Kuinka paljon sinä saat kuukaudessa rahaa? Kaikki tulot otetaan huomioon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Nonni";28991365]Hassua, että joku ajattelee, että se lapsilisä on lapsen tuloa.
Lapsilisä on avustus lapsen aiheuttamiin lisäkustannuksiin ja siihen ovat oikeutettuja rikkaat ja köyhät. Meillä lapsilisää ei myöskään ano lapsi, vaan vanhempi ja se maksetaan vanhemman tilille kelasta, ei lapsen tilille.

En mä kovin herkästi antaisi 18-vuotiaalle 20400€ käteen, että tässä ole hyvä. Meepä vaikka tarjoamaan kavereille kierros baarissa. Eri asia sit, jos se summa on jotenkin omissa nimissä, eikä lapsen tilillä, mihin lapsi pääsee käsiksi heti 18 täytettyään. Silloin sen vois "korvamerkitä" vaikkapa kotoa pois muuttamiseen, että sais ostettua huonekalut sun muut. Itse kyllä tienasin nekin rahat ihan omin pikku kätösin ;) Aina tuossa vaiheessa ei nimittäin ole niin paljon järkeä päässä kuin vanhempi lapseltaan toivois, vaikka ei mikään hulttiotenava olisikaan kyseessä ;)[/QUOTE]

Hassua että vastasyntyneellä pitäisi olla pankkitili ja aika monelta vastasyntyneeltä jäisi kyllä lapsilisät anomatta kun on vielä koulut käymättä :D

Juu, enkä ajatellut antaa lapselle isoa summaa rahaa käteen enkä lainkaan keskustella asiasta tai yhtään kysellä mitä aikoo tai ehdottaa mitä rahan kanssa pitäisi tehdä.
Minusta siinä olisi hyvä pesämuna vaikka asuntolainaan.

Mutta tässä on vielä 14 vuotta aikaa ennekuin asia on ajankohtainen joten ehkä me ihan ilman palstalaisten apua siitäkin pärjätään :D

Alkuperäinen kirjoittaja taas keittää;28991419:
vieläkö joku haluaa puolustella näitä rikkaille maksettavia lapsilisiä? kyllä pistää taas vihaisia kun ei ole mitään järkeä näissä tuissa!

No me ei kyllä mitään rikkaita olla, korkeintaan keskituloisia. Mutta joo, oikeasti rikkailta voisi kyllä ottaa vaikka nuo lapsilisät pois. Se säästö olisi kyllä vaan todella pieni koska niitä oikeasti rikkaita on suomessa todella vähän.

Jos lapsilisät otetaan rikkailta voisi sitten köyhät pakottaa töihin että valtio saisi verotuloja. Monta pientä puroa tekee tässä asiassa ison joen. Köyhiä kun on paljon enemmän kuin rikkaita.

n. 800 € työmarkkinatukea, 200 € lapsilisiä. Miehen tililtä nostan n. 1200 €, jolla ostan ruuat ja kaikkea mitä tarvii. Jotain omista laskuista maksan myös miehen tililtä.
Opiskelija siis olen ja kaksi lasta + koira.

[QUOTE="vieras";28992020]Nettona tienaan n.1700e/kk (sis.palkan, lapsilisän, elatusmaksun ja asumistuen). Olen sairaanhoitaja ja yksi lapsi on.[/QUOTE]

No nyt kuulostaa vähältä:?

Saan kaikkiaan 2530e kk. Elätän sillä 2 lukioikäistä. Lapsilisää ei enää tule. Vuokra 800e kun just muutin pienempään ja en saa asumistukea. En saanut edes silloin kun asumiskulut oli isommat ja oli 3 lasta elätettävänä.

[QUOTE="vieras";28991939]Hassua että vastasyntyneellä pitäisi olla pankkitili ja aika monelta vastasyntyneeltä jäisi kyllä lapsilisät anomatta kun on vielä koulut käymättä :D
[/QUOTE]

Eikä!?! Niinkö siinä sitten kävisi? :o

Alkuperäinen kirjoittaja taas keittää;28991419:
vieläkö joku haluaa puolustella näitä rikkaille maksettavia lapsilisiä? kyllä pistää taas vihaisia kun ei ole mitään järkeä näissä tuissa!

