Kuinka saisin lisättyä rintamaitoni määrää (hurrrjasti) ?

Oijoi, auttakaahan nyt tai heitän kyllä pyyhkeen kehään ihan kohtsillään.

Poika on nyt 6 viikkoinen ja olen osaimettänyt koko ajan tähän asti. Näin voisin jatkaakin, mutta nyt olen huomannut että pojan syöntimäärät ovat taas hurjasti kasvaneet ja mun ryntäät eivät pysy mukana. Syyt tähän ovat selkeät, mutta silti (tai juuri siksi) harmittaa niin vietävästi kun esikoisen täysimetin tosi pitkään.

Alku oli vauvalla hankala ja oli siis keskolassa. Ei päässyt alusta asti heruttelemaan maidontuotantoa käyntiin mutta pumppasin kyllä maitoa sinne keskolaan. Ei tullut minulta alusta lähtienkään siis koko maitotarvetta vastaavia määriä rinnasta. Osastolta kun kotiuduttiin, olivat hieman huolissaan painosta ja muistuttivat, että pitää nyt erityisesti panostaa painonnousuun...

Sitten kun terveydenhoitaja kävi kotikäynnillä, oli huolissaan kun paino ei ollut noussut vielä tarpeeksi. Piti siis panostaa painonnousuun.

Poika oli siis nälkäinen ja minä neuroottinen kun alku oli muutenkin yhtä taistelua verensokereiden ja vauvan omatoimisen syömisen kanssa (ei jaksanut syödä, oli nenämahaletkussa). Lopputuloksena annoin sitten korviketta ja vauva oli tyytyväinen. Olen pumpannut koko ajan päivittäin maitoa silloin kun poika on nukkunut pitempiä unia (ja hänhän nukkuu kun syö sitä hiivatin korviketta). Yöllä annan aina vain rintaa ja aamusta. Kaksi syöttöä siis syö puhtaasti rinnasta, mutta puolen päivän aikaan alkaa nälkä yltyä niin kovaksi että on annettava sitten rinnallaolon jälkeen vielä pullostakin.

Tänään ajattelin sitten kokeilla että annan vain pulloa ja pumppaan rinnasta pulloon päivän ajan (klo 12-20, eli nyt) että näen kuinka paljon sieltä heruu. Ja järkytyin syvästi. 200 MILLIÄ!! ei helev... eihän tuo riitä mihinkään kun poika syö pullostakin kerralla sen 120 vielä rinnallaolon jälkeen. Nyt en kyllä saanut oikein hyvin herumaan kun ollut niiin kiire päivä ja jos herumisrefleksiä en saa aikaiseksi niin silloin sitä saa kerralla vain n. 30ml/rinta.

Luovutanko vai vieläkö mä voin saada tän asian haltuun? Apuja? Tukea? Vinkkiviitosia??

En tähtää välttämättä täysimetykseen (jos siihen pääsisin vielä niin olisi aivan mah-ta-vaa!!) mutta jos edes puolet päivän tarpeesta saisin rinnalta annettua niin olisi oivaa. Mitä enemmän, sen parempi.

Olen tosi huono kirjoittamaan selkeitä, napakoita tekstejä, joten jos joku jaksaa tän sepustuksen lukea niin olisi ihanaa :heart: Ja vastailen lisäkysymyksiin mielelläni =)

(mä niin luulin et tää imetys ois ihan läpihuutojuttu kun esikoisenkin kanssa oli, mut toisin kävi. Olihan tuo alkukin vähän takkuamista eikä osastolla kyllä panostettu hoitajien osalta asiaan ollenkaan :mad: )

Imuote on pojalla kyllä hyvä ja tehokas ja herumisrefleksi toimii siinä ihan loistavasti.

