Ei siinä olekaan mitään hauskaa. Luuletko että mä ilosta hyppien matkustin ilman turvaistuinta? No en todella, kyllä mä jännitin ihan koko matkan ettei vaan sattuisi mitään.
Siis mä en normaalioloissa matkusta lapsen kanssa ilman turvaistuinta, enkä hyväksy että kukaan kuljettaa lastani ilman turvaistuinta.
Kyseisellä matkalla reissasin lapsen kanssa kahdestaan, ensin autolla Utsjoelta Ivaloon, sieltä lentämällä Helsinkiin, taksilla juna-asemalle ja perillä sitten oli autossa lainakaukalo. Ihan ekalla reissulla meillä olikin oma kaukalo mukana, mutta sen raahaaminen matkalaukkujen ja lapsen kanssa oli todella hankalaa. Etenkin kun nykyään esim. juna-asemilla ei ole mitään tavarakärryjä.
Kuten sanottu, en silloin ymmärtänyt/tiennyt/hoksannut että kaukalon olisi voinut tilata valmiiksi. Hyvä kun taksi saatiin ja kerettiin koneeseen. Määränpäässä oli kuitenkin lainakaukalo olemassa joten päätin olla raahaamatta omaa mukanani enkä sitten hoksannut taksiin sellaista pyytää.
Ja viime reissulle yritinkin vuokrata turvaistuinta. MLL Turussa ei vuokraa. Autonvuokrausfirmoilla oli, jos vuokraat myös auton. Yhden lastentarvikkeita myyvän liikkeen löysin, joka vuokrasi istuimia mutta nekin olivat vain kasvot menosuuntaan kiinnitettäviä, olisin halunnut selkä menosuuntaan laitettavan.
Tällä reissulla meillä sitten kuitenkin oli oma istuin mukana jonka kiinnitimme äitini autoon. Reissuja ei ole niin usein että kannattaisi ostaa oma kaukalo/istuin mummolaan. Kovan työn takana on ollut että ollaan saatu lainaksi istuin. Joka paikassa tuntuu olevan että vuokrataan ja lainataan jne. mutta sitten todellisuudessa niitä ei olekaan...
Niin ikävä tosiasia kuin se onkin, niin ei se yksi taksimatka ilman istuinta ole yhtään sen pahempi kuin vaikka auki unohtunut kylpyhuoneen ovi ja lapsi livahtaa sinne, kaatuu märällä lattialla ja aivovamman.
Tai syö jotain sopimatonta, tipahtaa syöttötuolista jne.
Mä todellakin suhtaudun vakavasi autoiluun lasten kanssa ja meillä kaikki lapset matkustavat istuimessa ja aikuset turvavöissä. Pyöräillessä käytämme kypärää.
Yhteenvetona sanoisin että kyllä mä suhtaudun vakavasti lapseni turvallisuuteen. Toivon syvästi, vaikka mä humioisin vastedes joka ikisen mahdollisen asian joka vaikuttaa lapsen turvallisuuteen, että lapseni ei kuole/vammaudu esim. rattijuopon törttöilyssä tms. Maailma on täynnä pahuutta ja täytyy vaan toivoa että oma lapsi selviää siitä pahuudestä selväjärkisenä.