Kuinka paljon teidän vastasyntyneet syö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nööti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nööti

Vieras
Mulla on 5 päivän ikäinen poika joka syö ihan mahdottomasti. Tuntuu ettei mikään maito riitä. Syntyi mitoissa 51 cm ja 3618 g ja vetäsee semmoset 140 milliä maitoa kerralla ja vielkin sen jälkeen hamuaa niinkuin ois nälkä. Esikoinen tyttö ei varmaan 3 kk iässäkään syöny yhtä paljon. Ei puhettakaan että rintamaito riittäisi pojalle.

Meillä tyttö söi kerralla 40 ja 60 milliä, mutta oli syntyessään paljon pienempi....kaikki lapset ovat erilaisia, ja ainakin meille laitoksella sanottiin että niin kauan kun vauva syö ja nukkuu, kaikki on hyvin :) ....itse en olisi ollenkaan huolissani...

Se on normaalia, että vastasyntynyt on tissillä koko ajan. Ei se sitä tarkoita, ettei maito riitä, vaan lapsi tilaa vaan lisää maitoa. Sulla ei taidan olla hajuakaan, miten täysimetys toimii?

No molemmat lapset syöneet ensimmäiset kuukaudet monta tuntia putkeen rinnalla, ja maitoa kyllä tuli ihan hyvin. Ensimmäisellä vaan taisi olla imuotteessa vikaa. Kuopuksella ei, mutt silti söi ihan jatkuvasti. Uskon, että monikaan ei tajua sitä aikaa, minkä vastasyntynyt voi parhaillaan viettää rinnalla ilman, että äidillä on ongelmia maidontuotannossa. Uskon, että monella imetys epäonnistuu ihan sen takia, että aletaan antaa korviketta turhaan siinä luulossa ettei maito riitä.

Kumpikin söin 2 tunnin välein päivällä, illalla tankkasivat tunnin välein (eikä nämä siis olleet mitään pikasyöttöjä, vaan asuivat tissillä) ja yöllä noin 4 tunnin välein.

Kyllä se riittää kun et itse hosu. Sä oot nyt vaan lehmänä puoli vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Nööti;28943120:
Hmmm, mä kysyinkin, että miten paljon teidän vastasyntyneet syö. En kaipaa "täydellisiä äitejä" morkkaamaan, kiitos vaan. <3
Tässä mitään morkata, vaan koitetaan ettei sun maidontulo lopu, koska annat heti pulloa.

Mun lapset oli yli neljäkiloisia syntyissään ja yli viisikiloisia ristiäisissään.
Pelkällä rintamadolla ja mun tissit ei oo kuule koskaan olleet isot, ei edes silloin imettäessä. Mutta mä en tehnyt muuta kuin imetin. Kuopuksen kanssa laitoin ensin teletapit päälle esikoiselle että sain rauhassa imettää.

Puoli vuotta per vekara ja sitten riitti - mä en meinaan koskaan edes tykännyt siitä hommasta itse.

Paljon. On pullovauva ja syönyt koko pullouransa sitä 100-150 ml 2-3 tunnin välein. Neuvolassa mitat eilen 3 vkon iässä 4790 g, 55,3 cm ja py 38,8cm, kun syntyessä poika 3738 g, 50 cm ja 37 cm. Neuvola kutsui täydellisen sopusuhtaiseksi.

Mun esikoinen söi ihan vastasyntyneenä (=alle viikon iässä) 20-100 milliä kerralla 2-3 tunnin välein ja oli koko sen ajan glukoositipassa. Kun viikon iässä vihdoin pääsi irti tipasta niin ekan vuorokauden aikana oli yli 20h tissi suussa.

Kuopuksesta en tiedä määriä kun täysimetin alusta lähtien,mutta ekan n viikon ajan söi päivisin ehkä 3 tunnin välein 30min-tunnin kerralla. Öisin (= n klo 23-07) söi kerran tai kaksi.

Ottamatta kantaa siihen onko rinta/pullo tai äidinmaito/korvike parempi,kysyisin sulta että minkä verran sun vauva sitten pulauttelee/pissaa/kakkaa? Jos ei pulauttele juurikaan niin voit varmaan antaa enemmänkin kerralla? Tai sitten tarjoa esim tuttia,jos vaikka haluaa vaan imeä eikä ole oikeasti enää nälkä. Jos taas pulauttaa usein ja paljon eikä vaippaan tuu juuri mitään,kysyisin neuvolasta ohjeita mitä tehdä. Jos taas sekä pulauttelee että pissaa/kakkaa ihan normaalisti niin sit en kasvattais maitomääriä vaan tarjoaisin sitä tuttia. Tai koittaisin jakaa maitomäärän useampaan satsiin,että ei syö kerralla niin paljon mutta tiheämpään tahtiin kun nyt.

Ei pulauttele juuri ollenkaan. Ja pissaa ja kakkaa paljon... :) Mä oon kyl henk. koht. oikein tyytyväinen jos vauveli sais sitä äidinmaitoa kuitenkin joka päivä, ja yritän pitää huolen siitä ettei pääsis tyrehtymään, ei haittaa jos sit menee korviketta vielä siinä lisänä. Nuo määrät on vaan ihmetyttäny, mutta onhan tämä isompi kuin esikoinen.

Yhteistyössä