kuinka pian keskenmenon jälkeen seksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Eli onko joku "määrätty" tauko, ennen kuin voi taas harrastaa seksiä? Esim. vuodon loppuminen. Kauanko kohdunsuu on auki, onko tulehdusriskiä? Nimittäin yllätys yllätys (lähinnä siis itselleni yllätys) tekis ihan hirveästi mieli, vuotoja on vielä vähän. En tiedä haluaako alitajunta niin kovasti uutta vauvaa, vai mikä on? En ajatellut myöskään odotella että tulee yhdet kuukautiset, pelkään että sitten en uskallakaan enää yrittää...

Ainakin vuotojen loppumista pitää odottaa, koska silloin on tulehdusriski suuri. Se tulehdusriski kannattaa ottaa tosissaan koska sitä voi joutua sairaalahoitoon ja pahimmassa tapauksessa kohdunpoistoon!!

Eri lääkärit ohjeistavat eri lailla, että saako uutta alkaa yrittämään heti vuotojen loputtua vai pitääkö odottaa yhdet menkat. Kättärin ohjeiden mukaan pitää odottaa yhdet menkat.

Minullakin oli perjantaina kaavinta ja haluja olisi mullakin ollut kun unia nään jne, mutta ei auta, pitää kärvistellä.

Eiköhän seksin aloittaminsen voi aloittaa just silloin kun sitä tekee mieli,mutta varmaankin puhtaana.
Minulle on keskenmenojen jälkeen sanottu niin monta ohjetta,että en usko enää mitään näistä.
samoin kuin uudestaan raskaaksi tulemisesta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2006 klo 14:45 vierailija kirjoitti:
Eiköhän seksin aloittaminsen voi aloittaa just silloin kun sitä tekee mieli,mutta varmaankin puhtaana.
Minulle on keskenmenojen jälkeen sanottu niin monta ohjetta,että en usko enää mitään näistä.
samoin kuin uudestaan raskaaksi tulemisesta.
Samaa mieltä... Mulla keskenmenoissa vuoto on kestänyt alle viikon, ja viikko on mennyt kummallakin kerralla että alkanut tekemään mieli. Yksiäkään menkkoja en varsinaisesti alkanut odottelemaan, eli ehkäisyä ei käytetty, mutta kummankin keskenmenon jälkeen on yhdet menkat tulleet, jotenkin on tuntunut siltä että en ole edes ovuloinut siinä välissä.

Mulla vuotoa kesti viisi viikkoa ja sen ajan lääkäri sanoi, et täytyy pidättäytyä seksistä, juuri tuon tulehdus vaaran takia. Sen jälkeen ihan kuinka haluttaa, mut ekoihin menkkoihin asti käytettävä ehkäisyä.

Ollaan toimittu näin, että en sit ainakaan ajattele jos vielä menee kesken että en totellu lääkriä ja aiheutin sen kiirehtimällä. Asia ei varmasti näin ole, mut oon varma et näin ajattelisin.,

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.11.2006 klo 07:57 moi kirjoitti:
Mulla vuotoa kesti viisi viikkoa ja sen ajan lääkäri sanoi, et täytyy pidättäytyä seksistä, juuri tuon tulehdus vaaran takia. Sen jälkeen ihan kuinka haluttaa, mut ekoihin menkkoihin asti käytettävä ehkäisyä.

Ollaan toimittu näin, että en sit ainakaan ajattele jos vielä menee kesken että en totellu lääkriä ja aiheutin sen kiirehtimällä. Asia ei varmasti näin ole, mut oon varma et näin ajattelisin.,

Ekoihin menkkoihin asti ei tarvi käyttää ehkäisyä. Sehän on täälläkin palstalla todettu monessa yhteydessä. Lääkärit jotka sanovat niin, välittävät vanhaa tietoa jonka lisäksi yleensä suosittelevat sitä, jotta laskettu aika olisi helpommin määriteltävissä. Mutta lääketieteellistä syytä ei ole, koska ihmisen kroppa pitää kyllä puolensa eikä munasolu kiinnity, jos ei ole valmis.

