Kuinka pian raskausoireita?

  • Viestiketjun aloittaja flower*
  • Ensimmäinen viesti
Pitkään haaveillut
Flower*, mä muistan ton tunteen, miten sitä laski kiertopäiviä, odotti malttamattomana testaamista ja testailin itsekin ties kuinka monta kertaa ihan 100-varmana raskaudesta liian aikaisin (negaa tietty), kaivelin testejä roskiksesta (ja sain niitä roskishaamuja), tarkkailin oloani ja takerruin joka ainoaan vatsan vihlaisuun, turvotukseen, nipistelyyn yms. Ekassa yrityskierrossa olin suorastaan valeraskaana, kun niin kovasti raskautta toivoin. Kaikki mahdolliset oireet löytyivät närästykstä pahoinvointiin ja menkatkin oli myöhässä. Tulee ikäänkuin nostalginen olo näitä kirjoituksia lukiessa :)

Nyt ollaan oltu ilman ehkäisyä kolme vuotta, eikä tulosta ole tullut. Viimeiset pari vuotta on oikeastaan menty "tulee jos on tullakseen"-meiningillä, eikä erityisesti olla raskautta yritetty. Aika on opettanut suhtautumaan rauhallisemmin koko asiaan, nytkin on menkat vähän myöhässä, mutta ei ole käynyt mielessäkään, että testaisin. Kierrot mulla heittelee PCO:n takia toisinaan 26-45 päivän välillä (useinmiten kierto on noin 30pv), joten ihan turhaan tuhlaisin rahojani testiin tässä vaiheessa. Itse asiassa en edes tiedä, mikä kp on menossa, olen vaan allakkaan merkannut, että menneenä vkloppuna olisi edellisen kierron mukaan menkkojen pitänyt alkaa.

Tsemppiä ja plussaonnea sinulle Flower* ja tietysti muillekin! Kannattaa ihan oikeasti ottaa vähän rennommin, vaikkei se helppoa olekaan, tiedän omasta kokemuksestani ;)
 
flower*
Kiitos koskettavasta kirjoituksestasi. Mullakin pco todettu ja kierrot heitelleet. Tuntuu vaan niin toivottamalta odottaa ja odottaa sitä plussaa kun tietää et se ei tule. Aina joutuu pettymään!
 
Nappis*
Jos on pco ja lapsi kovasti toiveissa, niin kannattaa pyytää itselleen clomit tai pistokset. Näillä avuin voi ovuloida, kiertokin voi asettua ja raskauden alkamiselle on huomattavasti paremmat mahdollisuudet.
 
Nappis*
No jaa, jos hoito tehdään asianmukaisesti eli on kontrolliultra, niin siellä seurataan että annostus on oikea ja follikkeleita kehittyy max 3. Mutta kaipa se, että tulisi esim. 1 tai 2 follikkelia olisi parempi vauvahaaveiden kannalta kuin että yhtään follikkelia ei kehity (=mahdoton raskautua)? Kyllähän todella monet pcolaiset ovat saaneet hoidoista apuja raskautuneet ja odottaneet ihan yhtä lasta vain. Ei se riski nyt kuitenkaan niin älyttömän suuri ole.
Entä oletko kokeillut metuja? ne joskus auttavat niin, ettei tarvitse edes mitään hormoneja kun elimistö heräileekin toimimaan itse.
 
Nappis*
Niin ja eihän gynejen kuulukaan antaa clomeja jos koko pakkaa ei ole tutkittu eli kaikki hormoniarvot, ultra, sisätutkimus, aukiolotutkimus, papa sekä erityisesti miehen sperma. Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan.
 
Nappis*
Metformiini, lääkeaine, jota käytetään ensisijaisesti diabetekseen mutta myös hyvin onnistuneesti pco:n hoidossa, koska se korjaa pielessä olevaa insuliiniresistenssiä ja sitä kautta hormoniarvoja. Lisää voit lukea keskusteluista esim. tuolta lapsettomien puolelta pco-ketjusta. Tai http://metku.net/~pesu/artikkelit/pco1.php. Tai laita googleen pco + metformiini, saat paljon linkkejä joissa hoidosta kerrotaan.
 
flower*
Niin no tuo ois tietty, mut en tahtos syödä mitään lääkkeitä :( Oli mulla terolutit, niistäkin saa sivuoireita, etenkin ärtyisyys. Syön kyllä makeaa aika paljon, kauhea himo makeeseen. Sekö voi aiheuttaa lapsettomuutta? niin meillähän suurempi riski sairastua raskausdiabetekseen?
 
Nappis*
Joissain tilanteissa on vaan lähes pakko syödä lääkkeitä, varsinkin jos on tavoitteita. Onko sulla ylipainoa? Jos on, siitä pitäisi päästä eroon, sekin voisi auttaa jo hormintasapainoa.
Terolut on keltarauhashormonia, jota on elimistössä aina oviksen jälkeen. Terolut on keinotekoinen mutta erittäin mieto hormonivalmiste ja ei siitä kyllä juurikaan tule mitään erikoisia sivuoireita. Terolut ei itsessään kyllä auta sun tilanteessa mitään, se ei auta ovuloinnissa tms, tekee vaan tyhjennysvuodon. Kyllä pco:ssa tarttis hieman järeämpiä keinoja..
 
Nappis*
Argh Flower! Ihan oikeasti, koita nyt relata. Älä tutki itseäsi noin tarkkaan ja tee seuraava testi vasta sitten kun menkat ovat oikeasti myöhässä (sun pisimmän kierron mukaan). Ja jos lapsi on kovasti toiveissa, niin kannattaa ehkä hyväksyä se, että pcolaiselle se lisääntyminen ilman apuja ei ole aina niin yksinkertaista, siksi kannattaisi lääkitystä harkita, niin ois toivekin olemassa, oikeita sellaisia.
Terolut ei aiheuta sivuvaiktuksia, mutta jos ja kun sun hormoniarvot ovat ihan sekaisin, niin kyllähän erilaisia fiiliksiä voi tulla, kun saat elimistöösi sitä hormonia, jota siellä kuuluisi olla luonnostaa eli keltarauhashormonia. Tosi monellahan tulee aina loppukierrosta kiukkua, turvotusta, finnjä jne, se kun kuuluu normaaliin hormonitoimintaan, jota sulla ei tällä hetkellä oikein ole.
Tsemppiä ja hiukan tolkkua toimintaan.
 
flower*
Mistäs sie niin varma oot ettei ole? Kyllä terolutista tulee sivuoireita. Sehän on kun steroideja. Kyllä mie sinne lapsettomuushoitoon meinasin kunhan yritetään vielä omin avuin. Eihän me olla edes yrittämällä yritettykään, kun nyt vasta kesäkuusta alkaen. Sitäpaitsi sehän voi hävitä itsestäänkin tuo pco. Ja aika yleistä tuntuu kuitenkin olevan. Katos jumala voi puuttua peliin ja ei anna lasta? ootko sitä miettiny?
 

Yhteistyössä