Vielä tarkennusta: Poika alkaa illalla tankkaamaan järkkyjä määriä maitoa ja saattaa imaista puolen tunnin aikana 300ml sukkana sisään, pienemmissä erissä tosin. Painonkehitys on tosi hyvällä mallilla ja siitä eivät terkkarissakaan ole enää ollenkaan huolissaan. Mut tuo pojan unirytmi on tosi haasteellinen tässä rintaruokinnassa. Alkaa yöunille n. klo 02-03, syö ekan kerran (rintaa) 05-06 ja nukahtaa. Herää vielä rinnalle 08-09 ja nukkuu tunnin ja sitten taas rintaa+pulloa. Hän nukkuu pitkiä kolmen-neljän tunnin unia iltaan klo 19-20 saakka ja sitten vasta "herää" uuteen päivään jolloin seurustelee ja on pidempään hereillä. Torkahtelee vain lyhyitä pätkiä. Tuosta seiskasta lähtien syö lähes pelkästään pullosta koska on kovin nälkäinen ja tuskastuu luttanalle rinnalle tosi nopeasti. Täytenä rinta (luonnollisestikin) kelpaa mainiosti.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei herunut pumpulle koskaan 50ml enempää, mutta silti sitä maitoa tuli yli äyräiden ja riitti mainiosti täysimetykseen , joten älä pumppuun luota!! Ei kai siihen maidon lisäämiseen muuta konstia ole, kuin imettää ja imettää, et vaan anna sitä pulloa, tai vaikka pullosta ihan vähän ja sitten taas lisäksi rintaa. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee kun oot vaan sinnikäs. Mutta älä nyt itseäsi uuvuta tällä imetysasialla, jos ei onnistu, niin sitten ei, osaimetyskin on hyvä ja kasvaa ne vauvat vahvoiksi ja terveiksi pelkällä pullollakin, jos oma maidon tulo alkaa ehtymään. :) Oletko muuten koeillut sitä mammateetä (vai mikä se nyt oli)? en tiedä onko sillä mitään todellista vaikutusta, mutta ainahan voi kokeilla. Muutenkin tietysti pitää muistaa juoda paljon, jostain olen kuullut koti-tai ykkösoluenkin lisäävän maidon tuloa, mutta todenperäisyydestä ei ole tietoa.
 
voi Ruutinen, kurja tilanne! Ja tuttu... mulla tulee rinnoista tällä hetkellä jo "huima määrä" eli oikeasta saatiin kerran pumpulla 50ml! mikä on todellinen ennätys, aikaisemmin hyvä jos siitä on saatu 20ml ja vasemmasta ehkä 5ml on maksimi... :(

alussa oli neidillä myös sokerit huonona ja painonkehitys hidasta niin pulloruokaa täällä on syöty ja paljon, ja niin syödään nytkin: tissin päälle 100-160ml.

Itse en aio yrittää täysimetykseen enkä edes vähentemään pulloruokaa, en halua huudattaa toista "turhaan". Imetän niin paljon kuin mitä rinnasta tulee ja sitten loppu nälkä lähtee pullolla. Kurjaahan tämä on, mutta ei stressaa mua niin paljoa kun toi imetys on niin hel-ve-tin hankalaa!!! :kieh: (kaikki aina hehkuttaa imetystä niin paljon, että on mukamas helpompaa kuin "pullorumba", ja paskan marjat sanon minä!) imetysasennon löytäminen, tyynyjen kanssa pelaaminen, nännin vääntäminen suuhun, rinnalla kiukuttelu, kipeytyvä selkä jne jne.... ja kaikki vielä sen takia että sieltä ehkä saadaan pari suullista... ei oo kivaa ei :( Hermot menee molemmilla kun yrittää väkisin imettää ja mitään ei tuu :( Eli täältä kaikki tsempit sulle, en osaa auttaa mutta ehkä lohduttaa kun tilanne on vähän samanlainen. :hug:

Mulla maitoa tuli lisää, siis tuo 20ml-> 50ml, kun imetin useammin, eli jo ennen kuin tyttö alkoi edes huutaa nälkäänsä. Muuta en osaa auttaa.

Terkkuja pojalle ja hyviä vointeja! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Älä ihmeessä lopeta imetystä, vaiks välillä tuntuu ettei siitä tuu mitään ja maitobaarina olo turhauttaa... Itse kaksosia imettäessä väliin tuntu, et nyt riittää, et korviketta vaan, mut jostain löyty sisua jatkaa ja onneksi en luovuttanut, vaiks joskus nännit huusi hoosiannaa...

