kuinka rasvaista maitoa lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maituli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maituli

Vieras
Heipat!

Lapsemme on päälle 1v. ja ollaan siirrytty pelkkään lehmänmaitoa kun se hyvin sopii.. nyt vaan mietimme, että rasvatonta vai rasvaista? :) Itse juomme rasvatonta ja ollaan sitä mieltä, että ei kai sen lapsenkaan tarvitse paljoa eläinrasvoja saada..joten annamme hänelle 1% maitoa sitten:) Mut ei taas viitsi ihan meidän "litku" maitoakaan antaa..Mitäs muut juotatte? :)

Rasvatonta. Neuvolassa meitä näin ohjeistettiin ja kehotettiin lisäämään ruokaöljyä vähän ruokaan, että lapsi saa tarvittavan rasvansa. Kasvirasvaa ei eläinrasvaa.

Ahaa okei:) Unohdin neuvolasta sitä silloin viimeksi kysyä ja kaverin vauveli saa sitä ihan tavallista sinistä rasvaista maito, jota me ei haluttu antaa.. Hyvä tietää tämäkin juttu, näin mä vähän ajattelinkin että eipä sitä eläinrasvaa tarvita :) Kiitos kovasti!

"Ennen vanhaan" suositeltiin lapsille kevytmaitoa, mutta nykyän virallinen suositus on rasvaton maito. Maidon rasva kun on tuota huonoa eläinrasvaa. Ja rasvana suositellaan antamaan kasvirasvaa, eli rypsiöljyä ruuan mukana.

mielestäni rasvaton maito on luonnotonta litkua (tämä siis vain oma mielipide, ei tarvi hermostua).Meillä minä juon laktoositonta kevytmaitoa (enkä sitäkään paljon, muut maitotuotteet maistuvat myös ja jugurtti yms myös rasvattomana), mies rasvatonta laktoositonta (on hieman ylipainoa) ja lapsi 2 v luomu kevytmaitoa paitsi tietty jos se loppu niin välillä muutakin. Mielestäni sitä rasvaa (eläin) voi vältellä sitten muuten. Tietty jos näyttää jossain vaiheessa että lapsi meinaa lihoa (tuskin syy silloinkaan maidossa) niin sitten vaihdetaan...

Juon itse kevytmaitoa ja paljon... Mies juo rasvatonta maitoa ja lapselle annetaan rasvatonta maitoa. Lapsi ei juo paljon maitoa, mutta syö myös maitorahkaa ja raejuustoa. Lapselle lisätään tilkka rypsiöljyä iltapuuroon.

Tervehdys 50 -luvulta - tähän päivään: Mieheni mummo lorautti kermaa maidon joukkoon, vaikka neuvolassa käskettiin lisäämään vettä maidon sekaan.
Lapsesta tuli terve ja hyvinvoiva - ei ole mitään kolesteroliongelmia, eikä liikalihavuutta - vaan kaikin puolin terve ihminen. Mieheni on edelleen samoissa mitoissa kuin on ollut 20 vuotiaana. Kermamaidosta huolimatta!

Ihmiset syövät nykyään vähärasvaisinta ruokaa kuin milloinkaan aikaisemmin ja silti liikalihavuus ja sydän- ja verisuonitaudit jyllää... Eli olisikohan syy jossain muualla, kuin voissa, kermassa ja rasvaisessa maidossa, joita käytetään enää minimaalisesti??

Komppaan edellistä.

Ja kurkatkaapas siihen sinisen maitopurkin kylkeen, rasvaa 1,5%... Eli ei nyt mitenkään hirmuisesti, varsinkaan verrattuna ykkösmaitoon. Eikä se punainenkaan maito varmaan ole lihomisen syy itsessään, siinäkin rasvaa vain 3,5%.

Kylkiin on kyllä kurkattu ja rasvatonta annetaan =).

Tuskin kovin moni maidosta lihoo mutta eläinrasvoja tulee välttää. Meillä käytetään muutenkin mahd. rasvattomia lihoja jne. ja syödään sitten niitä parempia rasvoja vastapainoksi. Lapset on normaalipainoisia kaikki.

Ajan mittaan siitä maidosta tulee yllättävän paljonkin sitä rasvaa, joka päivä kuitenkin käytetään.

Meillä juodaan kevytmaitoa. Kohtuus kaikessa ja monipuolista ruokaa muutenkin. En näe tarpeelliseksi vaihtaa rasvattomaan ainakaan sen rasvan määrän vuoksi. Tässä tapauksessa pojat siis saavat samaa mitä isäkin juo.

Rasvaa pitäisi syödä ihan kamalasti että lihottaa. Nykyään ihmisiä lihottaa ylenpalttinen sokerilla, valkoisella viljalla ja tärkkelyspitoisella perunalla mässäily.

On kokeiltu, painoa lähti 20 kg. Meillä käytetään voita, kermaa ym. mutta ei yllä olevia ruoka-aineita. Veren kolesteroli- ja triglyseridi-arvot ovat pysyneet loistavina.

Jatkuvasti tulee uusia tutkimustuloksia, että sydän ja-verisuonitaudit johtuisivatkin aivan muusta kuin eläinrasvojen käytöstä. Mm. hampaiston tulehdusten on tutkittu aiheuttavan muutoksia sydämen verisuoniin. Muutama viikko sitten uutisoitiin YLE:n uutisissa, että keinotekoiset kovetetut kasvirasvat aiheuttavat syöpää ja niiden tiedetään aiheuttavan selvästi myös sydän ja verisuonitauteja.... Ja ihmiset syövät niitä mielummin ruuassaan kuin puhdasta eläinrasvaa. Kannattaa lukaista tuoteselosteita.

