Kuinka paljon uskaltaa antaa ruokaa 9kk ikäiselle?

Hei,

olen täällä ihan kummissani kun tytön kanssa on ollut parisen viikkoa aikamoista tappelua ruoan kanssa, välillä ei ole maistunut kuin pari lusikkaa. En ottanut tästä suurempaa stressiä kun rintamaito on kuitenkin kelvannut enkä tuputtanut pakolla ruokaa. Mutta nyt sitten yhtäkkiä pari päivää sitten alkoi ruoka maistua toden teolla. Tyttö saattaa syödä aamulla pari desiä puuroa, lounaaksi ison purkin liha-kasvissosetta (8kk valmisruoka tai vastaava määrä omatekemää sosetta), välipalaksi ison purkin hedelmää/kauraherkkua tms, päivälliseksi taas ison purkin liha-kasvissosetta ja illalla taas pari desiä puuroa. Näidenkin jälkeen on olo, että menisi enemmänkin jos vain antaisi. Näiden lisäksi imetän 4-5 krt päivässä. Aikaisemmin söi vain pieniä purkkeja ja puuroakin paljon vähemmän. Öisin ei syö ja nukkuu usein yöt heräämättä 12h.

Kuinka paljon ruokaa oikein uskaltaa antaa kun nyt jo nuo määrät tuntuvat itsestäni isoilta verrattuna entisiin määriin? Mihinkään erityiseen kasvupyrähdykseen en tässä vaiheessa usko eikä ihan hiljattain liikkuminenkaan ole erityisesti lisääntynyt (kävelee tukea pitkin ja konttaa). Syökö muiden 9kk vauvat yhtä paljon?

 
Meillä poika 7kk ja risat syö parin desin (vähän reiluja välillä) annoksia myös, on syönyt varmaan pari kuukautta jo. Tosin jätkä syö "vaan" neljä kertaa päivässä, kun ei unirytmiin sovi se viides eli välipala. Siihen sitten maidot vielä päälle eli 800ml päivässä, niin kieltämättä mietin välillä mihin masuun vetää. Jossain vaiheessa söi pienen marjasosepurkillisen lounaan jälkkäriks ja silti oli pettyny ilme ruuan loppuessa. Ois siis syöny enemmänkin vissiin, mut oli kuiten maidon jälkeen tyytyväinen.

Poika ei ole lihava, sellanen jytkylä kyllä... Siis sellasta vauvoille tyypillistä pyöreyttä löytyy, mut ei o mikään pullukka. Liikkuvainen on, joten ahkerasti ryömii ja siten myös kuluttaa. Pahimman syöpöttelykauden aikaan oli kasvupyrähdys. Kaipa osa sitten vaan on isoruokasempia tai ehkä toi on vaan kausi teillä. Ite en olis huolissani, jos hyvin voi eikä liian pullukaksi muutu.
 
Minun mielestäni tuon ikäiselle voi antaa niin paljon kun vaan syö. Muistelen että esikoinen (nyt 2,5 v) söi 0,5-1 v iässä ihan tajuttomia määriä. Sittemmin syöminen on suhteessa pojan kokoon vähentynyt. Suurista ruoka- ja maitomääristä huolimatta pojan painokäyrä on 0,5 v iästä alkaen ollut koko ajan laskusuunnassa, mutta hän olikin rintaruokinnalla todella pyöreä.
 
Kiitos vastauksista :flower: Joo, eiköhän nuo isommat ruokapurkit tosiaan sitä merkitse että ruokamäärä kasvaa. Kummastuttaa vaan kun kaikki ateriat kasvoivat kerralla suuriin määriin. Jos olisi kasvanut ikään kuin asteittain (esim. vain lounas iso purkki), olisi se tuntunut luonnollisemmalta. Mutta ehkä tosiaan pitää antaa niin paljon kuin maistuu. Tyttö on ollut aika keskikokoinen koko ajan, ei mikään laiheliini mutta ei pullukkakaan. Ehkäpä kulutus on nyt sitten vain kovaa ja kaikki energia menee liikkumiseen. Tuli vain mieleen, että missä vaiheessa lapset sitten oikeasti alkavat lihoa jos saavat liikaa energiaa... Ilmeisestikään alle vuoden ikäisen kanssa ei näitä asioita tarvitse miettiä.
 
Tuli mieleen purkkiruoka - kotiruoka erot... oon tässä viime aikoina kiinnittänyt erityistä huomiota tuoteselosteisiin ja niissä sen varsinaisen raaka-aineen määrään. Täälläkin on aiheesta ollu jotain keskustelua. Ite käytän aika vähän purkkiruokia, mut välillä niillä on kiva oikoa. Niissä on kuitenkin niin paljon vettä (ovat rakenteeltaankin aika lillua) että mitenkähän mahtaa olla ravitsemuksellisen puolen laita vastaavaan kotitekoiseen verrattuna?

Iän myötä, kun lapsi liikkeellekin lähtee enenevässä määrin, ravinnon tarve kasvaa ja täytyy siirtyä isompiin purkkeihin. Jos sun lapsi ei tunnu tulevan kylläiseksi isostakaan määrästä purkkiruokaa, niin kokeilepa tehdä itse. Itse tehdyssä nesteen määrää voi säädellä, jollon se varsinaisten raaka-aineiden osuus luonnollisesti kasvaa ja energiapitoisuus siinä samalla. Veikkaanpa, että alkaa masu täyttyä pienemmällä määrällä.