Toipuminen synnytyksestä vaikuttaa herumiseen, riittävä lepo, hyvä mieli, paljon nestettä vettä ja imetysteetä, weledan stilltee minusta ja monesta paras heruttaja, sisältää sitä oikeaa sarviapilaa. Sit vielä tiheä imetys ja voimien mukaan lypsy imetyksen jälkeen. Yöimetys 21-07 lisää herutusta paremmin kuin päivällä, kuulemma. Rankkaa on, mutta muutaman päivän jälkeen pitäisi tapahtua lisäystä.

Jatkossa, kun alkaa antaa velliä tai puuroja, alkaa tod.näk. saada maitoa pakkaseenkin.

Osaimetyskin on hyvästä ja jos jostainsyystä imetys ei onnistu, ni kyllä korvikkeellakin kasvaa terveitä lapsia. Koeta olla stressaamatta liikoja, vaikka tiedän sen olevan vaikeaa..

Meillä siis tyttö ja poika kaksosvauvat ja pojan ruokahalu on ollut kauhean suuri...moni läheinen pojan äiti on aloitellut bataattia ja vellejä ennen 3kk ikää, ko maitoa ja korviketta meni päivässä yli litra... Mut kannattaa soittaa neuvolaan ja kysyä, jos kokee avuntarvetta ja neuvoja sekä varmistusta asioihin. Lopulta äitinä kyllä tiedät mitä lapsesi tarvitsee, luota siihen. :)

Tsemppiä ja voimia ja onnea vauvasta! :)
 
Kiitos kovasti neuvoista ja vertaistuesta :) Ja moi tömpsis :wave:

Nyt olen paneutunut asiaan siten, että olen tietoisesti rauoittanut eloa kotona. Siis yrittänyt hokea itselleni ettei maailma lakkaa pyörimästä vaikka en touhuakaan ihan 24/7 jotain :D Olen istuskellut makuuhuoneessa ihokontaktissa vauvan kanssa pitkiäkin aikoja peiton mutkassa ja antanut hänen käyttää itseäni tuttina ihan luvan kanssa. Jos kärttyilyä ilmenee, annan hieman apuja pullosta. Välillä kun tarvitsen itse aikaa ja rauhaa, annan isomman satsin jolloin vauva rauhoittuu pidemmäksi aikaa. Niin ja iskän kans on tehty diili että silloin kuin hän on kotona, hän on käytettävissä juoksupoikana. Ettei itse tarvitse nousta koko ajan hakemaan vettä tai ruokaa yms.

Ilmeisesti tuloksiakin on alkanut näkymään kun tänään lääkäriin odottaessani alkoi rinnat tuntumaan tosi täysiltä vaikkei edellisestä imetyksestä ollut kulunut kuin 3-4 tuntia. =) En minä täysimetykseen taida päästä tai halutakaan päästä mutta ehkä tämä oma asennoituminen on auttanut. Myös ystävän neuvo: "hartiat rennoiksi ja kauniita ajatuksia" on auttanut paljon. Siis vähemmän stressaamista mulle, kiitos. Sitä vaan huomaa olevansa niin kireä kun itseksensä vain huolehtii koko ajan että tää maito loppuu, apua!

Jospa tämä tästä alkaisi suttaantumaan. Onnekseni imetysote on meillä hallussa eikä sen kanssa tarvitse vääntää... Tömpsis: mulla auttoi imetysotteen löytymiseen yhden hoitajan kertomat kolme tärkeintä muistisääntöä:

- Napa napaa vasten. Vauva aina kyljellään ja j9os imetät itse makuultaan, sinunkin tulee olla aivan kyljeltään.
- Rinnanpää vauvan nenän tasalle, ei suun. Vauvan tulee nakata päätään taaksepäin ja "haukata" rintaa.
- Vedä vauva aina rinnalle. Älä työnnä rintaa suuhun.