Yleiset suositukset ovat juuri niitä.. yleisiä. Ja kelkka kääntyy todella hitaasti. Olisihan se ihan kamalaa, jos nyt paljastuisi että eläinrasvalla pelottelu onkin ollut turhaa. Kevyttuotteet on iso bisnes. Mielestäni ihmisten tulisi ottaa asioista selvää, eikä sokeasti luottaa "viisaampien" sanaan.

P.s. Eläinrasvaa se äidinmaitokin on....

Mummoni sanoi aina että vain lihavat ihmiset syö kevyttuotteita, niin ja mitenköhän muuten se sukupolvi onkaan elänyt niin vanhoiksi jos kerma,suola, sokeri ja punanen maito olis pahasta.

sitäpaitsi on jotain tutkimuksia missä on todettu punasta maitoa ikänsä käyttäneillä (vanhoilla siis) paljon vähemmän osteoporoosia.

Ei meillä punasta maitoa käytetä kun riisipuuroon mutta sinistä meillä lapset juo, Voita ja kermaa käytetään taatusti ruuissa ja ihan normaalipainosia kaikki ollaan... lapset ja vanhemmat

Kukin tietenkin juo maitonsa sellaisena kuin haluaa, mutta rasvattoman maidon suosituskessa on kuse lasen saaman RASVAN LAADUSSA! Eli ei "yritetä säästää lasta lihomiselta" tms. laihdutussoopaa, vaan puhtaaksti todistetusta faktasta että tyydyttyneet eläinrasvat ovat ihmiskeholle huonompia kuin monityydyttyneet kasvirasvat. Siksi kehoitetaankin lisäämään lapsen ruokaan rypsiöljyä, eli hyvää rasvaa, korvaamaan maidosta vähennettävä rasva. Eli rasvan saanti pysyy ennallaan, mutta huono haitallinen rasva korvataan hyvällä rasvalla!!

Tulipas kiireessä lapsi sylissä kirjoitusvirheitä, mutta ymmärtänette pointtini. :) Se, että aikuiset kjuovat rasvatonta maitoa yms. keyttuotteita johtuu useimmin siitä, että laihdutetaan, mutta lasten kohdalla kyse on aivan muusta. Kai jokainen haluaa ajatella lapsensa parasta ja välttää lapsen terveyttä uhkaavia aineita jos ne kerran eivät ole välttämättömiä ja ovat helposti korvattavissa terveellisimmillä vaihtoehdoilla?!?

meilla lapsi 3v. ja juo kevyt-tai taysmaitoa. en juottaisi rasvatonta litkua lapselleni kuin viime hadassa. on muutenkin tosi hoikka tytto. ihmiset eivat nae metsaa puilta kun vouhottavat vain elainrasvojen haitallisuudesta. ruokavalion pitaisi olla tasapainoinen kokonaisuus, kaikkea kohtuudella. taysmaitokin on loppujen lopuksi todella vaharasvaista. meidan tyton herkkua on muuten kerma.sita han saa lusikoida suuhunsa mansikoiden kera : )

Kyllä meidänkin lapset tykkää kermasta yms mutta ei sellaisia kuitenkaan joka päivä, tai joka viikkokaan, anneta.

Yli 2v ei sitten enää mitään ylimääräisiä rasvoja edes tarvitse vaan esim ruokaan lisättävän öljyn voi jättää pois ja juottaa silti sitä rasvatonta maitoa ja syöttää vähärasvaista ruokaa. Liian laiha lapsi on tietenkin asia erikseen ja tarvitseekin sitä lisärasvaa, mieluiten kuitenkin kasviperäistä. Esim erilaiset oliiviöljyt tuovat ruokaan myös makua.

Jokainen tietty tavallaan.

Lisään vielä että vuosia sitten join itsekin kevytmaitoa enkä voinut kuvitellakaan laittavani rasvatonta suuhuni.. Niin sitä vaan tottuu eikä tunnu yhtään litkulta enää =D. Kevyt-/ykkösmaitoa pystyn vieläkin tarvittaessa juomaan mutta täysmaito on ällöttävän rasvaista.. Kahvin kanssa (kylässä) ja lättymaitona menee mutten muuten pysty käyttämään.

Lapsen kehitys (aivot, näkö, ym.) on niin monimutkainen ja -muotoinen juttu, että itse en vain tämän hetkisten suositusten perusteella lähde lapseltani jotain tiettyä normaalista ja monipuolisesta ruokavaliosta karsimaan. Eli siis kohtuudella kaikkea, myös eläinrasvoja.

Arvo Ylpön lempiruoka oli läskisoosi. :)

Enpä kuitenkaan ota kantaa, että mikä olisi parasta, kun nämä suositukset tuntuvat jatkuvasti muuttuvan... Sen voin kuitenkin sanoa, että tiedän faktana miksi tyydyttyneitä rasvoja ja trans rasvoja pidetään elimistölle pahana. Olen opiskellut asiaa perinpohjin ja tiedän miten elimistö näitä käsittelee... Kuitenkin, on elämässä niin monta ihmeellistä asiaa...

Minä noudatan neuvolan ohjeita ja annan rasvatonta maitoa. Itse olen lapsena juonut kevytmaitoa ja olen koko elämäni ollut terve kuin pukki ja hoikka kuin pavunvarsi =) joten minä uskon, ettei yksi yksittäinen asia, kuten maidon rasvapitoisuus, hetkauta tervettä lasta sairaaksi. Parempi juottaa kevytmaitoa puuron kanssa ja jättää esim. ranskalaiset perunat, vanukkaat, limut, mehut... antamatta. Kokonaisuus ratkaisee.