Kuinka pitkiä aikoja voi 4 kk matkustaa turvakaukalossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bassets
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo, ihan vastuuttomia äitejä täällä kyllä pyörii :laugh: Onneksi sekaan mahtuu myös täydellisiä kaiken huomioon ottavia kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita.

Mies muuten tarkisti ton taksijutun ja tosiaan niin on, että takseilla on erityislupa kuljettaa ilman kaukaloa. Vastuu lapsen kiinnityksestä on silloin huoltajalla.

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
No mä en ole täydellisyydestä puhunut, mut enemmän vastuuta vois kantaa lapsestaan. Se tuskin on kauhean iso vaiva. Mut miten vain.

No mä voin sitte valtuuttaa sut järjestämään meidän taksi-asiat kun kerran olet niin näppärä ja viitseliäs :heart:

Yksi matka taksilla kymmenen minuuttia tuskin kääntää lapseni maailmaa nyt päälaelleen. Tietenkin lapseni turvallisuus on tärkeää, mutta niin on myös sukulaiskontaktit. En mä jätä yhden taksimatkan takia reissaamatta mummolaan ja muita sukulaisia tapamaan.

Ja kun oltiin reissussa, mä en suoraan sanottuna tajunnut sitä että sen kaukalon olisi voinut tilata taksiin etukäteen. Oppia ikä kaikki.

Mutta kuten tuossa jo sanottiin, onneksi teitä täydellisiä äitejä on olemassa. Kaksi teitä varmaan kompensoi sitten yhden meistä vähemmän täydellisistä pois :flower:

Mä nyt oikeesti haluaisin ymmärtää teitä.. Että mikä siinä on hauskaa jos lapsi mahdollisen kolarin sattuessa lentää tuulilasin läpi ja kuolee, vain äidin piittaamattomuuden vuoksi?

Ja eikö taksimatkoja esim. pysty millään järjestää niin, että todella olisi se kaukalo mukana? Jos noita sukulaisreissujakin (olettaisin tulevan) useastikin, niin mikä siinä on ylitsepääsemätöntä vaikka ostaa se kaukalo? Tai sitten, kuten sanottua, vuokrata? Ja olettaisin sen kääntävän hyvinkin päälaelleen lapsesi elämän, kuten sunkin, jos juuri sinä 10 minuutin matkalla se onnettomuus sattuisi.

Mä en ole missään vaiheessa sanonut mitään täydellisyydestä, eikä tässä siitä ole kysymys. Jos pienen pienellä satsauksella voi turvata lapsen henki (ok, ei kaukalokaan sitä täysin turvaa, mutta todennäköisyys kuolemalle on paljon paljon pienempi kaukalon kanssa) niin mikä siinä on mielettömän hauskaa kun jotkut muka sitten teidän mielestänne näiden vuoks on olevinaan täydellisiä?

Tää herättää mielenkiintoista keskustelua.
Mutta turvakaukaloitahan vuokraa vakuutusyhtiöt,MLL, neuvolat yms. Meille ainakin omalta vakuutusyhtiöltä on useesti tullut lappu että vakuutusyhtiö vuokraa kaukaloita ja "turvaa rakkaimpasi" vauvavakuutus esitteitä yms. Ja neuvolasta saaduissakin esitteissä mainostellaa että voi vuokrata, kantoliinoja, reppuja,sänkyjä, portteja KAUKALOita...

Itsellenikin kyllä oma lapsi on todella tärkeä enkä koskaan asettaisi häntä vaaraan. Aina on keinoja. Jossei niitä keksi niin on kyllä sitten vaan viitseliäisyydestä kiinni. Ei sillä että on aika pieni todennäköisyys että kymmenen minuutin matkalla kävisi jotain, mutta mitäs sit jos käykin? Itsellä ainakin vaivaisi syyllisyyden tunne lopun elämää kun kyse olisi kuitenkin noin pienestä asiasta kuin hankkia turvakaukalo matkalle,jonka voi pyytää vaikka tutuilta lainaksi.