Toivottavasti nämä vinkit auttavat Sinua :) (ja muista ne hartiat rennoiksi ja juo paljon vettä) Tsemiä sulle ja mulle ja kaikille muillekin imetyksen kanssa peppuroiville :hug:
 
  • Tykkää
Reactions: Siobhan42
Hyvä Ruutinen! Siitä se lähtee! :) ja kuten muutkin edellä on maininnut, ni pumppuun ei kannata sokeasti luottaa. Vauvan imu on ihan toinen ja yleensä vauva heruttaa maitoa runsaammin kuin suriseva/sihisevä pumppu. ;)

Ja tuollain mekin tehtiin, mies juoksi ja hoiti asiat, mie keskityin tärkeimpään eli imetykseen. :)
 
Tuo pesiminen vauvan kans on tosi tehokas keino lisätä sitä maidontuotantoa:) myös imetysapulaitetta kannattaa kokeilla vaikka ihan mielenkiinnosta:) niitä vuokraa esim meillä täällä joensuussa liekku ry..myös monella imetysklinikalla tms varmaan kyseinen laite on:) se stimuloi rintaa myös korviketta antaessa,eli rinta saa viestiä siitä että tarvetta olis enemmän:) myös imettäessä voi vaihdella rinnalta toiselle tiheästi niin sekin auttaa lisäviestien välittämisessä :) pumpulle en minäkään ole koskaan herunut vaikka olen täysimettänyt lapsiani ja esim toinen rinta heruu kerääjään toisesta rinnasta imettäessä paljon enemmän kun mitä pumpulla saan irti =D tsemppiä kovasti!ja tosiaan ylimääräinen stressi ja muu pois ja keskityt siihen pieneen elämän alkuun sen minkä pystyt <3
 
Ruutinen: kiva juttu että muistat rentoutuakin! :) ja ihana nähdä sua pitkästä aikaa! :heart: kiitos vinkeistä! kyllä tuolla on imuote ihan hyvä, mä vaan joudun häsläämään tissin kanssa, kun raukka tukehtuu sen alle... imetysasennot taitaa kyllä olla huonot mulla ja hänellä. ja miten niin vauva rinnalle, mä ite aina meen mutkalle ja väännän vielä nänninkin sinne suuhun... tossa on nyt jotain hämärää, että miten mun tissit roikkuu navassa ja siltikään en mukamas saa vauvaa tarpeeksi ylös??? :confused: mulla on apuna yksi tyyny, eikä sekään riitä, oon aina ihan kumarassa ku notredamen kellonsoittaja! täytyy panostaa nyt jotenkin... no ärsyttää jokatapauksessa et se on sellasta säätämistä, kun pitäis olla niin "helpoin tapa ruokkia lasta".... huooh. selkää särkee. auts.

(piti vähän valittaa extrapaljon :p :D helpottaa. :) )
 
Arvatkaapas kuule.. Meillä syödään rintaa melkein kokoaikaisesti nyt. Illalla menee vähän korviketta vielä mutta muuten tissitellään. Meidän tapauksessa syynä raivareihin ja hankalaan imetykseen oli kireä kielijänne joka huomattiin toissapäivänä lääkärineuvolassa. Terkkari vihjaili että oli onni että sattui virolaislääkäri nimittäin kotimainen ei olisi ehkä edes leikannut.

Lääkäri katsoi sen jänteen olevan kireä ja ehdotti leikkaamista samantien. Toimenpide oli helppo ja nopea ja ymmärtääkseni melko kivutonkin kun poika rauhoittui heti kun sai tutin suuhun ja välläytti leveän hymyn kyynelten lomasta :) Ihmettelinkin miksi vauva ei koskaan työntänyt kieltänsä ulos suusta niin kuin olen monen vauvan nähnyt tekevän. Eihän toinen raukka voinut kun se oli kiinni sieltä alta :(

Heti samana päivänä imetys alkoi sujumaan kun velä varulta virkistin muistiani imetystukilistan sivuilta ja korjailtiin samalla imetysasentoakin. Eilinen meni aivan kivasti rinnalla koko päivä. Illalla annoin 80ml korviketta. JEE!!

