Kuinka pitkiä pyörälenkkejä olette 4veen kanssa menneet?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Viikonloppuna pyöräiltiin (taukojen kanssa) 6km ja mietin voisimmekohan vihdoin luopua rattaista kokonaan... Vielä tuntui että tuo on selvästi maksimi lyhyessä ajassa.

Kuinka vanhoina teidän lapset ovat pääseet 8-10km lenkkeihin?

10 kilsaa menee ihan ok.

Mutta meillä oikeasti pyöräillään ja pyörätkin koko perheellä ovat sen mukaiset eikä vaan kivoja pihaleluja kuten useimmilla muilla perheillä.

Se on niin perhe- ja lapsikohtaista.

lapsi on nyt 5v ja joinain päivinä vedetty jopa 15 km. Viime kesänä, 4vuotiaana, maksimi tuntui olevan sellanen 4-5km, sit väsähti. Nyt on jo toinen kello äänessä. Ja rattaita ei olla käytetty 3v synttärien jälkeen. Meillä polkupyörän peräkärry jossa istui pienempänä pidemmät matkat, tänä keväänä ei oo enää sitä tarvittu hänelle.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
10 kilsaa menee ihan ok.

Mutta meillä oikeasti pyöräillään ja pyörätkin koko perheellä ovat sen mukaiset eikä vaan kivoja pihaleluja kuten useimmilla muilla perheillä.

Meillä sama. auto kyllä löytyy, mutta aina pyörällä mennään jos vain mahdollista on. Mieheni pyöräilee ympäri vuoden työmatkat ym ja kaikilla on laadukkaat, hyvät pyörät. Niin aikuisilla kuin lapsillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Meillä sama. auto kyllä löytyy, mutta aina pyörällä mennään jos vain mahdollista on. Mieheni pyöräilee ympäri vuoden työmatkat ym ja kaikilla on laadukkaat, hyvät pyörät. Niin aikuisilla kuin lapsillakin.
Minkä merkkiset pyörät teillä on?

no meillä viime kesänä 4v likka pyöräili helposti kanssa sen n.5-6km, ja nyt kun on 5,5v niin menis varmaan se 10km pätkissä, jos evästaukoo pitäis välillä :D ei olla vielä päästy niin pitkälle retkelle tänä keväänä =)

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
10 kilsaa menee ihan ok.

Miten olette treenanneet? Pyörä pitäisi poitsulla olla kyllä ihan kunnollinen, apupyörät toki vielä on.

Unelmissa olisi, että saataisiin miehen kanssa mennä kunnon kävelyretkelle ja poika tulisi pyörällä mukana. Aikaisemmin on pitänyt ottaa rattaat mukaan ja poika on loppumatkan ollut kyydissä.

Apupyörällisellä pyörällä jo 6km kuulostaa uskomattomalta tuon ikäiselle! Miettikääpä nyt vähän, jos pyörä on 16" millä tuon ikäiset yleensä ajelee, tai vielä pienemmällä, saa siinä polkea ihan huimasti, että pääsee saman matkan kuin aikuinen!

Edelleen harva 5-vuotiaskaan oikeasti 10km:ä ajaa. Toki voimien mukaan, eli jos pyöräily on teidän tapa liikkua ja lapsi siihen tottunut joka päivä, niin antaa mennä toki, KUN ajaa ilma appareita ja edes 20" pyörällä.

Nalkuttavana odottaisin vielä ainakin vuoden, ennen kuin vielä tuosta pidentää matkoja. Ihan uteliaisuudesta: Miksi muuten 4 veen pitäisi jaksaa polkea yli6km matkoja? Käveletkö/pyöräiletkö itse aina? Suurin osa käyttää omaa autoa tai julkisia.

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
A

Nalkuttavana odottaisin vielä ainakin vuoden, ennen kuin vielä tuosta pidentää matkoja. Ihan uteliaisuudesta: Miksi muuten 4 veen pitäisi jaksaa polkea yli6km matkoja? Käveletkö/pyöräiletkö itse aina? Suurin osa käyttää omaa autoa tai julkisia.

No 6 kilsaahan on tosi lyhyt matka esim käydä kävelyretkellä. Eihän siinä pääse pitkällekään. Ihan normi /lyhtkin) ulkoiluretki minusta, jota pitäisi tehdä ainakin pari kertaa viikossa. En mä autolla ulkoile.

mä en ymmärrä miten kaikki voivat luopua rattaista 2veenä, mutta siltikään lapset eivät pyöräile yhtään minnekään. Miten perheet ulkoilevat? Takapihalla? Kesä on tulossa, silloinhan on ihanaa olla pitkällä retkellä ulkona.