...siis mun mielestä aihe ei ole hauska, ja meillä lapsi matkustaa aina kaukalossa, mutta hauskaa on se, että täällä pyörii näitä minä-tiedän-kaiken ja minä-osaan-kaiken tyyppejä, jotka ovat heti valmiita tuomitsemaan. Ja jotka ovat asiantuntijoita joka ikisessä asiassa, oli kyseessä sitten imetys, vaipanvaihto tai vaikka kukkien kastelu... :flower:

No mä ainaki usein kysyn asioista jos ja KUN en jotain tiedä. Mä en tiedä moniakaan asioita, eikä mulla yhtään ota kunnian päälle sitä myöntää. Mut tuo ny on tuollanen asia, jonka jokainen tietää, ettei se turvallista ole.

Alkuperäinen kirjoittaja snowball:
...siis mun mielestä aihe ei ole hauska, ja meillä lapsi matkustaa aina kaukalossa, mutta hauskaa on se, että täällä pyörii näitä minä-tiedän-kaiken ja minä-osaan-kaiken tyyppejä, jotka ovat heti valmiita tuomitsemaan. Ja jotka ovat asiantuntijoita joka ikisessä asiassa, oli kyseessä sitten imetys, vaipanvaihto tai vaikka kukkien kastelu... :flower:

Nimenomaan ;) Se on hauskaa, kuinka jotkut täällä parin kuukauden kokemuksella "neuvoo" muita oli aihe mikä tahansa. Joka pinossa pakko jakaa viisauttaan....
:laugh: :laugh: En voi kuin nauraa näin 3 lapsen äitinä :laugh: :laugh:

Ei siinä olekaan mitään hauskaa. Luuletko että mä ilosta hyppien matkustin ilman turvaistuinta? No en todella, kyllä mä jännitin ihan koko matkan ettei vaan sattuisi mitään.

Siis mä en normaalioloissa matkusta lapsen kanssa ilman turvaistuinta, enkä hyväksy että kukaan kuljettaa lastani ilman turvaistuinta.

Kyseisellä matkalla reissasin lapsen kanssa kahdestaan, ensin autolla Utsjoelta Ivaloon, sieltä lentämällä Helsinkiin, taksilla juna-asemalle ja perillä sitten oli autossa lainakaukalo. Ihan ekalla reissulla meillä olikin oma kaukalo mukana, mutta sen raahaaminen matkalaukkujen ja lapsen kanssa oli todella hankalaa. Etenkin kun nykyään esim. juna-asemilla ei ole mitään tavarakärryjä.

Kuten sanottu, en silloin ymmärtänyt/tiennyt/hoksannut että kaukalon olisi voinut tilata valmiiksi. Hyvä kun taksi saatiin ja kerettiin koneeseen. Määränpäässä oli kuitenkin lainakaukalo olemassa joten päätin olla raahaamatta omaa mukanani enkä sitten hoksannut taksiin sellaista pyytää.

Ja viime reissulle yritinkin vuokrata turvaistuinta. MLL Turussa ei vuokraa. Autonvuokrausfirmoilla oli, jos vuokraat myös auton. Yhden lastentarvikkeita myyvän liikkeen löysin, joka vuokrasi istuimia mutta nekin olivat vain kasvot menosuuntaan kiinnitettäviä, olisin halunnut selkä menosuuntaan laitettavan.

Tällä reissulla meillä sitten kuitenkin oli oma istuin mukana jonka kiinnitimme äitini autoon. Reissuja ei ole niin usein että kannattaisi ostaa oma kaukalo/istuin mummolaan. Kovan työn takana on ollut että ollaan saatu lainaksi istuin. Joka paikassa tuntuu olevan että vuokrataan ja lainataan jne. mutta sitten todellisuudessa niitä ei olekaan...

