Kuinka paljon vieraat tai sukulaiset saa komentaa lapsiasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama 2007
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mama 2007

Jäsen
21.08.2007
245
0
16
Siinä tulikin jo kysymys. Vedin hernettä nenään, kun anoppi tykkäsi ja neuvoi, että meillä on hemmoteltu lapsi. Ikää oli vauvalla kuusi viikkoa! Menin, ja menen edelleen, unia tapailevan vauvan luo, jos itku ei katkea kun hakee unesta kii. Tuttihan sieltä yleensä on hävinnyt ja nukahtaa sen saatuaan heti. Helppo nukutettava, ei tartte siis nukuttaa yöunille. Ikää siis oli tosiaan kuusi viikkoa. Sen ikäinen kun minun mielestä ei vielä hemmotteluja ole oppinut, kun opettelee vaan tähän maan päälliseen elämään, kohdun lämpö edelleen muistissa...

Siitä tuli mieleeni, että kuinkahan hyvin tulen sulattamaan anopin komentelut, kun lapsi alkaa olla isompi? :o

Ja sit toisin päin, sama kysymys teille, kuinka paljon uskallat komentaa toisten lapsia? Yleisillä paikoilla en rupee komentaa toisten lapsia, etenkään tuntemattomia, paitsi jos vaaratilanne uhkaa. Kotona komennan, jos näyttää että tappelua tulee tai paikat menee rikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Mama 2007:
Siinä tulikin jo kysymys. Vedin hernettä nenään, kun anoppi tykkäsi ja neuvoi, että meillä on hemmoteltu lapsi. Ikää oli vauvalla kuusi viikkoa! Menin, ja menen edelleen, unia tapailevan vauvan luo, jos itku ei katkea kun hakee unesta kii.

...EI VAUVAA VOI LIIKAA HEMMOTELLA.
Eli käy vaan edelleen lapsesi luona kun hän sinua tarvitsee.
:heart: :heart:

Minun sukulaiset eivät vauvan hoitooni pahemmin puuttuneet, nyt sitten isompana kyllä enemmän.
Olemme sopineet että esim. mummolassa on mummolan säännöt, ja mummo on silloin pomo. Minun/meidän kodissa on meidän säännöt.
Muutamista kasvatuksellisista perusasioista on sovittu yhdessä.

Kotonamme myös naapurin lapsilla on meidän säännöt, eli siis komennan heitäkin.

Meidän lapsia saa komentaa tarvittaessa toiset tutut aikuiset,kuten isovanhemmat ja sukulaiset.Se,miten komennetaan onkin sitten eri asia.Mielestäni komenteluun ei kuulu lapsen tai hänen vanhempiensa arvostelu tai muuten henkilökohtaisuuksiin meno.Se tuntuisi minusta tosi pahalta ja loukkaavalta.Appivanhemmat komentavat meidän lapsia siinä kuin mekin.He rakastavat lapsiamme hyvin paljon,joten komentaminenkin on helpompi sietää.
Itse komennan veljieni lapsia,ja muitakin,jos näen että jotain tosi räikeää tapahtuu,esim.kiusaaminen.Jokaisen lapsen omilla vanhemmilla on suurin kasvatusvastuu jokatapauksessa. =)

Kylla saa komentaa. Niinkuin edella tuli,komenteluun ei kuulu lasten arvostelu.
Apteekissa kerran yksi lapsi veteli numerolappusia,eika aiti reagoinut mitenkaan,naki kylla,muttei mitaan sanonut. Silloin sanoin lapselle natisti etta voisitko lopettaa ja selitin miksi. Lapsi hammentyi ja lopetti samantien.
Tama meni nyt vahan sivusta,mutta tuolaisessa tilanteessa en voi vain katsoa sivusta!

talossa talon tavoilla eli kotona komennan minä omat ja vieraat lapset jos siihen aihetta ja kylässä sit sen talon emäntä/ isäntä missä ollaan.
Joskus saattaa jopa paremmin mennä viesti perille kun komentaja on joku muu kuin oma äiti tai isä.

