Kuinka pankki voi tehdä tällaista????? prkl!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä helvettiä???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27222450]Mut silti kiinnostais, mikä pankki on kyseessä. Ajattelen esim. omia ikääntyneitä vanhempiani. Heillehän voisi puhelimessa tehdä millaisen konkelon tahansa...[/QUOTE]

En ole ap mutta voin kertoa että eräässä OP:ssa on viety vanhuksen rahat sukulaisen toimesta ja pankki ei suostu yhteistyöhön rikoksen selvittämisessä, vaikka oli yhteistyössä rahojen varastamisessa.

Onko tuolla tilillä muita rajoituksia nostojen suhteen, kun kerran on säästötilistä kysymys? Ja vaikka miten olisi joku puhelinnumeron tunnistusjuttu käytössä, eihän sitä koskaan voi tietää, kuka siellä puhelimessa on. Kyllähän tuollaisissa pankkiasioissa pitää varmistaa se henkilöllisyys joka tapauksessa.

Ja ainakin Op:lla on sellainen palvelu että ne tunnistaa sut puhelin numerolla, jolloin voit tehdä tilimuutoksia tms. eli periaatteessa voit tehdä kaikki samat kuin pankkitiskilläkin. Sitä en tiedä tarvitaanko tuohon muutakin kuin tuo puh. numero, mutta kuitenkin pointti oli että puhelimessa voi tehdä aika paljon asioita pankissa nykyään.

Siis tunnistaminen perustuu Op:ssa ilmeisesti siihen, että asiakas on ilmoittanut puhelinnumeron xxxxxx numerokseen pankin konttorissa kirjallisesti tai verkkopankissa avainluvulla vahvistaen. Kun pankki soittaa tähän numeroon tai tästä numerosta soitetaan pankkiin niin, ettei numeron lähetystä ole estetty, pankin järjestelmä tunnistaa soittajan/vastaajan puhelinnumerolla Matti tai Maija Meikäläiseksi. Tämän tunnistamisen lisäksi itseni ainakin on aina pitänyt käydä vielä verkkopankissa avainluvulla tekemässä valtakirja puhelimessa sovittuihin asioihin tai vaihtoehtoisesti mennä jonkun Op-ryhmään kuuluvan pankin konttoriin henkkareiden kanssa ja allekirjoittaa valtakirja siellä. En tiedä, voiko pankki sopia asioita myös PELKÄN numerotunnistamisen perusteella, jos asiakkaan kanssa kirjallisesti/verkkopankissa avainlukuvahvistuksen kera on näin sovittu.

Alkuperäinen kirjoittaja tätij;27222466:
En ole ap mutta voin kertoa että eräässä OP:ssa on viety vanhuksen rahat sukulaisen toimesta ja pankki ei suostu yhteistyöhön rikoksen selvittämisessä, vaikka oli yhteistyössä rahojen varastamisessa.

Just. Yritän tolkuttaa vanhemmilleni, että eivät hoitaisi mitään asioita puhelimitse. Mutta niin vain tilailevat lehtiä, kaikenmaailman sukkatarjouksia sun muuta. Ja näemmä pankkeihinkaan ei voi luottaa. Kohta niillä on varmaan sadantuhannen autolaina (eikä ajolupaa enää kummalakaan) ja säästöt EKP:n vipurahastoissa...

[QUOTE="hmh";27222467]Toivottavasti ap palaat selittämään mikä tää juttu nyt sitte oikein oli.
[/QUOTE]

Eikö tuo nyt tullut selväksi jo? Rahat siirretty tavoitetilille.

Tätä myös mietin että eihän tuossa ole mitään virhettä tehty kun mies on nostanut tilin tyhjäksi, niinkuin lupa oli ja avannut uuden tilin ja tallettanut ne sinne.

Ja ainakin Op:lla on sellainen palvelu että ne tunnistaa sut puhelin numerolla, jolloin voit tehdä tilimuutoksia tms. eli periaatteessa voit tehdä kaikki samat kuin pankkitiskilläkin. Sitä en tiedä tarvitaanko tuohon muutakin kuin tuo puh. numero, mutta kuitenkin pointti oli että puhelimessa voi tehdä aika paljon asioita pankissa nykyään.

