kuinka rasvaista maitoa lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maituli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips! ja kiitos mielenkiintoisista näkökulmista.
Ollaan nyt sitten päätetty, että 1% maitoa annetaan, samoin viiliä:) Jugurtti(maustamaton) saa mennä joko rasvattomana tai rasvaisempana..niinkuin joku sanoikin, että se ruoan kokonaisuus ja monipuolisuus varmaan ratkaisee enemmän! Ollaankin aina terveellisesti totuttu syömään, joten tämä maitoasia näin hyvä meille:)

Heipat!

Lapsemme on päälle 1v. ja ollaan siirrytty pelkkään lehmänmaitoa kun se hyvin sopii.. nyt vaan mietimme, että rasvatonta vai rasvaista? :) Itse juomme rasvatonta ja ollaan sitä mieltä, että ei kai sen lapsenkaan tarvitse paljoa eläinrasvoja saada..joten annamme hänelle 1% maitoa sitten:) Mut ei taas viitsi ihan meidän "litku" maitoakaan antaa..Mitäs muut juotatte? :)

Rasvasota: Taustat tutkimusten takaa - MTV3.fi - Helmi - Hyvinvointi

Siinä vähän faktaa propagandan uhreille. Älkää uskoko ihan kaikkea mitä ruoka- sekä lääheyhtiöt teille tuputtaa ;)

Viimeksi muokattu:
Minä perustan valintani lähisuvun esimerkkeihin. Isäni suku on niellyt Pekka Puskan teesit ja syö rasvatonta ruokaa ja yhtä nyt tasan 80-vuotiasta (monenlaisesta sairaudesta kärsivää, myös sepelvaltimotaudista vaikka syökin ylettömän terveellisesti nykysuositusten mukaan eli välttää rasvaisia maito- ja eläintuotteita) lukuunottamatta kaikki sen puolen setäni ja tätini ovat kuolleet alle kahdeksankymppisinä.

Äitini eli 88-vuotiaaksi ja joi litratolkulla kevytmaitoa joka päivä. Hänet tappoi lopulta aneyrusma, ei kolesteroli. Hänen sisaruksensa ovat kaikki yhä elossa, omakotitaloissaan asuvia (niin kuin äitinikin viimeisiä viikkoja lukuunottamatta) ja siis liki 90-vuotiaita. Äitini pysyi melkein loppuun saakka varsin pirtsakkana: opetteli 80-vuotiaana käyttämään tietokonetta ja kirjoitti kirjan. Tädeistä yksi on maitotilallinen ja siis juo tankkimaitoa. Hänellä on kyllä ollut pari aivoverenvuotoa, jotka ovat aiheuttaneet muistihäiriöongelmaa, mutta niihinkin käsittääkseni pääasiallisena syynä ovat olleet lehmien sarvista saadut iskut päähän kummallakin kerralla.

Minä en koske rasvattomaan maitoon. Olen 40-vuotias nyt enkä mikään terveysintoilija. Poikani on puolitoistavuotias ja olin suoraan sanottuna järkyttynyt siitä, että neuvolakin tuputtaa ainoana vaihtoehtona rasvatonta maitoa. Me juomme koko perhe luomukevytmaitoa. Veriarvot ovat minulla olleet aina ihanteelliset eikä kolesterolin kanssa ole vielä ollut mitään ongelmia, joten en vielä muuta käsityksiäni mihinkään suuntaan.

Tuli sanottua vähän epäselvästi ehkä tuo "en ole terveysintoilija". Itse asiassa olen kyllä kiinnostunut terveysasioista, mutta en ole ollenkaan vakuuttunut virallisista suosituksista.

Syön omasta mielestäni terveellisesti vaikka äskenkin vedin ruisleipää, jonka päällä oli kermajuustoa ja join kevytmaitoa kaksi lasillista. Painoindeksi on pysynyt koko aikuisiän normaalipainon alarajoilla tästä huolimatta. En juurikaan herkuttele pullalla tai kakuilla (ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa saatan syödä jotain sellaista palan tai kaksi, jos tilanne tulee), en syö karkkia ja sen verran katson, että vältän keinotekoisia juttuja kuten makeutusaineita yms. Kevyttuotteet ovat minusta luonnottomia. Tämä on tietysti vain minun näkemykseni enkä ota kantaa muiden ruokailuperiaatteisiin, minulle on ihan sama mitä joku muu tekee eikä kiinnosta kinastella aiheesta. :-)

Ainakin me olemme saaneet neuvolasta ja päivähoidosta aika ristiriitaisia "neuvoja" maidon suhteen toiset sanovat että rasvatonta (se kai on se "virallinen" suositus) ja toiset sanoo, että hoikalle voi antaa rasvaistkin.

Me olemme antaneet hoikalle pojallemme luomu kevyt maitoa, koska sitä homogenisoida ja on sitä kautta alkuperäisemmässä muodossa ja luomu maidossa on rasva parempi laatuista kuten luomu naudan jauhelihassa (tämä ihan tutkimusten mukaan, tai ainakin näin olen hesarista lukenut).

Mutta se on sitten jokaisen oma valinta mitä antaa ja varmaan kannattaa huomioida onko lapsi hoikka vai vähän pyöreämpi ja minkälainen on muu ruokavalio. Me suosimme muuten pehmeitä rasvoja joten eipä kai tuo maito sitten haittaa kauheasti. Kokonaisuushan sen ruokavalion hyvyyden tai huonouden ratkaisee.