Meillä oli pidempi tauko puolessa välissä ja jätskitauko paluumatkalla :) Ylämäet autettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no meillä viime kesänä 4v likka pyöräili helposti kanssa sen n.5-6km, ja nyt kun on 5,5v niin menis varmaan se 10km pätkissä, jos evästaukoo pitäis välillä :D ei olla vielä päästy niin pitkälle retkelle tänä keväänä =)

no juu, nämä siis ilman apupyöriä!! =) se aika paljon nopeuttaa toimintaa!

Mä odotan kauhulla sitä aikaa kun apupyörät eivät hidasta. Olen huono juoksija (mutta siiskyllä kävelen tai pyöräilen) ja tuskaa teki kerran pysyä poitsun perässä kun se paineli 3kilsaa ja apparit olivat hidasteena. En mä jaksanut millään juosta koko matkaa...

Suurin haaste minusta on opettaa, että ei se matka tapa vaan vauhti. Liikkuvathan lapset vaikka kuinka paljon päivän aikana.

Joo, kyllä pyöräilen. Meillä ei ole oma autoa (ihan ideologisista syistä).

Ei ne lapset rikki mene vaikka niiltä vähän jotain vaatisikin. Päinvastoin, pysyy hyvässä kunnossa ja paino kurissa ja liikunnallinen elämäntapa jatkuu paljon suuremmalla todennäköisyydellä aikuisuuteen asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Mä odotan kauhulla sitä aikaa kun apupyörät eivät hidasta. Olen huono juoksija (mutta siiskyllä kävelen tai pyöräilen) ja tuskaa teki kerran pysyä poitsun perässä kun se paineli 3kilsaa ja apparit olivat hidasteena. En mä jaksanut millään juosta koko matkaa...

Suurin haaste minusta on opettaa, että ei se matka tapa vaan vauhti. Liikkuvathan lapset vaikka kuinka paljon päivän aikana.

juu, ihan totta! ei tuo musta kuulosta ollenkaan hurjalle =) ja tosiaan en mä voisi kuvitellakaan tuon perässä juoksevani, vaan yhdessä pyöräillään sitten kaikki tai molemmat :D

Vanhimmat pojat jakso pyöräillä sen ikäsenä pitkiäkin lenkkejä. Väliin levähdettiin ja jatkettiin matkaa. 15km ei ollu lainkaan liikaa kun oli aikaa.
Mut tyttö ei jaksa ajaa 3km enempää. Eli riippuu aivan lapsista.

No joo, meidän 4-vuotiaalla on 12 tuumanen pyörä apupyörillä, pienenkokoinen lapsi. Että kyllä se 2 km on ihan maksimi minkä sotkee tolla menemään. Eri asia ehkä jos teidän muksuilla EI ole apupyöriä tuumakoot on jotain 16.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
A

No 6 kilsaahan on tosi lyhyt matka esim käydä kävelyretkellä. Eihän siinä pääse pitkällekään. Ihan normi /lyhtkin) ulkoiluretki minusta, jota pitäisi tehdä ainakin pari kertaa viikossa. En mä autolla ulkoile.

mä en ymmärrä miten kaikki voivat luopua rattaista 2veenä, mutta siltikään lapset eivät pyöräile yhtään minnekään. Miten perheet ulkoilevat? Takapihalla? Kesä on tulossa, silloinhan on ihanaa olla pitkällä retkellä ulkona.

Meillä oli pidempi tauko puolessa välissä ja jätskitauko paluumatkalla :) Ylämäet autettiin.

Useimmilla taitaa se 4- vuotias olla tuollaisilla matkoilla vielä siellä aikuisen pyörän tarakalla istuimessa. Hyvä jos teillä lapsi jaksaa tuollaisia matkoja, mutta en kyllä vielä vaatisi, vaan pitää olla ihan lapsen oma halu. Tosin käytiin mekin 2 km lenkki 2v 3kk ikäisen kanssa, viikonloppuna niin että minä ja mies käveltiin ja lapsi juoksi potkupyöränsä kanssa. Vielä kun oppisi kunnolla potkuttelemaan sillä.

Apupyörällisellä pyörällä jo 6km kuulostaa uskomattomalta tuon ikäiselle! Miettikääpä nyt vähän, jos pyörä on 16" millä tuon ikäiset yleensä ajelee, tai vielä pienemmällä, saa siinä polkea ihan huimasti, että pääsee saman matkan kuin aikuinen!

Edelleen harva 5-vuotiaskaan oikeasti 10km:ä ajaa. Toki voimien mukaan, eli jos pyöräily on teidän tapa liikkua ja lapsi siihen tottunut joka päivä, niin antaa mennä toki, KUN ajaa ilma appareita ja edes 20" pyörällä.

Siis käytännössähän lapset liikkuu kokoajan.Ainakin meidän pojat. Ei niille ole ollut ylivoimaista polkea 5vuotiaana pyörällä.Paremminkait ne jakso ko minä. Ja kyllä lapsi ilmasee et ei enempää jaksa. Taukoja ja juotavaa ja sit jatketaan.

Yhteistyössä