tullut, kun vasta heti pillereiden lopettamisen jälkeen.

[QUOTE="vieras";23357423]Ai tosiaan oli kyse minipilleristä. Se onkin ihan eri juttu. Minipillerit saattavat estää ovulaation, mutta ei välttämättä. Riippuu merkistä. Lue pakkausseloste, mitä siellä sanotaan pillerin unohtamisesta?[/QUOTE]

aika epäselvä tuo seloste. "jos unohdat ekalla viikolla yhden tai useamman ota yhteys lääkäriin"
En ymmärrä miksi minipillereissä on väliä jos unohtaa ekalla viikolla kun taukoa ei edes ole?? :O voiko joku selventää?

Joo minä myös ihmettelin tuota mitä pakkausselosteessa luki, eihän tosiaan minipillereissä ole taukoa, eli samahan se on milloin sen unohtaa? joku voisi tosiaan valaista jos on oikeaa tietoa.

Yhteistyössä