Kuinka pitkä hoitomatka on ok?

Onko missään määritelty lapsen hoitomatkan maksimi pituutta jos se menee ns väärään suuntaan vanhempien työmatkasta. Meille on ehdotettu hoitopaikkaa syksylle mutta päivittäinen lisämatka olisi noin 40km...
 
"vieras"
Kyllähän se hoitomatkan kohtuullisuus riippuu paljon siitäkin, millaisessa paikassa asuu. Olen kotoisin maalta tosi pieneltä kylältä, ja siellä lasten hoito- ja koulumatkat olivat monilla jopa jotain 30-40 km. Nyt asun kaupungissa, ja kyllä mua vähän ärsyttäisi, jos tarjottaisiin hoitopaikkaa 20 km päästä eli aivan kaupungin toiselta laidalta.
 
Mutta voidaanko olettaa että lasta lähdetään viemään hoitoon täysin eri suuntaan kuin vanhempien työmatka on? Eikä siis ole kyse esim vuorohoidosta vaan ihan perus puolipäiväinen. Alkaa vain mennä maku koko työntekoon kun se tuntuu olevan huomattavasti vaikeampaa kuin kotona olo. Palkka hupenee autoon, polttoaineeseen ja hoitomaksuihin. Työttömänä kotona jäis käteen paljon enemmän. Olen viel alalla jossa ei tartte pelätä työppärin töihin kutsua.
 

Yhteistyössä