Ja esim. leikkipuistossa puutun kyllä asiaan jos näen että tapahtuu vaikka hiekan viskelyä toisten päälle tai lelujen viemistä ilman lupaa

Kyllä syystä saa komentaa, puolin ja toisin. Tosin usein vieraammalle lapselle riittä pyyntö tai selitys - ei tartte välttämättä yhtä "rumasti" tai komentelevasti sanoa kuin omalle lapselle.
Mull amene eoikeastaan vaam hermot mun isän kanssa. Ikää hällä 78-vee, ja näkee pelkkää vaaraa joka paikassa... Kuten viimeks hänen luona käydessään ei tyttö olisi saanut sulke väliovia ettei sormet jää väliin. No toki sormet voi jäädä väliin, mutta eipä sellaista ole tapahtunut kun kerran aiemmin, ja toisaalta tekevälle sattuu. Eli ylihuolehtivaisuus ärsyttää.

saa komentaa asiasta, kotona ja puutarhassa. en ota nokkiin ollenkaan. mutta jos epäasiasta komentaa, ni voin kertoa meidän perheen sääntöjä. itse komennan tarvittaessa muitten lapsia.

No nää meejän anopit ovat sitä sukupolvea jotka on opetettu siihen että lapsen huomioiminen on hemmottelua. ei saa pitää "liikaa" sylissä oppii et aina pääsee syliin, tai ei saa vastata joka huutoon annetaan vauvan itkeä sängyssä luonnottaman kauan jne. mutta se on heille heidän anopit opettaneet samoin äidit ja sen ajan neuvolatädit.
onneksi ajattelutavat ovat muuttuneet. sylissä ei voi pitää liikaa ja se ei ole hemmottelua jos huomioi vauvaansa ja vastaa vauvan muihinkin tarpeisiin kuin märkä/kakkavaippaan ja nälkää.
voi kauhea kuinka pahalta tuntuu miten monet vauvat ovat huutaneet häidissään kun äiti ei tule ettei vaan hemmottele läheisyydellä pilalle. onneksi ne ajat ovat ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Snowflake:
No nää meejän anopit ovat sitä sukupolvea jotka on opetettu siihen että lapsen huomioiminen on hemmottelua.
..... voi kauhea kuinka pahalta tuntuu miten monet vauvat ovat huutaneet häidissään kun äiti ei tule ettei vaan hemmottele läheisyydellä pilalle. onneksi ne ajat ovat ohi.

Hyvä pointti, huh, helpottava ajatus, olemme tosiaan eri koulukuntaa! Täytyy muistaa tuo, etten ala panikoimaan anopin kyläillessä.

Kummallista mutta ihanaa, että oma äitini ei oo ollenkaan sellainen. Hänelle oli aikanaan (siis yli 35 vuotta sitten) sanottu, että vauvaa ei saa itkettää senkään takia, että vauvan napa voi muodostua ulospäin, jos vatsa kaarella aina huudatetaan. Ajatella, semmostakin on jouduttu neuvomaan ennen vanhaan... :(

Mä oon sitä mieltä että meidän lapsia saa komentaa kuka vaan,jos joku huomaa että väärin tekevät, (jos en itse sitä huomaa...)
Parempi vaan jos joku muukin välillä komentaa kuin aina vaan isä tai äiti,paremmin uskovat ja muistavatkin seuraavalla kerralla ;)
Meillä vaan niin ettei nuo isovanhemmat niin kovasti komentele,vaikka olis aihettakin :/
Ja kyllä, komennan kyllä toistenkin lapsia, jos huomaan että tekee jotain,missä voisivat esim. vahingoittaa itseään tai muita.

kyllä mun lasta saa komentaa jos on aihetta.itse komennan vaan jos vaaratilanne uhkaa tai satuttavat toisiaan.
mun vanhemmat varoittelee koko ajan jostain ja anoppi taas ei piittaa tuon taivaallista vaan antaa tytön touhuta ja yrittää olla vieressä ettei mitään satu.

välillä jopa ärsyttää kun omat vanhemmat on koko ajan neuvomassa ja tyttöä varoittelemassa.

Yhteistyössä