Kuinka paljon teillä käytetään luomutuotteita?

Eilen tuli se ohjelma missä oli vinkkejä maapallon säästämisestä ja mua alkoi oikeasti kiinostaa noi luomutuotteet yhtenä tekijänä. Me ei käytetä oikeastaan mitään luomujuttuja. Ootteko huomanneet kuinka paljon kalliimmaksi luomutuotteiden käyttö tulisi? jos ihan perusruuat ostais luomuna? Ajattelin tossa tehdä kokeilun että seuraan viikon mitä ostetaan kaupasta normaalisti ja toisena viikkona ostan sit kaiken mahdollisen samoista tuotteista luomuna ja kuinka paljon hintaa tulee lisää, vai onkos joku jo tällästä kokeillut?

Satunaisesti joitain tuotteita. Tällä hetkellä kaapissa taitaa olla ainakin luomu-perunajauhoja ja luomu-kvinoaa.
Yleensä tavallisesta kaupasta ostetaan epäluomua, mutta jos suunnataan vaikkapa punnitse ja säästä -kauppaan niin sieltä sattuu mukaan enemän luomua.

sleeping
Me ostetaan luomua aina kun on mahdollista. Joskus on luomuomenat, -salaatti ja -banaanit olleet melkein yhtä halpoja kuin tavalliset. Joskus ostan myös luomusokeria ja luomulihapullia, joista saa maksaa muutamia senttejä enemmän kuin tavallisista. Kyllähän tuo tulee kalliimmasi jos koko ostoskorin vaihtaa luomuun, mutta jos edes muutaman tuotteen vaihtaa aina luomuun, niin on sekin jotain =)

Minäpäs taidan kokeilla tuleeko millanen hintaero viikossa jo jos käyttää luomua :) tosin sellaset jutut missä on vaihtoehtona luomuna ulkomailta tuotu ja ei-luomu kotimainen niin otan kyllä sen kotimaisen tietysti.

metsänpeitto
En ole laskenut hintaa. Onhan se varmaan jonkin verran kalliimpaa. Silti ostan luomuna maidon, jogurtit, vihannekset, hedelmät, viljatuotteet, limut yms.

Oikeastaan niin päin, että jos jotain on luomuna niin sitten ostan sitä. Paitsi että esim jos valintana on joko 20km päästä tuotu ei-luomu hunaja tai jostain Argentiinasta tuotettu luomuhunaja, niin otan sen lähituotteen. Ja tuon maitoallergisen riisimaidon otan tavanomaisena, koska luomuversioon ei ole lisätty kalsiumia, ja jos juotaisiin sitä niin pitäisi mennä vielä kalsiumlisä.

Jonkin verran tilataan myös luomutuotteiden tukusta. Vaatteissa ostan mahdollisuuksien mukaan luomupuuvillaisia, jos on saatavilla.

Se on lähinnä valintakysymys, kyllä siihen varmaan jonkin verran enemmän menee rahaa joka kuukausi, onhan jo se luomumaito kalliimpaa kai kuin tavanomaisesti tuotettu. Mutta en mä pidä sitä pahana, kulutetaan varmaan muuten sitten vähemmän, koska rahat riittää tähän vaikka ei olla mitenkään suurituloisia.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
En ole laskenut hintaa. Onhan se varmaan jonkin verran kalliimpaa. Silti ostan luomuna maidon, jogurtit, vihannekset, hedelmät, viljatuotteet, limut yms.

Oikeastaan niin päin, että jos jotain on luomuna niin sitten ostan sitä. Paitsi että esim jos valintana on joko 20km päästä tuotu ei-luomu hunaja tai jostain Argentiinasta tuotettu luomuhunaja, niin otan sen lähituotteen. Ja tuon maitoallergisen riisimaidon otan tavanomaisena, koska luomuversioon ei ole lisätty kalsiumia, ja jos juotaisiin sitä niin pitäisi mennä vielä kalsiumlisä.

Jonkin verran tilataan myös luomutuotteiden tukusta. Vaatteissa ostan mahdollisuuksien mukaan luomupuuvillaisia, jos on saatavilla.

Se on lähinnä valintakysymys, kyllä siihen varmaan jonkin verran enemmän menee rahaa joka kuukausi, onhan jo se luomumaito kalliimpaa kai kuin tavanomaisesti tuotettu. Mutta en mä pidä sitä pahana, kulutetaan varmaan muuten sitten vähemmän, koska rahat riittää tähän vaikka ei olla mitenkään suurituloisia.
Noin minäkin sen ajattelisin. Ja meillä on tapana ostaa kaupasta myös ihan liikaa kaikkea turhaa, herkkuja :ashamed: Ajattelin että jos ostais luomua ja ihan RUOKAAN menis enempi rahaa niin ei olis varaakaan noita ylimääräsiä mässytyksiä ostaa niin hyvähän se vaan olisi. Mä yleensäkin tykkään ostaa laadukasta syötävää, esim noi halpamerkit ei oikein tunnu hyvältä kun muutamaa sellasta olen kokeillut. Miehen taas jos kauppaan pistäis niin se tois aivan varmasti pelkkiä euroshopper tuotteita sieltä :ashamed:

lähinnä meillä käytetään luomua. Aika paljon tilataan tukusta ja haetaan esim. jauhot suoraan viljelijöiltä. Jos ei ole saatavissa kotimaista luomua niin sitten saatan ottaa "luomuttoman" kotimaisen.

Kyllä se vähän kalliimmaksi tulee, mutta meillä muuten ruokamenot on kohtalaisen pienet, koska tehdään melkein kaikki itse alusta alkaen jne.

Suosittelen kyllä kokeilemaan. Makuerojakin kyllä löytyy...esim luomumetvursti on ihan älyttömän paljon parempaa ku tavallinen!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Noin minäkin sen ajattelisin. Ja meillä on tapana ostaa kaupasta myös ihan liikaa kaikkea turhaa, herkkuja :ashamed: Ajattelin että jos ostais luomua ja ihan RUOKAAN menis enempi rahaa niin ei olis varaakaan noita ylimääräsiä mässytyksiä ostaa niin hyvähän se vaan olisi. Mä yleensäkin tykkään ostaa laadukasta syötävää, esim noi halpamerkit ei oikein tunnu hyvältä kun muutamaa sellasta olen kokeillut. Miehen taas jos kauppaan pistäis niin se tois aivan varmasti pelkkiä euroshopper tuotteita sieltä :ashamed:

sulla on hienoja ajatuksia...rohkeasti van koklaamaan! :)

pakko kyllä kommentoida et nuo halpatuotteet on ihan samoja tuotteita kuin kalliimmatkin..eri pakettiin vaan pakattu. esim. hk:n makkaratehtaalla makkaraa laitetaan ihan samasta hihnastosta niin hk:n pakettiin kuin pirkkaankin... :)

Yhteistyössä