Kuinka pienen vauvan tiedät olleen yöhoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kermaperse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kermaperse

Jäsen
10.03.2010
716
0
16
Ja kiinnostaisi myös, minkä ikäisenä itse olette vieneet lapsen ekaa kertaa yökylään ja kenelle? Tuliko hoitaja teidän kotiin vai menikö lapsi hoitajan luokse?

Itselläni on kaveri, jonka vauva syntyi toukokuun lopulla, vauva oli hoidossa ensimmäisen kerran kahden viikon ikäisenä ja sen jälkeen on ollut joka viikonloppu jomman kumman päivän. Tuntuu pahalta ja väärältä. :( Ollaan yritetty hienotunteisesti sanoa asiasta, mutta selityksenä on innokkaat isovanhemmat. Vanhemmat käyvät tällöin baareissa, vaikka arkena ja toisena päivänä viikonlopusta ovatkin hyviä ja rakastavia vanhempia.

Emmä tiedä, minkä ikäisenä kenenkin vauvat on yöhoidossa olleet. Eikä kiinnostakaan. Oma oli 2-vuotiaana ekan kerran mun äitillä yökylässä, kun halusi itse jäädä.

Semmosta se on kun pitää tehdä lapsi vielä kun ittekkin on lapsi. Meillä nyt 9kk ikäinen vauva ja yöhoidossa ei ole ollut koskaan. Mulla ei ole tarvetta ryyppäämään lähteä. Isovanhemmilla on ollut hoidossa muutaman tunnin kerrallaan, että äiti ja isi on saanut viettää hääpäivää ja viedä koiran rauhassa eläinlääkäriin.

Minulla on ollut siskon tyttö hoidossa kun hän oli 2kk. Syy siihen oli, että siskollani oli synnytyksen jälkeistä masennusta eikä jaksanut olla vauvan kanssa.

Hyvä kaverini lapsi oli meillä joskus 3 kk iässä hoidossa. Syy tähän oli että kaverini on yksinhuoltaja (isä ei kanna vastuuta) ja me oltiin ainoat tutut ja läheiset ihmiset lähellä, joten poika tuli meille hoitoon koska kaverini oli ite kipiä. Poika oli kauhean itkuinen vauvana.

No täältä palstalta lukeneena tiedän monen monta vastasyntynyttä jotka viety hoitoon parin viikon iässä että äiti ja isä pääsee dokaamaan/hoitamaan suhdetta.
Omista ystävistäni puolella on lapsia ja heistä muutaman tiedän että on vienyt ensimmäisen kerran vuoden ikäisenä, paitsi yhden jonka vauvalla oli reipas koliikki jonka takia ymmärrettävästi vauva vietiin yöhoitoon 2 kk:n ikäisenä.

Mun pitäis viedä meidän 11kk yönylihoitoon, kun olis lapsettomat häät tiedossa ja tuntuu hieman oudolta, mut kun häihinkin ois kiva mennä....Esikoinen oli ekaa kertaa yökylässä 1v 4kk iässä ja kaikki meni loistavasti. On onni, että lähipiirissä on ihmisiä, joille voi lapsosen hoitoon viedä :)

Alkuperäinen kirjoittaja kermaperse:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Mitä ihmeen väliä sillä on jos lapsi on hyvässä hoidossa 12h viikossa?

Mun mielestä se on paljon. 6 viikkoinen vauva on ollut viikon hoidossa, jos ajattelee asiaa näin.

Mun mielestä se olis paljon, jos se viikko olisi putkeen jolloin lapselle tulis kohtuuttoman pitkä aika ilman vanhempia. Meillä on lapset olleet tosi paljon mummolassa aina, ihan vauvasta saakka, ja ihan normaaleja lapsia ovat :) Itse olen lapsena ollu oman mummoni luona aina kun se on ollut mahdollista ja ilman terapiaa olen elänyt ainakin tähän päivään saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Omani vein 8 viikon ikäisenä ekan kerran, ja vein siitä lähtien kerran viikossa 3 kk ajan.
Syy oli koliikki ja saimme tällä järjestelyllä yhden yön viikossa nukkua. Anoppi hoiti lasta iltamyöhästä aamuun.

Kuulostaapa todella hyvältä ratkaisulta!

meillä on menossa vähän vajaa viiden kk:n ikäisenä.

enkä tuomitse jos hyvään hoitoon laitetaan jo ennen sitä.
ehkä ei nyt joka viikonloppu. kerran kuussa kuulostaa ehkä vähän kohtuullisemmalta musta.
itelle vaan onkin ollut yllättävän vaikeeta toi hoitoon laittaminen.

No syy on kyllä minusta huono, jos vanhempien pitää päästä ryyppäämään :(

Meidän esikoinen oli pari yötä sairaalassa tarkkailussa osastolla vajaa 3 kk iässä ja me tultiin kotiin öiksi, kun oltiin niin väsyneitä itsekin jo siinä vaiheessa. Ihan tyytyväisenä jokelteli siellä aamupesulla kun mentiin, olivat joutuneet yöllä jopa herättämään syömään kun oli vaan vedellyt sikeitä. Vaikka se oli pakkotilanne, mielsin sen lapsen kannalta vähän samaksi kun yökylässä olo. Olosuhteet siellä oli turvalliset.

Toinen lapsi taisi olla mummilassa ekan kerran yötä noin puolivuotiaana.

Omasta kokemuksesta sanoisin, että mitä pienempänä niin sitä helpompaa. Ainakaan meidän lapset ei alle puolivuotiaina niinkään ole välittäneet kuka hoitaa kunhan joku antaa lämmintä hoivaa. Myöhemmin se on vierastamisen yms. takia ollut hankalampaa. Juuri parhaillaan 1 v 2kk ikäinen on siskonsa kanssa mummilassa 3 yötä, taitaa olla pisin aika tähän mennessä! Ja mitä me tehdään - raksahommia talkooporukan kanssa. Se siitä vanhempien levosta ;)

Pienin tietämäni vaavi oli 4 vrk mennessään yökylään ekaa kertaa. Kyseisen tapauksen äiti onkin "hieman" outo. Piti päästä bilettämään heti laitokselta tultua, piti päästä bilettämään vauvan ristiäispäivänä, jne. Mukula käytännössä asuu mummolassa tai on isän, kummin, kenen tahansa muun hoivassa paitsi äitinsä. Äiti viettää lapsensa kanssa aikaa maksimissaan tunnin päivässä. Kyllä, paheksun.

Mun esikoinen oli yön yli hoidossa ekan kerran 1 v 7 kk iässä, kuopus ekaa kertaa 8 kk iässä.

Minä, YLEN HUONO ÄITI, jätin lapseni äitini kanssa meille kotiin yöhoitoon bestikseni häiden ajaksi, kun lapsi oli 2kk. Erotunteja tuli n. 10, joista lapsi nukkui n. 8. Hyvin oli mennyt ja pumppaamani rintamaito oli hyvin riittänyt.

Nyt lapsi on 4v, eikä suuremmin tunnu olevan traumatisoitunut tapauksesta.

jaha, taas näitä. Mun mielestä tää on tosi turha asia kauhistella, jos vanhemmat muuten ovat rakastavia kunnollisia vanhempia.

No jaa, pitäisköhän tässä itsekin sitten kiillotella sädekehääni ja mainita, että mun vauva on nyt 8kk ja voi yhdellä kädellä laskea ne kerrat kun joku muu on vaihtanut siltä edes vaipan kun minä. :saint: :D

Yhteistyössä