Kiitos tsempeistä! Onneksi tämä kielijuttu huomattiin, mulle imettäminen on kuitenkin niin tärkeä juttu :heart:
 
Heippa Tömpsis ja Ruutinen :wave:

Meillä pojalta leikattiin jo laitoksella kielijännettä ja silti se on hiukan kireä, kielen pää jää silleen sydämen muotoon. Th neuvolassa sanoi että se venyy vielä itsekseen ja kun imetys sujuu niin ei hätää, MUTTA se saattaa aiheuttaa ongelmaa puheenkehityksessä ja voikin olla että sitä pitää silloin leikata uudelleen.

Toi imetys on todellakin haastavaa, ei lainkaan niin helppoa kuin vois kuvitella. Täällä koettu rintaraivarit + lakko ja vieläkin karsin ruokalistaltani tiettyjä ruokia vauvan vatsanväänteiden takia ja nyt talven tullen saa alkaa pitämään huivia tms. ettei rinnat saa kylmää... Pulloja ja pumppua saa pestä päivittäin jne. Helppoa? Eh. :stick:

Tosi huippua että sait imetyksen sujumaan noin hienosti! :heart:

miirikki ja pööpö 10vkoa
 
yksi neuvohan on antaa pullosta vähän, mutta useasti. paljon korviketta nyt menee vuorokaudessa? eli jakaisi pienempiin annoksiin, ja sitten ekana pullosta ja loput rinnasta, jotta vauva saisi kylläisyyden tunteen rinnalta eikä pullosta =) ja onnistuu se osittaisimetyskin, nimim 8kk takana =)
 
Ai, mä oon tehny just toisinpäin. Eli eka rinnasta ja sit loput pullosta :D Täytyypä kokeilla toisinpäin. Korviketta menee nyt joku hmm... oisko 300-400 ml. Ekaksi näytti jo paremmalta - siis söi rinnalta päivän ja illasta vasta pulosta - mut nyt taas menee pullosta myös päivällä. En mä tajua miten tämä ei nyt ala sujumaan :/ Paino pojalla nyt joku 5600gr eli maidontarve olisi joku 900-1100ml vuorokaudessa? Eli 5-6:sosa painosta. Tietty rintamaitoa menee hieman vähemmän kun se on niin ytyä kamaa :)
 
kun saa maitoa pullosta usein ja pieniä määriä, sitä on helppoa vähennellä-siis jotain 10ml eikä mitään kokonaisia annoksia äkkiseltään pois. meillä tuo ~3dl on aika vakio mitä edelleen menee korviketta.
mutta nämä vinkit mitä kirjotin, sain imetystukiryhmästä =)
 
Kiva että imetys on lähtenyt nyt sujumaan!
Mä painiskelin samojen ongelmien kanssa alussa (kuudes lapsi) ja maitomääräni sain lisättyä runsaan liikunnan avulla. Vauva oli täysimetyksllä 3,5kk asti ja sitten se taas alkoi vähenemään mutta nyt mennään pelkällä pumppauksella kun rinta ei enää kelpaa kun on saanut sen verran pulloa. Vauva on nyt 6kk.
 
Imetystä lisääviä yrttejä on tilli, anis, fenkoli ja kumina. Sitä vähentää salvia ja basilika. Imetykseen sain homeopaatilta Lac caninum D30 -tuotetta.

Minua auttoi myös tieto. Varsinkin se, että adrenaliini on vihollishormoni, jota stressi aiheuttaa ja se estää herumista. Ja että maidontuotanto lisääntyy kun vaan imettää, imettää, imettää. Rinta oli myös huvitutti ja unitutti vauvalla.

Vauvani sai korviketta ja pumppaamalla rinnasta, kunnes nännit parani. Itsekin muistan nuo pienet määrät pumpattuna vain 20ml jotain, vaikka kuinka pumppasin. Koin viha-rakkaussuhteen 'lypsykoneeseen'. Rankan pariviikkosen jälkeen täysimetyksellä 6 kk ikäiseksi asti!
 

Yhteistyössä