Niin ikävä tosiasia kuin se onkin, niin ei se yksi taksimatka ilman istuinta ole yhtään sen pahempi kuin vaikka auki unohtunut kylpyhuoneen ovi ja lapsi livahtaa sinne, kaatuu märällä lattialla ja aivovamman.

Tai syö jotain sopimatonta, tipahtaa syöttötuolista jne.

Mä todellakin suhtaudun vakavasi autoiluun lasten kanssa ja meillä kaikki lapset matkustavat istuimessa ja aikuset turvavöissä. Pyöräillessä käytämme kypärää.

Yhteenvetona sanoisin että kyllä mä suhtaudun vakavasti lapseni turvallisuuteen. Toivon syvästi, vaikka mä humioisin vastedes joka ikisen mahdollisen asian joka vaikuttaa lapsen turvallisuuteen, että lapseni ei kuole/vammaudu esim. rattijuopon törttöilyssä tms. Maailma on täynnä pahuutta ja täytyy vaan toivoa että oma lapsi selviää siitä pahuudestä selväjärkisenä.

Vihdoin asiallinen vastaus, pisteet siulle Logotar siitä.

:laugh: Nyt sie jo jakelet täällä pisteitä, vaikka äsken vielä tuomitsit jyrkästi ;)
Kassos, kun "täti" valistaa; usein kannattaa kuunnella KOKO tarina ennen kun tuomitsee liian jyrkästi :heart: . Tai siis sen kuvan mie siun kirjoituksista oon saanu, et oot kova tuomitsemaan ja neuvomaan muita... Mut se siitä...Samaahan miekin taidan nyt harrastaa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja snowball:
Vihdoin asiallinen vastaus, pisteet siulle Logotar siitä.

:laugh: Nyt sie jo jakelet täällä pisteitä, vaikka äsken vielä tuomitsit jyrkästi ;)
Kassos, kun "täti" valistaa; usein kannattaa kuunnella KOKO tarina ennen kun tuomitsee liian jyrkästi :heart: . Tai siis sen kuvan mie siun kirjoituksista oon saanu, et oot kova tuomitsemaan ja neuvomaan muita... Mut se siitä...Samaahan miekin taidan nyt harrastaa :whistle:

Pahoitteluni jos musta sen kuvan saa. Mä en tuomitse ketään, ellei kyseessä oikeasti ole täysin piittaamaton äiti, joka ei välitä lapsestaan. Enkä usko, että täällä sellaisia äitejä kyllä olisikaan. Tai no myönnän, että hyökkään aika herkästi sen enempiä ensin kuuntelematta ja siten tuomitsen juu.. Mutta vaihdan myös mielipiteeni yhtä nopeasti kuin se syntyikin jos olen väärässä jonkun suhteen. Mutta missään nimessä mä en itseäni todellakaan yritä paremmaksi nostaa. Koska sitä mä en ole enkä tule koskaan olemaankaan.

Ja jakelen pisteitä.. No, tarkoitus oli vain ilmaista, että hienoa kun joku voi vastata asiallisestikin, toisin kuin muutama täällä, sinä mukaan lukien. Mä halusin herättää keskustelua, en aiheuttaa riitaa.

Mitäs jos matkustat junassa? Voi se vahinko tulla sielläkin, laitatko lapsen turvakaukaloon koko ajaksi, muttet saa sitä turvavöihin junan penkkiin? Tai lentokoneessa? Entäs linja-autossa, jos matkustat vaikka isovanhempien luo pidemmän matkan? Suhteessa riskit ovat pienemmät, mutta ovat olemassa kuitenkin. Joissain linja-autoissa on turvavyöt, mutta vain uudemmissa, ei siis kaikissa. Tämä teksti siis vain huviksi tänne, kukin tehkööt niinkuin parhaaksi näkee lastensa kanssa. :) Vastuu on aina huoltajalla.

No, tarkoitus oli vain ilmaista, että hienoa kun joku voi vastata asiallisestikin, toisin kuin muutama täällä, sinä mukaan lukien. Mä halusin herättää keskustelua, en aiheuttaa riitaa.