Mun ohjeissa mitkä Jorvista sain niin lukee että vuodon ajan pitää pitäytyä seksistä, kylvystä, saunomisesta, uinnista yms kaikesta mikä haudottaa ettei tule tulehdusta.
Helpompi aloittaa sitten uuden vaavin tekeminen jos ei tule tässä välissä mitään, niin minä ainakin pitän noista ohjeista kiinni.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.11.2006 klo 17:38 KultaMarie kirjoitti:
Mun ohjeissa mitkä Jorvista sain niin lukee että vuodon ajan pitää pitäytyä seksistä, kylvystä, saunomisesta, uinnista yms kaikesta mikä haudottaa ettei tule tulehdusta.
Helpompi aloittaa sitten uuden vaavin tekeminen jos ei tule tässä välissä mitään, niin minä ainakin pitän noista ohjeista kiinni.

Samoin lukee Kättärin ohjeissa. Ja lääkärit sanoivat näin. Kaipa näissä halutaan olla varovaisia...?? Ymmärtääkseni kaavinnan suhteen tässä ollaan vielä tarkempia. Jos kaikki (tyhjennys, jälkivuoto, palautuminen) menee ihan normaalisti niin silloin ei varman suurta haittaakaan ole, mutta jos ei tapahdukaan normaalisti niin silloin esim. tulehdusvaara on paha. Minulla ei kaavinta onnistunutkaan täysin ja sain lääkkeet, tulehdus oli alkamaisillaan. Joudun jälkitarkastukseen Kättärille vielä muutaman viikon päästä. En taida kyllä uskaltaa uutta yrittää ennenkuin on tarkistettu, että kaikki on kunnossa kohdussa.

\

HUS:n alueella käsittääkseni tämä ohjeistus. Kaavinnan jälkeenhän on myös käytävä gynellä jälkitarkastuksessa, joten ehkä hiukan eri asia kuin lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen, en tiedä.

\

Jep, vuodon ajan pitää pidättäytyä seksistä, mutta ei tarvitse odottaa seuraavia menkkoja.

Vastailen nyt tänne kun on aikaa kulunut... Eli mekään ei sitten lopulta jaksettu ihan sinne menkkoihin asti odotella. Kohtutulehduksen jälkeen sain sitten vielä 2 virtsatietulehdusta, molemmat perätysten ennen ensimmäisiä menkkoja. Menkkojen jälkeen sain vielä hiivan. Ja huolehdin kyllä hygieniasta ym. Lääkärit sanoivat, että vastustuskyky on ehkä alentunut väliaikaisesti ja siksi nämä kaikki. En tiedä, olisko näin käynyt jos olisimme kiltisti odotelleet menkkoja.

Yhdet menkat oli, sen jälkeen tuli kauheita kipuja&vuotoja. Ja samasta kierrosta vielä raskauduin, vaikken olisi uskonutkaan kaiken tämän jälkeen! =)

Yhden gynen mukaan tukehdusriski on ihan sama itsestään tyhjentyneessä kuin kaavitussa kohdussa. Tyhjäksihän se pitää saada. Mulla lukee lapussa että sukupuoliyhteys kiellettyy jälkivuodon aikana. Mutta jos sitä tiputtelee kevyesti vaikka monta kukautta, kuten mulla, niin mieshän alkaa jo valitteleen. Mielestäni kortsun kanssa voi kokeilla. Jos tuntuu hyvältä, niin sitten ok. Mutta onhan sitä aluksi muutenkin hellä, että jospa se viikko ainakin olis minimi. Siis jos on mennyt suht helposti. Mutta selvähän se että jos kohdunsuu on auki niin helposti sinne pöpötkin ui, samoin siittiöt.