Kokemusta mulla ei ole, mut tuskimpa nuo pienet lapset syömisestä liikaa pääsee lihomaan, jos ei rasvoja ja sokereita liikaa syötetä. Ihan huoletta vaan anna sen verran kun lapsesi haluaa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Tuli mieleen purkkiruoka - kotiruoka erot... oon tässä viime aikoina kiinnittänyt erityistä huomiota tuoteselosteisiin ja niissä sen varsinaisen raaka-aineen määrään. Täälläkin on aiheesta ollu jotain keskustelua. Ite käytän aika vähän purkkiruokia, mut välillä niillä on kiva oikoa. Niissä on kuitenkin niin paljon vettä (ovat rakenteeltaankin aika lillua) että mitenkähän mahtaa olla ravitsemuksellisen puolen laita vastaavaan kotitekoiseen verrattuna?

Iän myötä, kun lapsi liikkeellekin lähtee enenevässä määrin, ravinnon tarve kasvaa ja täytyy siirtyä isompiin purkkeihin. Jos sun lapsi ei tunnu tulevan kylläiseksi isostakaan määrästä purkkiruokaa, niin kokeilepa tehdä itse. Itse tehdyssä nesteen määrää voi säädellä, jollon se varsinaisten raaka-aineiden osuus luonnollisesti kasvaa ja energiapitoisuus siinä samalla. Veikkaanpa, että alkaa masu täyttyä pienemmällä määrällä.

Kokemusta mulla ei ole, mut tuskimpa nuo pienet lapset syömisestä liikaa pääsee lihomaan, jos ei rasvoja ja sokereita liikaa syötetä. Ihan huoletta vaan anna sen verran kun lapsesi haluaa. :)
Jep, olet varmasti oikeassa tuon kaupan ja kotitekoisen soseen välillä. Teen kyllä itsekin liha-kasvissoseita, meillä syödään noin puolet ja puolet kaupan ja omatekoisten välillä (hedelmä/marjasoseet on kaikki kaupasta). Omatekemiä menee kuitenkin lähes yhtä paljon, ainakin arviolta, ihan tarkkaa mittausta en ole tehnyt. Nyt tosin kun tuo kova syömävauhti alkoi, meillä oli päivä että syötiin vain kaupan soseita ja siksi osasin noin tarkkaan nuo määrät laittaakin. Mutta tänään juuri lounaaksi sulatin pakkasesta oma tekemää sosetta ja sitä meni arviolta nyt kyllä hiukan vähemmän, ehkä n. 1,5 dl ,eli tuossa on varmasti perää, että kaupan soseissa on enemmän vettä. Toisaalta niissä on öljyä, jota itse tekemissäni soseissa ei ole.

Mutta annan tytölle ruokaa kun kerta maistuu eikä ainakaan vielä ole pullukka. Mietin vain sitäkin, että olisikohan minulla maito vähenemässä rinnoista ja tyttö korvaisi sitä osittain ruokamäärän kasvulla... Mutta eiköhän sitä maitoa vielä tule, kun ainakin tuntuu viihtyvän rinnalla hyvin imetyksen aikoihin ja imu/nieleminen kuulostaa tehokkaalta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Elinan äiti:
Mietin vain sitäkin, että olisikohan minulla maito vähenemässä rinnoista ja tyttö korvaisi sitä osittain ruokamäärän kasvulla... Mutta eiköhän sitä maitoa vielä tule, kun ainakin tuntuu viihtyvän rinnalla hyvin imetyksen aikoihin ja imu/nieleminen kuulostaa tehokkaalta.
Kuulostaa mun mielestä siltä, että maitoa tulee edelleen hyvin. Oliskohan sen ravintopitosuus sitten voinut muuttua tms? Pääasia kuitenkin lienee, että lapsi saa ruokaa ja maitoa sen verran, että tulee tyytyväiseksi. :)

Sellainenkin tulee mieleen, että liittyykö tuo erityisen hyvä ruokahalu siihen aiempaan huonon syömisen kauteen... Eli tasaako lapsi nyt sitä energiavajetta. Tuli vaan siitä mieleen, kun itelläni on tollasia kausia välillä ja sit tulee se tasaava vaihe sen perään. :)
 
noi kaupan soseet ja ruuat on ainakin vetisiä.. ei ihme että niitä saa lappaa suuhunsa paljon. lueppa huvikses etikettiä, varmaan 50% on nesteitä. eikä ne kovin pitkään pidä nälkää..
oon tosin huono puhumaan, esikoinen on 1½v ja syö puolikkaan sellaisen ison purkin ja joskus päälle vielä pikkupurkin hedelmäsosetta kerrallaan, tai joskus se pelkkä puolikas ruoka riittää-ja silti se kasvaa, vaikka syö huonosti. välillä saa oikein ihmeissään olla moisesta. ikinä ei ole syönyt isoa purkkia hedelmäsosetta, ja kaksi kertaa ison purkin ruokaa. niin harvassa nämä kerrat että muistaa :D eikä tosiaan paljoa maistu edes omatekosia.. saati puuroa :)
 
Täällä on 9kk:n ikäinen tyttö (maito- ja muna-allergia), jolla on seuraavanlainen menu:
- aamupuuro 2dl, soijamaitoa (minimax) 150ml ennen aamu-unia
- lounas 2dl liha/kala/kanasosetta + jälkkärihedelmäsosetta 1.5-2dl
- soijamaitoa 150ml (ei mene aina)
- päivällinen 2dl liha/kala/kanasosetta + jälkkärihedelmäsosetta 1.5-2dl
- välipalana hedelmäsosetta tai sormiruokaa
- iltapala puuroa 2dl soijamaitoon tehtynä
 

Yhteistyössä