Kuinka pitkä puheterapia-aika on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eskarilaisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eskarilaisen äiti

Vieras
Olen käyttänyt tyttöäni puheterapiassa useita vuosia ja meillä on ollut ihana puheterapeutti. Nyt se vaihtui ja uuden kanssa on vähän ongelmia. Ensinnäkin, olen vuosia tottunut siihen että aika kestää aina sen 45 minuuttia. Tämä uusi pitää aina tunnin. Olen sanonut pari kertaa että eikös ajan pitäisi olla sen 45 minuuttia mutta sanoo, että kun on kaikenlaista tehtävää ja testiä jne, niin aika aina venyy. Ei kai se niin haittaisi mutta kun omatkin työt kärsii ja tytöllä venyy aina päiväkotiin meno ( menee sinne yleensä lounaalle kun muut ovat jo kerineet syödä).
Kuinka pitkät ajat teidän puheterapioissa on? Olen vuosien aikana huomannut että jotkut ovat vaan ½ tuntia.

Meillä on tunti kerrallaan. Joskus olen pyytänyt esim. 10 minuuttia lyhyemmän ajan jos on ollut heti perään hammasläkäriä tai muuta menoa josta ei voi joustaa, ja aina on onnistunut.

Kunnallisella yleensä vissiin 45min, yksityisellä kelan maksusitoumuksen mukaan joko 45/60min. Meillä taas tytön neuvolapsykologi sanoi ajan olevan 45min, mut yleensä aina tulee 30min jälkeen...

Eli siis voi näköjään vaihdella nuo ajat. Kunnallisella mekin käydään. Ei tätä kauaa enää kestä joten jos vielä loput jaksais, niin se olis sitten siinä :) (Paitsi jos menee vielä koulussakin puheterapeutille).

Meillä terapiat ovat olleet yksityiseltä. Sairaalan puheterapeutti ehdottaa esim 1 kerta 60 min viikossa. Lääkäri kirjoitaa siitä suosituksen. Kela myöntää tarpeelliseksi katsomansa määrän puheterapiakertoja. Aika on useimmiten 45 tai 60 min.

Pienet lapset eivät useinkaan jaksa pitkiä terapia-aikoja ja siksi aika on lyhyt. Isommille 60 minuuttia on usein sopiva.

Yhteistyössä