Jotain juttuja pystyy ehkä lukemaan hieman rivienkin välistä (Tällä tarkoitan sitä, että ihan kaikkia tapauksen ykstyiskohtia ei aina ole tarpeellista kirjoittaa esiin ja että mielestäni kyllä tässä tuli jo heti alkuun selväksi ettei Logotar ole vastuuton äiti joka tahallaan asettaa jälkikasvunsa alttiiksi kaikille mahdollisille vaaroille.).

Keskustelua ei myöskään mielestäni herätetä sillä, että kerrotaan toisille kuika vastuuttomia tai muuten vaan huonoja vanhempia he ovat, se on kyllä ihan silkkaa riidan haastamista (Tällä taas tarkoitan sitä, että mielestäni sävysi noissa ensimmäisissä viesteissäsi oli kovin hyökkäävä etkä selkeästikään ollut edes lukenut ketjua kokonaan vaan halusit vain kertoa kuinka erinomainen itse olet koska et kuuna päivänä asettaisi vauvaasi kyseiseen vaaratilanteeseen ja että pystyt aina itse suunnittelemaan menemisesi niin ettei tuollaisia tilanteita pääse syntymään.).

Pyydän anteeksi viestejäni. Rauha maahan siskot, jookos? En mie halunna pahaa mieltä kelleenkään enkä muutoinkaan riitaa :hug: Ja totta tuokin, että sävyni oli turhan hyökkäävä enkä ajatellut asioita loppuun.

Moi!

Meillä on ollut se tilanne tässä reissaamisessa, että jos me halutaan nähdä lähisukua, niin matkantekoon menee aina vähintään se n. 500 km suuntaan, eli usein tehdään reilusti yli 1000 km reissuja. Mä en koskaan ole edes ymmärtänyt ajatella, etteikö matkan teko olisi mahdollinen vauvan takia. Ollaan tietysti suunniteltu etukäteen matkanteko, että osuu hyvin pojan unille ja riippuen vuorokauden ajasta, pysähdytty aina kun on ollut siihen tarve.

Meillä on siinä mielessä onnea, että poika tykkää matkaamisesta (ei pahoinvointia ym). Itse koen isovanhemmat, tädit etc niin tärkeäksi asiaksi pojan elämässä, etten osaa edes nähdä matkaamista minään ongelmana. Uskon että se on paljon asenteesta kiinni ja tietysti olosuhteet ym. vaikuttavat (kun kaikki on kodista kaukana.. :) ).

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Lentis, tarvii Suomessa kaukalon taksissa. Eivät ota kyytiin jos ei ole kaukaloa mukana tai sitten pitää tilata erikseen kaukalollinen taksi joita on ihan muutama vaan. Tai sitten ne käy tallilta hakemassa sen kaukalon ja mittari raksuttaa koko ajan. Toi laki tuli alkuvuodesta voimaan.

Mä tunnustan matkustaneeni vauvan ja taaperon kanssa ilman kaukaloita ja turvaistuimia taksissa tänä kesänäkin (enkä pode omatunnontuskia siitä, mutta se on eri juttu), eikä mulle ole mitään taksikuskit tuosta sanoneet joten onkohan ihan totta?

Viuvauvou: kvart överhän tuolla myöhemmin kirjoittikin, että olivat hekin tarkistaneet, ja kyllä on laillista, itse tällaisenä pilkunviilaajana kävin oikein liikennelain tarkistamassa ja vuoden 2006 asetuksen mukaan on tosiaan laillista.

mun mielestä sellainen pari tuntia kaukalossa kerrallaan on varmaan aika maksimiaika... niikuin joku jo sanoikin että eihän sitä itsekään jaksa istua paria tuntia pidempään ilman taukoa. :) Mut sekin riippuu vauvasta, jos sattuu nukkumaan pitkät monen tunnin unet matkalla niin en kyllä herättelemään rupeais.... :)