No epäilenpä vastaajaa provoksi. Tyhmä saa olla, mutta ei kai noin tyhmä?

Ihan oikeasti joku luulee, että lapsilisä on lapsen tulo? :D Olenhan mä täältä lukenut kyllä mammoista, joilla ei ole varaa lapsille puuroakaan ostaa, mutta lapsilisät pitää pistää eri tilille, kun ovat kerta lapsen rahaa :D

Niin no, saa kai sitä sitten olla miten tyhmä vaan. Jotenkin vaan toivoisi, että lisääntyvät ihmiset ei juurikin olisi tätä "heikompaa ainesta" ;)

[QUOTE="vieras";28992020]Nettona tienaan n.1700e/kk (sis.palkan, lapsilisän, elatusmaksun ja asumistuen). Olen sairaanhoitaja ja yksi lapsi on.[/QUOTE]

Etkö tee kokopäiväistä työtä vain miten voi sairaanhoitajalla olla tulot noin pienet? Itse olen lähihoitaja ja saan palkkaa käteen kolmivuorotyöstä n.1900€ ja siihen päälle vielä lapsilisä yh-korotuksen kanssa ja elatusmaksut. Täällä ainakin lähihoitajan peruspalkka on vähän päälle 2000€ eli vaikka olisi päivätyössä niin tienaisi enemmän kuin sä.

Tällä hetkellä n. 600e (sis. kotihoidontuen, kuntalisän ja lapsilisän kahdesta lapsesta). Satunnaisesti saan vielä keikkatyöstä palkkaa 0-200e/kk.

Töihin palaan pian ja silloin nettotulot ovat n. 1900e (sis. sh:n palkka päivätyöstä ja lapsilisät).

Palkkatulo n. 1700-1900€/kk, km-korvaus oman auton käytöstä vaihtelee, ehkä n. 100-200€/kk - tässä pitää huomioida että pitää ostaa bensat ja autosta tulee kuluja, tällä hetkellä maksan itse siitä että saan tehdä töitä, aivan liian pieni korvaus. Lisäksi lapsilisä 104€.

Alkuperäinen kirjoittaja Lähäri;28992813:
Etkö tee kokopäiväistä työtä vain miten voi sairaanhoitajalla olla tulot noin pienet? Itse olen lähihoitaja ja saan palkkaa käteen kolmivuorotyöstä n.1900€ ja siihen päälle vielä lapsilisä yh-korotuksen kanssa ja elatusmaksut. Täällä ainakin lähihoitajan peruspalkka on vähän päälle 2000€ eli vaikka olisi päivätyössä niin tienaisi enemmän kuin sä.

Teen 78%, joka selittää pitkälti palkkani. Palkkaa tulee n.1300e/kk nettona (joskus vajaa, joskus melkein 1400e lisineen). Kolmivuorotyö, teen kuitenkin lähinnä vain aamuja ja joskus viikonloppuja. Elareita 200e/kk, lapsilisä yksinhuoltajakorotuksineen n.153e/kk ja asumistuki n.50euroa/kk. Eihän tolla summalla paljoa hurrata kun puolet menee vuokraan. Säästöön ei tahdo jäädä.

Sossusta 900e
Asumistuki 300€
Lapsilisät x2
Elatustuki miehen ex-akalta (kela) 150e

Meitä neljä. Tekis miel melkein muuttaa johonki missä saattais ees pienellä todennäköisyydellä olla töitä.

[QUOTE="vieras";28992984]Sossusta 900e
Asumistuki 300€
Lapsilisät x2
Elatustuki miehen ex-akalta (kela) 150e

Meitä neljä. Tekis miel melkein muuttaa johonki missä saattais ees pienellä todennäköisyydellä olla töitä.[/QUOTE]

Ja kotihoidontuki. 280€

Yhteistyössä