Kuinka pitkään olette käyttäneet autossa koroketta?

  • Viestiketjun aloittaja koroke
  • Ensimmäinen viesti
koroke
Lain mukaan alle 135 cm pituisella lapsella pitäisi olla autossa iän ja painon mukainen turvaistuin. Ilmeisesti kuitenkin tosi harva käyttää koroketta niin kauan, että lapsi on vaaditun mittainen. Meillä ei 8-vuotiaskaan vielä ole noin pitkä, vaikka hän ei ole mitenkään keskimääräistä lyhyempi ikäisekseen. Aika tavallista tuntuu olevan, että jo 5-vuotiaat matkustaa ilman mitään istuinta/koroketta. Meidän nuorempi lapsi noin 120 cmon joutunut pakosti olemaan joskus ilman koroketta, eikä turvavyötä saa mitenkään laitettua turvallisesti niin, ettei se olisi juuri kaulan kohdalla. Meillä on omassa autossa aina koroke käytössä ja ihmettelen niitä lapsen kavereita, jotka ovat paljonkin häntä lyhyempiä ja ovat silti matkustaneet jo pitkään ilman mitään turvavarustetta. Eikä ihmisiä kiinnosta lasten turvallisuus vai olenko minä ylihysteerinen äiti, kun mielestäni liian lyhyen lapsen ei ole turvallaista matkustaa ilman asianmukaista koroketta?
 
koroke
Mä olen törmännyt siihenkin, että kun 8-v lähtee kaverin kyydillä johonkin ja mä erehdyin kysymään annako korokkeen mukaan, niin lapset kaverit alkoi nauraa. No 8-v on onneksi melkein jo riittävän pituinen, että vyö menee sentään suht alas kaulan kohdalta, mutta silti.
 
Tiedätkö
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28734997:
Meillä käytetään siihen saakka kunnes vaadittu mitta tulee täyteen. Poika nyt 8 v ja 128 cm. Tärkeää että vyö ei asetu kaulalle vaan oikeaan paikkaan.
Ymmärrän tämän, ja teen itsekin niin, mutta minulla ei vieläkään vyö asetu muualle kuin kaulalle. Pituus 160 cm ja ikää paljon ;-)
 
meillä on todellakin käytetty koroketta siihen asti että on 135cm, niinkuin laki sanoo. Ja turvavöissähän se ongelma ei ole se ylävyö vaan se alavyö joka ei saa mennä vatsan päältä vaan lantion, koska lantio kestää sen nyppäsyn mutta sisäelimet ei.
Meillä on korokkeen käyttö loppunut n. ekan jouluun, kun se 135cm on tullut täyteen (meidän tokalle menijä on jo 138cm pitkä)
 
Meillä pian 10 täyttävä on alkanut vasta viime keväänä istumaan ilman koroketta. 5 vuotias pikkusisko istuu vyöistuimessa (tai mikä niiden nimi nyt onkaan...?) varmaan vielä muutaman vuoden.. Eikös se ole lapsesta itsestäänkin mukavampaa istua autossa (varsinkin pidemmillä matkoilla) niin, ettei turvavyö ihan kaulaa "purista" ..? Ja lyhyt myös näkee paremmin ulos ikkunasta on pepun alla on edes jotain mikä korottaa..
 
koroke
Niin alavyökin voi mennä väärästä paikasta ilman koroketta. Mut ylävyö ainakinm meidän 6-vuotiaalla menee just kaulan päältä, jos ei ole koroketta ja aika rumaa jälkeä voisi tehdä äkkijarrutuksessa :(
 
..
6 vuotiaalla käytössä turvavyöistuin ja on varmasti vielä ainakin vuoden. Hänellä pituutta nyt 117cm, niin en ole laittamassa ilman istuinta autoon. Koroketta olen miettinyt, mutta on tuo hänen nykyinen istuin turvallisempi. Saa laitettua sen vyön menemään juuri oikeasta kohdasta ja on sivusuojaa.
 