Mä soitin Op:n asiakaspalveluun viimme viikolla ja kysyin että onnistuuko mun tililtä menevän suoraveloituksen lopettaa puhelimen kautta. Ei onnistunut, vaan pitää mennä pankkiin tekemään muutos. Mun mielestä ei oo kovin kummonen homma jos sen puhelimessa tekis :), mutta onnex se ei mun suunnitelmia muuta vaikka joudunkin pankkiin menemään. Eikös tuokin olis noita tilinmuutoshommia?

Alkuperäinen kirjoittaja tätij;27222466:

Eikö poliisin kanssakaan?

Alkuperäinen kirjoittaja tätij;27223934:
Tää vanhus ei itse ymmärrä tilannetta ja nää sukulaiset jotka huomasivat tilanteen eivät saa asioida vanhuksen puolesta pankissa. Ei voi tehdä rikosilmoitusta jos asianomainen tai hänen asianhoitajansa eivät sitä tee.

Mikä tämän asianhoitajan asema on, onko maistraatin määräämä edunvalvoja? Jos on niin ilmoittakaa maistraattiin epälystänne. Jos ei ole niin sitten hakemus maistraattiin edunvalvojan määräämiseksi.

Poliisille ilmoituksen voi tehdä kuka vaan joka epäilee rikoksen tapahtuneen.

joo, siis virhe on tapahtunut ja tavallaan ei ole. Soitin pankkiin, mies ei ehtojen mukaan olisi saanut tyhjentää koko tiliä ilman mun tietämystä, olivat kuulemma yrittäneet soittaa minulle mutta kuitenkin vasta sen jälkeen kun rahat oli siirretty. Minulle ei ko puhelua koskaan tullut. Mies luuli uuden tilin olevan molempien nimellä. Eli omaa mokaa ja pankin mokaa. Kuulemma olisi vahvistuskirjeen pitänyt jo tulla, mutta ei ole tullut. Eli näin. Op kyseessä... Mut ihan kiva silti. Mies nyt varas sit ajan pankkiin et käydään laittaas munkin nimi tilin tietoihin. Kiitos ja anteeksi.

[QUOTE="alkup";27225325]joo, siis virhe on tapahtunut ja tavallaan ei ole. Soitin pankkiin, mies ei ehtojen mukaan olisi saanut tyhjentää koko tiliä ilman mun tietämystä, olivat kuulemma yrittäneet soittaa minulle mutta kuitenkin vasta sen jälkeen kun rahat oli siirretty. Minulle ei ko puhelua koskaan tullut. Mies luuli uuden tilin olevan molempien nimellä. Eli omaa mokaa ja pankin mokaa. Kuulemma olisi vahvistuskirjeen pitänyt jo tulla, mutta ei ole tullut. Eli näin. Op kyseessä... Mut ihan kiva silti. Mies nyt varas sit ajan pankkiin et käydään laittaas munkin nimi tilin tietoihin. Kiitos ja anteeksi.[/QUOTE]

Hyvä että nostit metelin, ja ei tota nyt kannata ihan hymyilemällä kuitatakaan. Näpsäystä sekä miehelle että pankille, että tämä nainen kannattaa ottaa tosissaan eikä unohdella.

(Minua on ensimmäisessä avioliitossani rakastava mutta raha-asioissa armottoman kehno silloinen aviomieheni fuulannut ottamalla yritystään varten lisälainaa meidän molempien yhteistä asuntoa takaukseen käyttäen ilman että hän "muisti" asiasta kertoa mitään. Eikä pankkikaan muistanut...

mulla ei oo syytä olla luottamatta mieheeni mutta hän ei aina hoksaa asioita ja sinisilmäisesti luottaa muihin että asiat hoituu. Siksi siis, kuten aiemmin kerroin, yleens hoidan tällaiset suuret asiat jolloin kaikki osapuolet on tietoisia siitä mitä tapahtuu. Ja ei, mies ei ole tyhmä!

Mikäs pankki se tollasia asioita hoitaa puhelimitse?

Luulis et uuden tilin avaamiseksi pitää käydä pankissa, tai kotona hoitaa asia netin kautta. Ethän voi puhelimessa mitään allekirjoittaa! Ja mikään pankki ei tee mitään ilman "mustaa valkoisella".