"vieras"
7v on 130cm pitkä ja ihan vaivihkaa on tänä kesänä yhä useammin jäänyt turvavyöistuin laittamatta autoon (meillä 3 autoa käytössä joten se on aina väärässä paikassa)
 
Lapset matkustavat autossa ilman korokkeita tai turvaistuimia, vyöt toki aina kiinni.

Ei niistä istuimista ja korokkeista vähän isommillakaan lapsilla tosipaikan tullen välttämättä haittaa ole kunhan niitäkin käyttää oikein mutta mä en ole mikään ylihysteerinen jeesustelija. Nimimerkillä itse ilman mitään turvavarusteita koko lapsuutensa paskoissa autoissa matkustanut.

Turvavyön saa moni aikuinenkin aseteltua väärin jos ei ymmärrä mitä se tekee silloin kun tulee äkkipysäys.
 
"Vieras"
Meillä mun autossa, jolla ajetaan paljon pitkiä matkoja 7v 124 cm istuu edelleen turvavyöistuimessa, isän ja mummin autossa korokkeet. Ja TODELLA istuu vielä jonkin aikaa niissä!
 
määääää
Meillä on viime vuosina tullut ajeltua vain kesäisin, joten en ole raskinut mihinkään korokeistuimiin investoida. Pelkästä korokkeesta luovuin pari senttiä ennen rajaa, kun reissuun lähtiessä tajusin että tytön pää on lähes katossa ja niskan takana ei ole mitään tukea. Mun autossa ei ole kovin korkeat takapenkit, eikä niskatukia.
Saattaa nääs tulla pienemmässäkin peräänajossa jo whiplash-vammoja.
 
Lapset matkustavat autossa ilman korokkeita tai turvaistuimia, vyöt toki aina kiinni.

Ei niistä istuimista ja korokkeista vähän isommillakaan lapsilla tosipaikan tullen välttämättä haittaa ole kunhan niitäkin käyttää oikein mutta mä en ole mikään ylihysteerinen jeesustelija. Nimimerkillä itse ilman mitään turvavarusteita koko lapsuutensa paskoissa autoissa matkustanut.

Turvavyön saa moni aikuinenkin aseteltua väärin jos ei ymmärrä mitä se tekee silloin kun tulee äkkipysäys.
Lisäisin tähän vielä, että muistan kun turvavyöt tulivat autoon takapenkille... Oltiin siskon kanssa ihan että, täh ? onko näitä pakko käyttää? Vaikeuttaa liikkumista takapenkillä !! :D :D
 
  • Tykkää
Reactions: ihme mies
"vieras"
Meidän 9 v joka on 145 cm käyttää pitkillä matkoilla edelleen koroketta. 7v joka on 130 cm käyttää aina. Turvaistuimilla mentiin yli 7 vuotiaiksi kummankin kohdalla.
 
"vieras"
meidän 7v poika on nyt 130cm, ja käyttää vielä koroketta. talvella siirtyi vyöistuimesta korokkeeseen, kun ei enää mahtunut toppavaatteiden kanssa siihen vyöistuimeen. koroketta käytetään kunnes lapsi on vähintään 135cm.
 
Ei ollenkaan
Toivottavasti ei mihinkään ikään asti.

Meillä on 7-vuotiaalla turvavyöistuin, jossa on kunnon sivutörmäyssuojat. Kyseessä vielä hyvä istuin, joka levenee yläosastaan selkänojaa nostettaessa, joten ei jää pieneksi. Maagiseen 135 cm lienee vielä n. 10 cm, joten meillä käytetään turvavyöistuinta siihen asti. Koroketta ei hankita, koska on turvaton sivusuojien puuttuessa.
 
"vieras"
7vuotias vielä meillä on korokkeella ja senkin takia ettei edes näkis kunnolla ikkunoista ulos jos ilman koroketta matkustais. Just 10vuotta täyttävä ei oo varmaan pariin vuoteen käyttäny koroketta n.137cm pitkä
 

Yhteistyössä